Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Är inte upplagen tänkta som max 15m2 högar med byggnadsmtrl på en tomt i planlagt område, dvs de är inte meningen att jag ska kunna ta hem och lagra grundelement, armeringsmaattor grus och friggolit nu till villagrunden och garaget jag planerar att bygga senare under sommaren.
Nej, det står uttryckligen i förarbetena att tillfällig förvaring av byggnadsmaterial och ved inte är upplag.

Jag uppfattar att bygglovsfriheten ursprungligen infördes som ett undantag för vinterförvaring av enstaka husvagn eller egen båt på tomten. Och att man nu med PBL-ändringen från 1 dec utökade det undantaget till en mer allmän regel att bygglovskrav för att anordna, uppföra, flytta eller väsentligt ändra ett upplag inträder först om det är minst 15 kvm och 3 m högt och inom detaljplan.

RoTe
Man blir ju både chockerad och lite imponerad över hur exakt detalstyrda alla lagar är. Finns det någon människa förutom nyfödda som inte begått en enda lagöverträdelse i det här landet tro?

Claes Sörmland
Ja det är märkligt detaljerat ibland. Och visst har du rätt att nästan alla bryter mot lagen mest hela tiden. Systemet bygger på att ingen kollar, annars skulle samhället bryta ihop. Vi har ett helt legalt system som bygger på dubbla standarder och låt gå. Inte undra på att mina kollegor med annan bakgrund än svensk ofta känner att svensk kultur är särskilt förljugen och obegriplig...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
T tripelj skrev:
Har inte fått någon respons från kommunen ännu.
@tripelj
Har kommunen svarat än?

Claes Sörmland
Tråden är lite inaktuell eftersom PBL ändrades 1 dec 2025 avseende parkeringsplats. En liberalisering som innebar att syftet med parkeringsplatsen inte längre avgör om den kräver bygglov att inrätta eller inte. Så kommunens tillsyn borde ha backat vid det här laget tänker jag.

• Gilla
Göran Tivenius och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tråden är lite inaktuell eftersom PBL ändrades 1 dec 2025 avseende parkeringsplats. En liberalisering som innebar att syftet med parkeringsplatsen inte längre avgör om den kräver bygglov att inrätta eller inte. Så kommunens tillsyn borde ha backat vid det här laget tänker jag.
Ja jag antar att du har rätt Claes. Men efter mitt påpekande för ett år sedan att lastbilen var privatägd och endast användes för fastighetens behov så har det varit knäpptyst från kommunen. Man önskar ju att de kommuniserade vad de har kommit fram till typ; Tack för ditt förtydligande, vi lägger ned detta tillsynsärende.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
Bara de åtgärder som anges i PBL kräver bygglov. Sen 1 dec är detta regleringen för att anlägga en parkeringsplats, t ex för lastbilar denna:

[bild]

Notera hur ändamålseländet vi diskuterade ovan försvann när bygglovskravet infördes lagtexten istället för att ligga i en förordning. Liberaliseringar fungerar.
Om de ändå liberaliserade så kunde de väl varit något mer generösa så man får plats med annat än en Renault Zoe på sin parkering. Som det är skrivet nu är det ju en av de största försämringarna i nya lagen. (Men bra för TS, förmodligen.)

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krfsm skrev:
Om de ändå liberaliserade så kunde de väl varit något mer generösa så man får plats med annat än en Renault Zoe på sin parkering. Som det är skrivet nu är det ju en av de största försämringarna i nya lagen. (Men bra för TS, förmodligen.)
Tanken är att man ska få plats med tre personbilar på de 50 kvm. Notera att körvägen/utfarten till parkeringsplatsen inte räknas med i dess storlek. Och den går ju också att parkera på.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Tanken är att man ska få plats med tre personbilar på de 50 kvm. Notera att körvägen/utfarten till parkeringsplatsen inte räknas med i dess storlek. Och den går ju också att parkera på.
Vad är lagstiftarens tanke bakom att begränsa området till 50 kvm och tre bilar?

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Vad är lagstiftarens tanke bakom att begränsa området till 50 kvm och tre bilar?
Det var tydligen fyra personbilar man funderade över i utredningen. Prop. 2024/25:169, s. 134:

Skärmavbild 2026-06-17 kl. 11.03.24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Återigen dessa omotiverade bedömningar. Jag måste väl läsa utredningen för motiveringar, antar jag, men jag bedömer att jag inte komer att bli så mycker klokare.

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.