32 290 läst ·
224 svar
32k läst
224 svar
Klarar ni elräkningen för januari?
Det är en promille av handeln. De stora nationalekonomerna med politiska ideal och styrning? Ja jag undrar verkligen varför de säger så..?pacman42 skrev:
Varför tror nästan inga av de stora nationalekonomerna att det är så då?
Nu pratade jag dessutom om elproduktionen som vi har i Sverige, inte EU-medlemsskap i allmänhet. Orsaken till att vi har stor export av el idag är att man byggt länkar till grannländerna (och att Norge byggt länkar till EU). Hade inte de funnits så hade vi inte haft så mycket energiproduktion. Det hade inte funnits köpare.
Sverige hade ALDRIG haft höga elräkningar eller dylikt om man inte varit med i EU. Det var pga av EU vi la ner kärnkraften.
Om du inte förstår agenda 2030, och förlitar dig på nationalekonomer för att bygga grunden för dina åsikter, bör du ju inte gå på tunn is.
Så här ser historiken ut för mig för januari, SE3.useless skrev:
Kollar man historiskt på januari-månaderna så skiljer sig inte totalkostnaden per kWh så jättemycket. 2025 var billigt, övriga år ganska lika:
Hus 1:
2023: 3096 kWh á 6589:- = 2:13 / kWh
2024: 3756 kWh á 7748:- = 2,06 / kWh
2025: 3222 kWh á 6034:- = 1,87 / kWh
2026: 4096 kWh á 9086:- = 2:22 / kWh
Hus 2
2023: 2139 kWh á 4810:- = 2:25 / kWh
2024: 3034 kWh á 6544:- = 2:16 / kWh
2025: 2988 kWh á 5694:- = 1,91 / kWh
2026: 3889 kWh á 8840:- = 2:27 / kWh
Sen blir det såklart lite högre kostnad per kWh om förbrukningen är lägre eftersom de fasta avgifterna är samma. Men å andra sidan har även de fasta avgifterna ökat en del varje år.
Februari kommer bli bra mycket dyrare än tidigare år (1493 kWh förbrukat hittills). Snittempen fram till idag för februari ligger på -8,6 grader, typ 8 grader kallare än tidigare år.🥶
Den har jag inte hört förut så den får du utveckla.L Lusbunken skrev:
De 4 privata KKverken LAS ned av ekonomiska orsaker, det är i stort sett alla överens om
Detta i en tid då Sverige hade rekordlågt elpris pga att kontinenten med sin billiga gaskraft pressade ned svenska priset.
De 2 sista där VF var delägare (2019 å 2020) , fortsatt rekordlåga elpriser mer här går åsikterna lite isär.
De flesta menar på att det också var ekonomiska orsaker mens nån hävdar politisk press.
Men EU?
Utveckla!
Är det verkligen Januari som förbrukningsperiod?K Kane skrev:
Jag hade 2,41 kr 2023-01. 2022-12 var ju däremot en rysare...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P.s. vid närmare eftertanke var det nog kollapsen av Bra Miljöval som spökade där andra halvan 2022?
Redigerat:
Eftersom det är så stor andel fasta kostnader blir det så där. Spotpriset var högre i januari 2026, men eftersom @Kane hade lägre förbrukning januari 2023 blir totalkostnaden per kWh högre.C cpalm skrev:
Jo, det spelar självklart in. Men det borde inte slå så mycket tycker man.useless skrev:
@Kane hade ju relativt låg förbrukning även 2025-01 utan att det slog lika mycket på kWh-priset. Och spotpriset 2025-01 var inte ovanligt lågt heller så vitt jag kan se.
Det var inte God El eller Greenely som låg kvar i Bra Miljöval efter totalhaveriet?
Samnytt har idag en läsvärd artikel där de tar upp att sedan 1990 har kpi ökat med 110 procent och elskatten med drygt 600.
Anders Nilsson vid föreningen Företagarna vill att företagens elskatt sänks till EU:s miniminivå och även Svenskt Näringsliv är av samma uppfattning.
Det har allt tydligare visat sig att politikerna valt elskatten som sin främsta kassako och ett medel att suga ut undersåtarna.
När säger vi att nu är det nog och sätter stopp?
Anders Nilsson vid föreningen Företagarna vill att företagens elskatt sänks till EU:s miniminivå och även Svenskt Näringsliv är av samma uppfattning.
