N Niq skrev:
Uppställning av gamla lastbilar och maskiner blir ganska snabbt ett brott. Det finns inte många som inte läcker olja.
Det är fortfarande inte uppställningen av fordonen som är brottet då utan följdproblemen.

• Gilla
tripelj och 1 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Lite kontroversiellt att anse att de flesta ägare av äldre lastbilar och maskiner är brottslingar kan jag nog tycka.
Beror ju lite på. Är dom uppställda och läcker olja så är det ju ett miljöbrott att låta olja rinna ut i marken. Man kan ju tänka sig att ägaren vidtar åtgärder för att oljan inte sprids i marken.

• Haha
Byggaren Bengt
  • Laddar…
N
Bart Bart skrev:
Det är fortfarande inte uppställningen av fordonen som är brottet då utan följdproblemen.
Visst om man ser till att det inte blir någon olja i marken så är det ju lagligt.

W Weimik skrev:
Jag skulle tro att det är användningen, det vill säga att det ska vara fritidsanvändning. Sedan blir det ju en naturlig begränsning beträffande storlek i och med att den ska kunna transporteras till och från fastigheten.
En fritidsbåt (den formella termen är fritidsfartyg) är en båt som används fritidsmässigt. Den kan vara upp till 24 m lång. Är den över 12 m krävs kustskepparintyg. Du försäkrar den som fritidsbåt.
Du får inte ta betalt av folk som följer med för då kallas det charter, eller yrkesmässig trafik. Den som är kapten vid charter måste ha ”riktig” utbildning, företaget skall ha tillstånd och båten skall vara försäkrad som yrkesfartyg av rätt typ. Det spelar ingen roll om båten är tre eller trettio meter lång.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fartyg/Fartygstyper/Fritidsfartyg-definition/

d3katja d3katja skrev:
Är den över 12 m krävs kustskepparintyg.
Bara om bredden är 4 meter eller mer.

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
I diskussionen om de olika fallen gällande lastbilar på tomter och PBL tycks anläggande av en uppställningsplats och uppställning av ett fordon genomgående behandlas ihop utan någon tydlig åtskillnad. Det leder osökt till den här frågan: På många fastigheter/tomter är det fullt möjligt att ställa upp t.ex. en lastbil utan att göra det på en anlagd uppställningsplats. Hur ska det då bedömas enligt PBL? Ett område på marken kan väl inte förvandlas till en anlagd uppställningsplats för fordon bara genom att man ställer ett fordon där? Eller?

• Gilla
tripelj
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bara de åtgärder som anges i PBL kräver bygglov. Sen 1 dec är detta regleringen för att anlägga en parkeringsplats, t ex för lastbilar denna:

Text om bygglov för parkeringsplatser och krav enligt lag beroende på markyta och detaljplan.

Notera hur ändamålseländet vi diskuterade ovan försvann när bygglovskravet infördes lagtexten istället för att ligga i en förordning. Liberaliseringar fungerar.

Själva parkeringen regleras i trafikförordningen.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara de åtgärder som anges i PBL kräver bygglov. Sen 1 dec är detta regleringen för att anlägga en parkeringsplats, t ex för lastbilar denna:

[bild]

Notera hur ändamålseländet vi diskuterade ovan försvann när bygglovskravet infördes lagtexten istället för att ligga i en förordning. Liberaliseringar fungerar.

Själva parkeringen regleras i trafikförordningen.
Aha! Men denna reglering tycker jag inbjuder till samma tanke - om man vill ställa upp fler bilar på sin tomt än vad som ryms inom de angivna ytorna, utan att söka något bygglov, är det inte bara att ställa upp dem på en yta som inte är anordnad som parkeringsplats då? Eller, som jag skrev förut, skulle den ytan kunna anses som anordnad till parkeringsplats enbart genom uppställningen?

Jaså, parkeringsförordningen täcker även uppställning på privat mark? Men uppkommande ärenden ligger väl i vart fall inte på byggnadsnämnden då.

