Hej!

Efter många översvämningar i området (pga kommunens underdimensionerade avloppssystem) får nu vi fastighetsägare -med dagvatten anslutet till kommunens spillvatten- lapp i lådan och sex månader på oss att koppla bort dagvattenanslutningen.

Min plötsligt olagliga anslutning är en spygatt i källartrappan; utomhus.

Jag ska skicka in ett förslag till kommunen som de ska granska o godkänna innan jag löser problemet. Tänkte höra med er om ni tror min plan kan bli accepterad eller om ni tycker jag ska tänka om.

1: ”plomberar” källarspygatten. Så kan dagvattnet ej nå kommunens spillvattenledning. Då är det olagliga löst!

2: Placerar en platt sugpump som för dagvattnet 2 meter upp och 2 meter bort till en gräsmatta.

Typ: https://www.vvsochbad.se/platt-sugp...MInvTX28yAjgMVTBeiAx3J5ASEEAQYByABEgJQx_D_BwE

3: Jag täcker halva källartrappan med ett lätt sluttande plasttak. Blir för stort projekt att täcka hela. Tänker mest skydda pumpen från snö.

Vad tror ni? Hoppas på svar! 🍀

Salix Salix Salix Salix skrev:
Hej!

Efter många översvämningar i området (pga kommunens underdimensionerade avloppssystem) får nu vi fastighetsägare -med dagvatten anslutet till kommunens spillvatten- lapp i lådan och sex månader på oss att koppla bort dagvattenanslutningen.

Min plötsligt olagliga anslutning är en spygatt i källartrappan; utomhus.

Jag ska skicka in ett förslag till kommunen som de ska granska o godkänna innan jag löser problemet. Tänkte höra med er om ni tror min plan kan bli accepterad eller om ni tycker jag ska tänka om.

1: ”plomberar” källarspygatten. Så kan dagvattnet ej nå kommunens spillvattenledning. Då är det olagliga löst!

2: Placerar en platt sugpump som för dagvattnet 2 meter upp och 2 meter bort till en gräsmatta.

Typ: [länk]

3: Jag täcker halva källartrappan med ett lätt sluttande plasttak. Blir för stort projekt att täcka hela. Tänker mest skydda pumpen från snö.

Vad tror ni? Hoppas på svar! 🍀
Har du kollat vart stuprören är anslutna?

N Nickesågen skrev:
Har du kollat vart stuprören är anslutna?
Hej! Alla mina stuprör fick godkänt. Det var bara spygatten i källartrappan som jag fick anmärkning på. Vad jag vet går dagvatten i stuprören bara rätt ner i marken/gruset. De är rätt nyanlagda/godkända, 2018.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.