Det har allt tydligare visat sig att politikerna valt elskatten som sin främsta kassako och ett medel att suga ut undersåtarna.
Det har skett en propaganda emot kärnkraft i ungefär 20 år nu, där man skrämt upp befolkningen med all fasa och färde med kärnkraft. Politiska beslut ligger till grund gällande brist på kärnkraft, på nationell och EU-nivå. Hört talas om agenda 2030?Z Zodde skrev:Den har jag inte hört förut så den får du utveckla.
De 4 privata KKverken LAS ned av ekonomiska orsaker, det är i stort sett alla överens om
Detta i en tid då Sverige hade rekordlågt elpris pga att kontinenten med sin billiga gaskraft pressade ned svenska priset.
De 2 sista där VF var delägare (2019 å 2020) , fortsatt rekordlåga elpriser mer här går åsikterna lite isär.
De flesta menar på att det också var ekonomiska orsaker mens nån hävdar politisk press.
Men EU?
Utveckla!
Tror inte du förstår konceptet. Om du tror att det enbart handlar om ekonomiska incent är dubbelt ute och cyklar. Ett land ska ha kapacitet, oavsett pris/tillgång till fossila bränslen. Man monterar inte ner 4 kärnkraft verk pga av ekonomiska orsaker. De kan vara en minimal faktor, men jag tror du missar propagandan senaste årtiondet.
"Bort med kärnkraft". In med vindkraft..in med solkraft. In med vattenkraft. Du tror det har varit en lönsam affär? Det har varit en total katastrof, som oberoende av krig och Ryssland etc, har skapat en volatil tillgång. Exakt som de vill ha det.
Du fattar nog själv om du öppnar skallen en sekund att man inte ger sig på enorma projekt som kärnkraftverk för att sedan helt avveckla dessa. Dom är vitala oavsett om det är som reserv eller gående hela tiden. Det är ingenting en normal människa skulle avveckla.
Jag är så förbannat trött på alla lättlurade jävla klimat-fanatiker och wannabes med 60.000 på avanza som tror dom fattar hela grejen, när allting susar förbi i slow-motion - och missar allt ändå.
Sluta tro allt du läser på. Sluta använda andras argument som dina egna. Skapa dig egna åsikter baserat på kunskap du lägger tid på att skaffa.
Du måste vara ung, det var sådan propaganda för 45 år sedan också, det är det tidigaste jag kommer ihåg...L Lusbunken skrev:
...men det verkar ha pågått ännu längre med tanke på Fälldins utspel på 70-talet också. Men de har jag bara sett på film...
Ja, jag klarar räkningen.
Förbrukningen mot januari förra året var klart högre, 1.161 kWh mot 870.
Då jag av några anledningar råkade få några effekttoppar över 4,5 (snitt 4,59) blev det ca 200:- mer för detta, brukar ligga runt 3.
Totalt med överföring blev det 2.421:-
Tror februari kommer bjuda på en ännu högre räkning, känns spontant som den varit ännu kallare, idag var första dagen som bjöd på nån plusgrad.
Lider med er längre upp i landet, här har det tills nu bara varit 5-8 minus på dagarna och 14-18 på nätterna, som kallast bara -19,2
Förbrukningen mot januari förra året var klart högre, 1.161 kWh mot 870.
Då jag av några anledningar råkade få några effekttoppar över 4,5 (snitt 4,59) blev det ca 200:- mer för detta, brukar ligga runt 3.
Totalt med överföring blev det 2.421:-
Tror februari kommer bjuda på en ännu högre räkning, känns spontant som den varit ännu kallare, idag var första dagen som bjöd på nån plusgrad.
Lider med er längre upp i landet, här har det tills nu bara varit 5-8 minus på dagarna och 14-18 på nätterna, som kallast bara -19,2
Redigerat:
Ja, jag rotade i gamla papper för ett tag sen, hittade en elräkning från 1991.B Bitterhetsakademin skrev:Samnytt har idag en läsvärd artikel där de tar upp att sedan 1990 har kpi ökat med 110 procent och elskatten med drygt 600.
564 kWh kostade 311:- + 97:- i moms, totalt 484:- Då inkluderas även säkringsavgift om 172:- vilket väl får sägas vara dåtidens överföring, så själva elen kostade 215:-
Klicka här för att svara