Claes Sörmland
useless useless skrev:
Enligt terrängkörningslagen är allt terräng som inte är väg - Även den egna gräsmattan.
Jag tror vi har en hel del lagöverträdelser nästan dagligen då. Särskilt dessa soliga vårdagar. Jag menar vem kör inte upp på gräsmattan vid fritidshuset?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror vi har en hel del lagöverträdelser nästan dagligen då. Särskilt dessa soliga vårdagar. Jag menar vem kör inte upp på gräsmattan vid fritidshuset?
I terrängkörningsförordningen står det:

3 § Fordon får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313) ställas upp eller parkeras i anslutning till väg.

Så det handlar väl bara om hur långt "i anslutning till" sträcker sig...

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Min grusade uppfart förvandlades med tiden till gräsmatta eftersom jag inte orkade hålla på och rensa....

• Haha
  • Älska
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
I terrängkörningsförordningen står det:

3 § Fordon får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313) ställas upp eller parkeras i anslutning till väg.

Så det handlar väl bara om hur långt "i anslutning till" sträcker sig...
Och vad en väg är på en tomt. Det kan ju vara en väldigt enkel väg på en tomt... T ex en gräsmatta.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Och undantaget gäller bara uppställning och parkering. Det är fortfarande förbjudet att köra åkgräsklippare på gräsmattan när det är barmark...

• Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Och undantaget gäller bara uppställning och parkering. Det är fortfarande förbjudet att köra åkgräsklippare på gräsmattan när det är barmark...
Fast terrängköringsförordningens 1 § "Fordonen får därutöver användas [...] inom tomter" ger ju bred frihet att köra fritt med gräsklippare och bilar på tomten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fast terrängköringsförordningens 1 § "Fordonen får därutöver användas [...] inom tomter" ger ju bred frihet att köra fritt med gräsklippare och bilar på tomten.
Nu låter du som en sån där paragrafryttare.

• Haha
Svampe och 1 till
  • Laddar…
Är gräset på golfbanan terräng?

Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Är gräset på golfbanan terräng?
Ja men golfbilarna räddas av undantagen i 1 § terrängkörningsförordningen igen:

"Fordonen får därutöver användas [...] inom [...] särskilt anordnade tävlings- och övningsområden eller andra liknande områden."

P Pelotard skrev:
Aha! Men denna reglering tycker jag inbjuder till samma tanke - om man vill ställa upp fler bilar på sin tomt än vad som ryms inom de angivna ytorna, utan att söka något bygglov, är det inte bara att ställa upp dem på en yta som inte är anordnad som parkeringsplats då? Eller, som jag skrev förut, skulle den ytan kunna anses som anordnad till parkeringsplats enbart genom uppställningen?

Jaså, parkeringsförordningen täcker även uppställning på privat mark? Men uppkommande ärenden ligger väl i vart fall inte på byggnadsnämnden då.
Om man läser vidare i Prop. 2024/25:169 står det klart på sidan 135 att med anordna avses även ianspråktagande av mark som parkeringsplats utan att någon fysisk förändring görs. Det tolkar jag som att du har anordnat parkeringsplats i samma ögonblick som du parkerar på tomten oavsett var du parkerar.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Claes Sörmland
W Weimik skrev:
Om man läser vidare i Prop. 2024/25:169 står det klart på sidan 135 att med anordna avses även ianspråktagande av mark som parkeringsplats utan att någon fysisk förändring görs. Det tolkar jag som att du har anordnat parkeringsplats i samma ögonblick som du parkerar på tomten oavsett var du parkerar.
Låter som en extrem tolkning att enstaka parkering i terräng skulle innebära att man har anordnat en parkering och att det skulle kräva bygglov. Jag läser det snarare som att om du avsätter mark på din fastighet för att regelbundet parkera där så är det bygglovspliktigt om marken som tas i anspråk är över 50/100 kvm inom respektive utom detaljplan.

Jmf även syftet med bygglovskravet i #54. Det handlar alltså inte om att man vill reglera parkering av fordon i bygglagstiftningen. Man vill istället reglera den mer permanenta/långsiktiga användningen av mark.

Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Boverkets kvarnar har malt så nu i mars har man uppdaterat sin hemsida så att de nya byggreglerna i PBL från 1 dec för parkeringsplatser finns beskrivna där:

[länk]
Och där står förutom det där med ianspråktagande av mark även att ”som parkering räknas inte uppställning tillfälligt under kortare tid” men då borde ju ej tillfällig uppställning under längre tid innebära parkering och därmed ianspråktagande av mark för parkering? Pelotards fråga som gällde ”om man vill ställa upp fler bilar på sin tomt” borde då innebära att det blir parkeringsplatser?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
W Weimik skrev:
Och där står förutom det där med ianspråktagande av mark även att ”som parkering räknas inte uppställning tillfälligt under kortare tid” men då borde ju ej tillfällig uppställning under längre tid innebära parkering och därmed ianspråktagande av mark för parkering? Pelotards fråga som gällde ”om man vill ställa upp fler bilar på sin tomt” borde då innebära att det blir parkeringsplatser?
Jag förstår nog inte riktigt skillnaden mellan parkering och uppställning. Alltså var gränsen går.

Jag läser PBL som att man dels kan ordna med en parkering på 50/100 kvm utan bygglov. Och dels med ett upplag på 15 kvm. Samtidigt krävs ett större antal bilar förvarade för att det alls ska röra sig om ett upplag, d v s ett mindre antal (färre än tio?) som förvaras utgör per definition inte ett upplag.

Jag förstår nog inte riktigt skillnaden mellan parkering och uppställning. Alltså var gränsen går.

Jag läser PBL som att man dels kan ordna med en parkering på 50/100 kvm utan bygglov. Och dels med ett upplag på 15 kvm. Samtidigt krävs ett större antal bilar förvarade för att det alls ska röra sig om ett upplag, d v s ett mindre antal (färre än tio?) som förvaras utgör per definition inte ett upplag.
Är inte upplagen tänkta som max 15m2 högar med byggnadsmtrl på en tomt i planlagt område, dvs de är inte meningen att jag ska kunna ta hem och lagra grundelement, armeringsmaattor grus och friggolit nu till villagrunden och garaget jag planerar att bygga senare under sommaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.