Claes Sörmland
P Pelotard skrev:
Aha! Men denna reglering tycker jag inbjuder till samma tanke - om man vill ställa upp fler bilar på sin tomt än vad som ryms inom de angivna ytorna, utan att söka något bygglov, är det inte bara att ställa upp dem på en yta som inte är anordnad som parkeringsplats då? Eller, som jag skrev förut, skulle den ytan kunna anses som anordnad till parkeringsplats enbart genom uppställningen?
Om man får denna tanke får man läsa propositionerna som beskriver syftet med bygglovskrav för att inrätta och ändra på parkeringsplatser. T ex senaste propen (Prop. 2024/25:169 s 133) som refererar till ÄPBLs prop:

"Syftet med lovplikten är, såsom det beskrivs i tidigare förarbeten, att från samhällets sida ha möjlighet att avväga intressekonflikter vid konkurrens om marken, att ta hänsyn till miljön, att beakta trafikrisker vid och inom parkeringsplatserna, att ha kontroll över tillfällig markanvändning som har permanentats samt att ge boende en möjlighet att påverka. Även frågan om utformning av parkeringsplatsen för att skärma av buller och strålkastarljus samt möjligheten att begränsa ingrepp i naturen, liksom inverkan på grundvattenförhållandena och infiltrationsmöjligheter var skäl som fördes fram för lovplikt (prop. 1985/86:1 s. 690 f.)."

Notera vad syftet inte är, det handlar inte om att reglera själva parkeringen av enstaka fordon. Varför? För det regleras i trafiklagstiftningen, inte i bygglagstiftningen.

P Pelotard skrev:
Jaså, parkeringsförordningen täcker även uppställning på privat mark? Men uppkommande ärenden ligger väl i vart fall inte på byggnadsnämnden då.
Ja, trafikförordningen ger regelverket för att parkera fordon. Det finns inga större inskränkningar för parkering på tomtmark vad jag vet. Får man parkera på tomtens gräsmatta? Jag uppfattar det så.

(Men inom tättbebyggt område utanför tomten där det är allmän plats är all parkering i terräng förbjuden, man får t ex inte ställa sig vid sidan av en väg med ena hjulparet i slänten i ett vanligt småhusområde. Även om det görs hela tiden.)

• Gilla
tripelj
  • Laddar…
Om man ställer upp flertalet fordon permanent på gräsmattan så blir väl det en uppställningsplats? Det behövs väl igen beredningen av själva marken innan?

W Weimik skrev:
Fritidsbåt, husvagn och husbil har mycket riktigt ett särskilt undantag från bygglovskravet i PBL. Det räknas inte heller som parkeringsplats utan som upplag.
Då tänker jag identifiera min Scania som en "Fritidsbåt".
/W

• Gilla
P-plats och 2 till
  • Laddar…
Får man parkera på tomtens gräsmatta? Jag uppfattar det så.
Du får inte heller parkera eller ställa upp en husbil, husvagn eller en bil med taktält i naturen så som i skog, på stränder, i hagar, parker eller på gräsmattor.

Naturvårdsverket om terrängkörningslagen

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Om man ställer upp flertalet fordon permanent på gräsmattan så blir väl det en uppställningsplats? Det behövs väl igen beredningen av själva marken innan?
Att ta mark i bruk för en uppställningsplats kräver inte nödvändigtvis bygglov men om det är ett upplag kan det göra det. Till ett upplag räknas sedan ÄPBL uppställning av ett stort antal bilar eller vinteruppställning av småbåtar och husvagnar. Så att låta enstaka fordon stå uppställda utlöser inte bygglovskrav eftersom det inte är ett upplag. Från 1 dec så gäller följande nya lagreglering för bygglov för åtgärder kring upplag:

Text om krav på bygglov för upplag enligt ÄPBL §25 och nya regler 2025:974, gällande materialgårdar och förvaringsanläggningar över viss storlek.

Redigerat:
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Du får inte heller parkera eller ställa upp en husbil, husvagn eller en bil med taktält i naturen så som i skog, på stränder, i hagar, parker eller på gräsmattor.

Naturvårdsverket om terrängkörningslagen
Jag har alltid undrat om den där gränsdragningen gör att tomtmark inkluderas. Har du koll? T ex min gräsmattan framför mitt småhus eller för att få det lite spetsigare: en obebyggd tomt i ett småhusområde.

Jag har alltid undrat om den där gränsdragningen gör att tomtmark inkluderas. Har du koll?
Enligt terrängkörningslagen är allt terräng som inte är väg - Även den egna gräsmattan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.