Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag har precis köpt en Scania lastbil med kran och tippflak.
Har inte ens funderat på om det skulle vara något strul med det......
Min gårdsplan är ca 600kvm på en 7000kvm tomt, jag säger tomt då jag använder i princip hela ytan 😀
Således har jag inga "parkeringsplatser" annat än i carportar så det är "fri" parkering.
Bor utanför stadsplanerat område så jag hoppas verkligen att ingen har någon åsikt om detta, inte mer än bra åsikter alltså.
Har ett område i närheten där det är stadsplanerat, och där parkerades en stor lastbil varje dag efter jobbet, det är små tomter så någon fick en "speciell" utsikt från köksfönstret, inte så kul enligt mig. Den stod där några år på kvällar och helger och fick kanske flytta...
/Workingclasshero
En sak som jag tycker är knepig i lagstiftningen är att parkeringsplats helt enkelt verkar vara där du parkerar ett fordon. Det behöver inte vara utmärkt på något sätt. Det är inte heller helt klart vilken typ av fordon som räknas. Tydligen räknas inte fritidsbåt, husbil och husvagn. Frågan är om en uppställningsplats för en större lastbil räknas som parkeringsplats. Man kan betänka att det finns någon slags standardmått för parkeringsplatser på 2,5 x 5 meter…

Om du parkerar din lastbil där den inte rimligen kan störa någon får man ju hoppas att du får göra det utan att det blir strul!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Edit: som svar på om husbilregistrering.

Inte innan bygget är klart. Det hänger på karossen om jag förstår rätt. Så att så länge det är ett ombyggnadsprojekt är det en lastbil. Vad jag vet finns ingen gräns för hur länge ombyggnationen kan pågå. Elller planeringen för en ombyggnad.

Men detta är ju i grunden en löjlig diskussion. Att behöva leta undantag och hål i kommunens rigida regelverk för kunna leva sitt liv med sina hobbys, som i grunden inte påverkar närboende, är ju fel. Kommunen ska ägna sig åt drift av kommunen. Inte peta i enskilda personers liv.

Hade TS startat ett åkeri med tung trafik till och från fastigheten hela dagarna hade jag haft förståelse för kommunens agerande.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Edit: som svar på om husbilregistrering.

Inte innan bygget är klart. Det hänger på karossen om jag förstår rätt. Så att så länge det är ett ombyggnadsprojekt är det en lastbil. Vad jag vet finns ingen gräns för hur länge ombyggnationen kan pågå. Elller planeringen för en ombyggnad.

Men detta är ju i grunden en löjlig diskussion. Att behöva leta undantag och hål i kommunens rigida regelverk för kunna leva sitt liv med sina hobbys, som i grunden inte påverkar närboende, är ju fel. Kommunen ska ägna sig åt drift av kommunen. Inte peta i enskilda personers liv.

Hade TS startat ett åkeri med tung trafik till och från fastigheten hela dagarna hade jag haft förståelse för kommunens agerande.
Frågan är ju var gränsen går. Är det tung trafik hela dagarna eller räcker det med 4-5 turer? Eller kanske 1-2? Eller 1? Många hade nog tyckt det var jobbigt om man hade lastbil som varmkörs varje morgon vid 5, lastas och kör iväg. Sen återkommer på kvällen. Åtminstone i ett bostadskvarter.

Nu verkar det ju vara så att reglerna säger att du inte FÅR parkera en lastbil utan bygglov för det. Undantag görs för personbilar mm för bostadsändamål.

I grunden handlar det om vad man som granne till en fastighet kan förvänta sig. Eftersom folk i allmänhet har väldigt olika syn på vad "visa hänsyn" betyder så behöver man lagstadga. Lag tillsammans med detaljplan ger dina grannar en viss indikation på vad de kan förvänta sig, det blir inget soptipp, inget höghus och ingen "privat" transportfirma som granne när man bosätter sig i ett bostadsområde. Inte utan en bygglovs-process som tar hänsyn till grannar, samhälle osv.

Nej, vad jag kan läsa mig till får du inte använda din parkering till bostaden för att parkera företagets tunga fordon. Jag hittar inget om entusiastfordon eller hobbyfordon.

• Gilla
Sam H och 2 till
  • Laddar…
U
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag har precis köpt en Scania lastbil med kran och tippflak.
Har inte ens funderat på om det skulle vara något strul med det......
Min gårdsplan är ca 600kvm på en 7000kvm tomt, jag säger tomt då jag använder i princip hela ytan 😀
Således har jag inga "parkeringsplatser" annat än i carportar så det är "fri" parkering.
Bor utanför stadsplanerat område så jag hoppas verkligen att ingen har någon åsikt om detta, inte mer än bra åsikter alltså.
Har ett område i närheten där det är stadsplanerat, och där parkerades en stor lastbil varje dag efter jobbet, det är små tomter så någon fick en "speciell" utsikt från köksfönstret, inte så kul enligt mig. Den stod där några år på kvällar och helger och fick kanske flytta...
/Workingclasshero
Bra fabrikat! ;)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
tripelj och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
W Weimik skrev:
Fast det verkar inte helt glasklart. I Borlänge-fallet som nämndes tidigare anförde regeringsrätten följande:

Allmänt gäller att undantagsbestämmelser bör tolkas restriktivt. Mot bakgrund av lagtextens utformning ligger det närmast till hands att tolka undantaget så att det endast tar sikte på sådan parkeringsplats som behövs för ändamålet med fastigheten, nämligen boende.

