13 743 läst ·
77 svar
14k läst
77 svar
Kommunen påstår att jag inte får parkera min privata lastbil på tomten
Hej
Fick precis ett brev från tillsynsmyndigheten om att jag inte får parkera min privata lastbil på min tomt.
Det är alltså frågan om ett privatägt entusiastfordon som inte används komersiellt över huvud taget.
Jag köpte lastbilen för att köra grus då och då till min egna tomt som är under uppbyggnad.
Någon som har liknande erfarenhet? Har ni bestridit och fått rätt?
Hittar bara information och fall med åkare som har parkerat företagslastbilen på tomten.
Brev från kommunen:
Vi har uppmärksammat att en lastbil sedan 2020-2021 står olovligt parkerad inom er fastighet. Bygglovsavdelningen bedömer att parkeringen av lastbilen kräver bygglov eftersom den inte är avsedd uteslutande för bostadsfastighetens behov.
Åtgärden har påbörjats utan startbesked. Om lastbilen inte flyttas från fastigheten kan det bli aktuellt med byggsanktionsavgift för överträdelsen. Ni ges härmed möjlighet att yttra er över överträdelsen.
Lagstöd
I 6 kap. 1 § 8 plan- och byggförordningen (2011:338), PBF anges att i fråga om andra anläggningar än byggnader krävs det bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra parkeringsplatser utomhus.
Av 6 kap. 2 § första stycket 3 PBF framgår att trots 1 § 8 krävs det inte bygglov om det på fastigheten finns ett eller två enbostadshus eller ett tvåbostadshus och parkeringsplatsen är avsedd uteslutande för fastighetens behov.
Fick precis ett brev från tillsynsmyndigheten om att jag inte får parkera min privata lastbil på min tomt.
Det är alltså frågan om ett privatägt entusiastfordon som inte används komersiellt över huvud taget.
Jag köpte lastbilen för att köra grus då och då till min egna tomt som är under uppbyggnad.
Någon som har liknande erfarenhet? Har ni bestridit och fått rätt?
Hittar bara information och fall med åkare som har parkerat företagslastbilen på tomten.
Brev från kommunen:
Vi har uppmärksammat att en lastbil sedan 2020-2021 står olovligt parkerad inom er fastighet. Bygglovsavdelningen bedömer att parkeringen av lastbilen kräver bygglov eftersom den inte är avsedd uteslutande för bostadsfastighetens behov.
Åtgärden har påbörjats utan startbesked. Om lastbilen inte flyttas från fastigheten kan det bli aktuellt med byggsanktionsavgift för överträdelsen. Ni ges härmed möjlighet att yttra er över överträdelsen.
Lagstöd
I 6 kap. 1 § 8 plan- och byggförordningen (2011:338), PBF anges att i fråga om andra anläggningar än byggnader krävs det bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra parkeringsplatser utomhus.
Av 6 kap. 2 § första stycket 3 PBF framgår att trots 1 § 8 krävs det inte bygglov om det på fastigheten finns ett eller två enbostadshus eller ett tvåbostadshus och parkeringsplatsen är avsedd uteslutande för fastighetens behov.
Jag antar att du redan läst denna och andra artiklar som finns i ämnet?
https://www.falukuriren.se/2009-11-28/bygglov-kravs-for-att-parkera-lastbil-hemma
https://www.falukuriren.se/2009-11-28/bygglov-kravs-for-att-parkera-lastbil-hemma
Är det ett entusiastfordon eller ett arbetsredskap. Det känns som att du köpte den av en anledning men påstår något annat.
Bra poäng. För mig är det ett entusiastfordon som jag ibland använder för att köra grus till min egna tomt. Den används inte i en yrkesmässig utövning och ägs av mig privat. Men det kanske inte har någon betydelse men jag hittar ingen information om privatägda lastbilar.D Daniel 109 skrev:
Hur gammal är lastbilen? Jag tror, med betoning på tror, att kommunen aldrig kommit i kontakt med ett så stort fordon som är ett entusiastfordon, om det inte är en äldre lastbil så att den är veteranregistrerad.T tripelj skrev:
Rimligen bör faktorer som att den är privatägd och inte är anmäld för yrkesmässig trafik göra att tidigare prejudikat blir irrelevanta.
De kan omöjligt enbart gå på fordonstypen, då skulle det även krävas bygglov att parkera t.ex en VW Caddy på garageuppfarten om den var registrerad som lastbil.
De kan omöjligt enbart gå på fordonstypen, då skulle det även krävas bygglov att parkera t.ex en VW Caddy på garageuppfarten om den var registrerad som lastbil.
Det man möjligen kan ha invändningar mot är "avsedd uteslutande för fastighetens behov". En Caddy kan vara väldigt lämplig och ändamålsenlig för en fastighets bostadsändamål. "- Bostadsändamål är bostadsändamål. Allt annat kräver bygglov." Att till och från frakta både folk och material till en fastighet ingår i bostadsändamålet.K Kasken skrev:
Men en lastbil (om vi nu pratar riktig lastbil) som ex lastar 15 ton är ju knappast ändamålsenlig för bostadsändamål, visst kan man ha nytta av den med att "köra grus då och då " men det är i så fall inte för bostadens skull utan för bygget på densamma. Jag tror inte många tror att man köper en lastbil för ett par hundra tusen för att köra bara ett par lass grus och spara någon tusenlapp... De flesta skulle nog anta att den ägs och körs "privat", med andra ord körs svart.
Men för att kunna ha någon vidare åsikt i frågan behövs lite mer info. Vad ÄR det för lastbil, vad är det för fastighet (storlek, typ), ÄR det ett entusiastfordon eller en vanlig standard-risig lastbil? Målet för TS blir ju att övertyga kommunen att det inte är något fuffens på gång