Fairlane
L Lusbunken skrev:
Om man för en enda sekund tror på propagandan de ignoranta, korrupta och köpta politikerna säger angående Rysslands vilja att ta över Europa, bör man hålla sig ifrån isen. Kan vara farligt att ramla för ofta, liksom.
F.ö kan du ju åtminstone läsa på om konflikten, historiken, och de skeenden som ägde rum i Ukraina de senaste 12-13 åren.
Man kan läsa hur mycket man vill om Ukraina och vad som hänt i konflikten. Sanningen går inte att komma ifrån. 2014 angrep Ryssland Ukraina militärt (Krim) även om man ett tag förnekande det. Där är vi 12 år tillbaka i tiden. 2022 angrep man igen och sedan dess terrorbombar man civila. Vad man än tycker om det är det fakta som är svårt att förneka.
L Lusbunken skrev:
Men, som jag sa, folk har blivit rätt korkade och sväljer allt, särskilt propaganda.
Där är vi eniga, även om jag tror vi har totalt olika åsikt om vem som är lurad.
L Lusbunken skrev:
Det ironiska är att de har kultiverats fram en sorts europeisk nationalism, kryddat med väldigt stark nationalism utöver det. Hur mycket har hänt de senaste 4 åren som de har påstått?
Ja, under de 4 åren har Ryssland envetet mördat civilbefolkning i Ukraina och offrat en hel del av de egna medborgarna, vad nu det har med saken att göra...
L Lusbunken skrev:
Snarare har egentligen allt som hänt bevisat att väst ljuger, krigshetsar och förskingrar enorma belopp,.gör att göda vapenindustrin och sig själva för karriären efter politiken.
Väst? Var det Väst som angrep ett annat land eller var det Ryssland?
L Lusbunken skrev:
Nej. Jag ser hellre att de 120 miljarderna går till vård, skola, sjuka, infrastruktur och utveckling. Jag är med varenda fiber emot vad som sker inom EU. Ren diktatur och ondska som sagt.
Jag är emot allt som sker i Ryssland. Ren diktatur och ondska.
Jag tycker inte allt är bra i EU, men diktatur är det inte, men ni kanske inte lärde er skillnaden i skolan hos FSB?
L Lusbunken skrev:
Du vet, kedjeeffekten genom känd historia, är att om ett land i Europa blivit angripit, är de alltid väst som provocerat fram det.
Vilket som sagt är en lögn. Polen attackerades av Ryssland och Tyskland 1939. På vilket sätt provocerade Polen dessa länder?
Jag antar att du tycker en kvinna som blir våldtagen av en man har provocerat fram det också?
L Lusbunken skrev:
Även utan EU så anslöt alla som motståndare, för att bevara sig själv.
Givetvis så vill man bevara sig själv mot angripare, allt annat vore idiotiskt.
L Lusbunken skrev:
De behövs inget EU. Det enda EU behövs för är för att tvätta pengar, stjäla pengar, konstant sänka standard of living i rika länder och proppa oss vidare mot agenda 2030.
Du vet inte mycket om EU, men det förvånar inte. FSB vill väl inte lära ut fördelarna (nackdelar finns absolut, men det verkar som du inte har koll på hur det fungerar ens.

L Lusbunken skrev:
Intressant att du pratar om området jag försökt mig på de senaste 15 åren, och du hoppas i princip på att jag inte vet vad jag pratar om.
Du har försökt dig på, men inte lyckats?
L Lusbunken skrev:
Ditt resonemang saknar helt grund eller logik. Sverige, som är ett rikt, innovativt och neutralt land, som var rikt innan EU, hade varit ännu rikare nu, utan EU.
Inte riktigt så. Sverige var rikt för att vi kunde exportera och för att vi klarat oss ifrån andra världskriget. Om man väljer att sluta sig och tro att man kan bygga en stark ekonomi själv så har man dålig koll. Tullar är inte bra och det råkar man ut för om man ska stå själv.
L Lusbunken skrev:
Varför? Några av anledningarna har jag redan nämnt. Jag tror du bör läsa på lite om hur det fungerar inom ekonomi och handel.
Som sagt, vi diskuterar riktig ekonomi, inte 5-årsplaner eller rysk krigskonomi...

• Gilla
  • Älska
fribygg och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du har försökt dig på, men inte lyckats?
En sk retorisk fråga.
(En retorisk fråga är en fråga som ställs för att engagera lyssnaren och understryka en poäng, snarare än för att faktiskt få ett svar. Svaret på frågan är oftast självklart eller underförstått. )

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Blev lite rörigt i det sista, så jag läste inte hela tråden.