Då kanske man kan ifrågasätta att en lastbil krävs för ändamålet boende? Om man tolkar undantaget restriktivt?
Återigen så är det ju inte parkering av lastbilen som är belagd med bygglovskrav enligt PBF, det är inrättade/anordnade av parkeringsplatsen. Och så finns det ett undantag från bygglovskravet för att inrätta/anordna en parkeringsplats på fastighet för en- och tvåbostadshus avsedd uteslutande för fastighetens behov.

Detta ska alltså bedömas utifrån just TS fastighets behov. TS har inrättat/anordnat en parkeringsplats för ändamålet sitt boende. Parkeringsplatsen används inte för något annat ändamål än boende. Därmed kräver parkeringsplatsen inte bygglov ens med en restriktiv tolkning tänker jag.

I regeringsrätten dom för mål nr 251-05 hade istället en parkeringsplats inrättats/anordnats för att driva en verksamhet vid sidan av boendet. Det kräver bygglov.

• Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bart Bart skrev:
Nej, vad jag kan läsa mig till får du inte använda din parkering till bostaden för att parkera företagets tunga fordon. Jag hittar inget om entusiastfordon eller hobbyfordon.
Du får parkera företagets tunga fordon någon gång där. Men du får inte inrätta/anordna en parkeringsplats med ändamålet verksamhet istället för boende.

• Gilla
tripelj och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
W Weimik skrev:
En sak som jag tycker är knepig i lagstiftningen är att parkeringsplats helt enkelt verkar vara där du parkerar ett fordon. Det behöver inte vara utmärkt på något sätt. Det är inte heller helt klart vilken typ av fordon som räknas. Tydligen räknas inte fritidsbåt, husbil och husvagn. Frågan är om en uppställningsplats för en större lastbil räknas som parkeringsplats. Man kan betänka att det finns någon slags standardmått för parkeringsplatser på 2,5 x 5 meter…

Om du parkerar din lastbil där den inte rimligen kan störa någon får man ju hoppas att du får göra det utan att det blir strul!
Det blir ju tydligare i december, då införs ett krav i PBL på största storlek för en bygglovsfri parkeringsplats för en- och tvåbostadshus.

N Niq skrev:
Kan det vara så att det inte ännu finns något hus på tomten och det är därför som kommunen reagerar?
Det finns ett bostadshus på den 2000 kvm stora tomten jag och min fru bor permanent i.

J
Jag kan ha viss förståelse för att grannar inte vill ha gamla lastbilar permanent parkerade på granntomten. Än mindre fordon som används i yrkesverksamhet dagligen. Eller stora halvrisiga båtar med pressening över.

Med det sagt är jag själv en skrotsamlare (eller, har några äldre veteranbilar) och har kört och parkerat lastbil i villaområden. Är det en temporär grej, att den står där några veckor, eller kanske till och med under ett år när det ska renoveras - tycker jag man kan ha överseende. Blir det en permanent samling eller uppställning av flertalet gamla båtar och lastbilar så ska man nog överväga att flytta från villa till typ en gammal gård med lador och där det är tänkt att ställa upp olika maskiner.

J JohanLun skrev:
Jag kan ha viss förståelse för att grannar inte vill ha gamla lastbilar permanent parkerade på granntomten.
Har du även förståelse om grannarnas åsikter gäller en cykels färg eller gräsklipparens fabrikat? Jag har faktiskt ingen förståelse för åsikter om vad andra förvarar på sin fastighet så länge vi inte pratar om brottslig verksamhet.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Har du även förståelse om grannarnas åsikter gäller en cykels färg eller gräsklipparens fabrikat? Jag har faktiskt ingen förståelse för åsikter om vad andra förvarar på sin fastighet så länge vi inte pratar om brottslig verksamhet.
Som jag skrev, permanent upplag av väldigt skrymmande föremål, alternativt upplag av ”riktiga ” skrotbilar som inte varken körs eller är under renovering tycker jag inte hör hemma på en villatomt. Och då tillhör jag dem som uppskattar gamla fordon.

Vilken cykel eller gräsklippare man har skiter jag i, men jag skulle inte uppskatta om nån ställde en halvrisig lastbil på 1000m2 villatomt. Jag skulle ha större förståelse om det verkligen var en veteranlastbil eller en bil som köpts för ett projekt och säljs åter efter.

Vår granne har stundtals haft en grävmaskin parkerad på tomten och det har inte stört mig alls.

J JohanLun skrev:
Jag kan ha viss förståelse för att grannar inte vill ha gamla lastbilar permanent parkerade på granntomten.
J JohanLun skrev:
Vår granne har stundtals haft en grävmaskin parkerad på tomten och det har inte stört mig alls.
Så du tycker alltså du har rätt att ha åsikter om hur frekvent en granne agerar på ett visst sätt. Vi får nog konstatera att vi är oense. Jag anser som sagt att var och en gör vad man vill på sin fastighet så länge det inte handlar om brott.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Så du tycker alltså du har rätt att ha åsikter om hur frekvent en granne agerar på ett visst sätt. Vi får nog konstatera att vi är oense. Jag anser som sagt att var och en gör vad man vill på sin fastighet så länge det inte handlar om brott.
Uppställning av gamla lastbilar och maskiner blir ganska snabbt ett brott. Det finns inte många som inte läcker olja.

• Haha
Byggaren Bengt
  • Laddar…
N Niq skrev:
Uppställning av gamla lastbilar och maskiner blir ganska snabbt ett brott.
Lite kontroversiellt att anse att de flesta ägare av äldre lastbilar och maskiner är brottslingar kan jag nog tycka.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.