Kan någon sammanfatta? Vad blev det generella svaret på trådens fråga: "Klarar ni elräkningen för januari?"

H he-peter skrev:
Kan någon sammanfatta? Vad blev det generella svaret på trådens fråga: "Klarar ni elräkningen för januari?"
"Ja."

• Haha
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Och februariräkningen blir i nivå med den för januari. Men det är tur att februari är tre dagar kortare för annars skulle den blivit uppåt 10% högre.

Ja. Helt ok.
Eldar dock med ved.

• Gilla
JPTS
  • Laddar…
F
Ja 3500kr för 1200kwh var inte så farligt.

O O skrev:
A so-called rhetorical question.
(A rhetorical question is a question asked to engage the listener and emphasize a point, rather than to actually get an answer. The answer to the question is usually obvious or implied. )
B Boende45 skrev:
After several years of low electricity prices, something of an electricity price shock is now coming.

For the past three days, electricity price areas 3 and 4 have had daily prices of approximately SEK 1.50 per kWh.
The monthly average price for area 3 in January is 107 öre, a doubling from December's 51 öre.

In electricity price area 4 it is even slightly higher and areas 1 and 2 also receive prices we have not seen in several years.

With surcharges, VAT, electricity tax and electricity network fee, we will end up with over 2 SEK per kWh in areas 3 and 4.

With electrically heated houses, many people receive an electricity bill of between 4,000 and 6,000 SEK for payment at the end of February.

Have you adjusted the indoor heating according to the electricity price or taken any other measures to reduce electricity consumption?
7233 kr (Cheap Energy) + 4779 (EON) = 12012 kr 😠

Vattenfall 1.604 kr... Förra året 1.225 kr för 5 kWh mer.. Vart en kraftig ökning..

Maria T
J Jochi skrev:
Min elräkning för januari 2026 blev 4100 kr för en villa med bergvärme som var ur funktion en vecka. Har eldat morgon och kväll med ved i stenugn. Dec 2025 hade ungefär halva kostnaden.
Rätt liknande här, både med kostnaden (vi fick 4500 kr) och att bergvärmen "strulade" från 4-12/1, ett mjukvarufel som var lätt åtgärdat men hann bli lite lätt hysterisk innan det var klargjort eftersom pumpen är från 2010 och oroades om det var ett större fel.

B Boende45 skrev:
Med eluppvärmt hus får många en elräkning på mellan 4 000 och 6 000 kr för betalning sista februari.
Jag hade blivit glad om jag fått en räkning på 4-6000 kr...

För ena huset ska jag betala totalt 9086:- för 4096 kWh (2:22/kWh). SE3, Kvartspris, 20A säkring, ingen effekttaxa. Vattenburen värme med elpanna och luftvärmepump.
Det andra huset kostar totalt 8840:- för 3889 kWh (2:27/kWh). SE3, Kvartspris, 25A säkring, ingen effekttaxa. Vattenburen värme med elpanna.

Medeltemperatur -6.38 grader.

Ingen elbil eller motorvärmare.

Redigerat:
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Undra vad kungen har i elräkning för alla slott....visst ja, det är ju vi andra som betalar

C
useless useless skrev:
Jag hade blivit glad om jag fått en räkning på 4-6000 kr...
Det hade ju kanske varit normalfallet, men denna januari blev ju lite av en en ny "chockmånad".
6 005 + 3 573 = 9 578 kr här för 3 872 kWh i SE3.

Kollar man historiskt på januari-månaderna så skiljer sig inte totalkostnaden per kWh så jättemycket. 2025 var billigt, övriga år ganska lika:

Hus 1:
2023: 3096 kWh á 6589:- = 2:13 / kWh
2024: 3756 kWh á 7748:- = 2,06 / kWh
2025: 3222 kWh á 6034:- = 1,87 / kWh
2026: 4096 kWh á 9086:- = 2:22 / kWh

Hus 2
2023: 2139 kWh á 4810:- = 2:25 / kWh
2024: 3034 kWh á 6544:- = 2:16 / kWh
2025: 2988 kWh á 5694:- = 1,91 / kWh
2026: 3889 kWh á 8840:- = 2:27 / kWh

Sen blir det såklart lite högre kostnad per kWh om förbrukningen är lägre eftersom de fasta avgifterna är samma. Men å andra sidan har även de fasta avgifterna ökat en del varje år.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Kollar man historiskt på januari-månaderna så skiljer sig inte totalkostnaden per kWh så jättemycket.
Nä, mer temperaturen än kWh-priset som ligger bakom denna gång.
Och tidigare prischocker har väl framför allt inträffat i december.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.