tveksamt tveksamt skrev:
Det Vattenfall har provat i liten skala är effektavgift mellan 7-21 på vardagar. Och de räknar med ett snitt på de fem högsta topparna i månaden, så just den toppen skulle inte räknas med alls.
Vad Vattenfalls effektavgiftsupplägg blir vet vi inte, det är ju endast ett test vad jag förstår. Realiteten lär väl dimpa ner i brevlådan i år.
Just för januari blev snitt av mina 5 högsta toppar 3kW enligt vard 07-21. Medeleffekt 1,32kW.

Effektförbrukningsgraf för januari 2026 visar daglig kW-förbrukning med toppar över 3 kW och medeleffekt runt 1,32 kW under vardagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pacman42 pacman42 skrev:
Ni som köper batterier, se till att de är av bra kvalitet:
- [media]
Det är stor skillnad på batteri och batteri.
Låt mig påminna om detta för er i Finland. Om ni lockas till att köpa batterier för att tjäna på prisvariationen, se till att de har bra kvalitet.

S solhej skrev:
Vad Vattenfalls effektavgiftsupplägg blir vet vi inte, det är ju endast ett test vad jag förstår. Realiteten lär väl dimpa ner i brevlådan i år.
Just för januari blev snitt av mina 5 högsta toppar 3kW enligt vard 07-21. Medeleffekt 1,32kW.

[bild]
Så är det absolut, de har gått ut med hur de utformade avgiften när de provade i liten skala, men det finns inga garantier att det är så den kommer se ut när den rullas ut till alla.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Så är det absolut, de har gått ut med hur de utformade avgiften när de provade i liten skala, men det finns inga garantier att det är så den kommer se ut när den rullas ut till alla.
Så är det tyvärr. Mitt bolag sade i somras att det inte skulle vara tariff på helgerna, men när de lanserade modellen i höstas så var det tariff på helgen också. När de tillfrågades om varför så sade de att det inte är någon större skillnad på förbrukningen på vardagar och på helger.

pacman42 pacman42 skrev:
Så är det tyvärr. Mitt bolag sade i somras att det inte skulle vara tariff på helgerna, men när de lanserade modellen i höstas så var det tariff på helgen också. När de tillfrågades om varför så sade de att det inte är någon större skillnad på förbrukningen på vardagar och på helger.
Även Mälarenergi körde ett geografiskt begränsat test, men ändrade förutsättningarna nu när det är skarpt läge för samtliga abonnenter.
Istället för ett medelvärde från tre toppar så tar man den högsta peaken per månad (vardagar 07-19) vilket förstås gynnar dem markant.

tveksamt tveksamt skrev:
Det känns rimligt att det kan bli som med testgruppen dock.

Snittvillan förbrukar 20MWh/år. Grundavgiften är samma. överföring minskade från 31,20 öre till 18.5 öre.
Besparing blir då 2540kr på överföringen. effektavgiften tas ut under 5 månader, alltså 500kr/månad.
effektavgiften är 105kr/kW. man får 5kW / månad vilket känns ganska rimligt för "snittvillan".

https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/vad-ar-normal-elforbrukning/
https://www.energimarknadsbyran.se/...normal-elforbrukning-och-elkostnad-for-villa/

Sverige, vi har ett resultat:

Min elräkning hamnade på 5.237:- för 3.056 kWh.
2 418:- är elhandel och 2.829 är för elnätet.

Så ja, jag klarar elräkningen för januari.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Ska man tro på nyheterna som slänger runt Trump-procentsatser på flera hundratals % dyrare så får jag starta en gofundme eller börja sälja verktyg, 4400kwh lär svida då.😉

Är det någon som vet hur det ligger till på andra sidan kabeln? Betalar Finnarna samma priser som vi för elen och har då deras blivit billigare motsvarande ökningen vi får på denna sida :thinking:?

Rickard. Rickard. skrev:
Ska man tro på nyheterna som slänger runt Trump-procentsatser på flera hundratals % dyrare så får jag starta en gofundme, eller börja sälja verktyg 4400kwh lär svida då.😉

Är det någon som vet hur det ligger till på andra sidan kabeln? Betalar Finnarna samma priser som vi för elen och har då deras blivit billigare motsvarande ökningen vi får på denna sida :thinking:?
I tisdags kostade elen närmare 9 kr/kWh strax efter kl 17. Den har knappt någonsin varit under 2 kr/kWh de senaste dagarna. Tänk vad den legat på utan Aurora...

Orsaken? Det har varit väldigt kallt och vindstilla i vårt östra grannland.

• Haha
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Är det alltså priserna dom betalar??
Då betalar jag med "glädje", Finlands sak är vår.
Ja, det är där de ligger. Gissa varför finnarna är så duktiga på att anpassa sin förbrukning efter elpriset...
...de är så duktiga att man anser att man knappt behöver effekttariffer i Finland. Vartannat finskt hushåll har kvartspriser och jagar lägre kostnader redan

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Idag har dock Finland riktigt låga priser.
Prisgraf över elektricitet i Finland visande låga elpriser under en hel dag, med tid på x-axeln och pris per kWh på y-axeln.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Även Mälarenergi körde ett geografiskt begränsat test, men ändrade förutsättningarna nu när det är skarpt läge för samtliga abonnenter.
Istället för ett medelvärde från tre toppar så tar man den högsta peaken per månad (vardagar 07-19) vilket förstås gynnar dem markant.
På vilket sätt gynnas de av detta?

tveksamt tveksamt skrev:
På vilket sätt gynnas de av detta?
För att med ett medelvärde så blir resultatet alltid lägre än mot det enskilda högsta värdet.
Och då blir även avgiften de får in högre.
Mina toppar per månad 2025 såg ofta ut så här, 4,5-2,7-2,5

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
För att med ett medelvärde så blir resultatet alltid lägre än mot det enskilda högsta värdet.
Och då blir även avgiften de får in högre.
Mina toppar per månad 2025 såg ofta ut så här, 4,5-2,7-2,5
Fast den totala summan de får debitera kunderna är fortfarande densamma, så om de drar in mer på effektavgifterna måste de kompensera detta på annat sätt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fast den totala summan de får debitera kunderna är fortfarande densamma, så om de drar in mer på effektavgifterna måste de kompensera detta på annat sätt.
tveksamt tveksamt skrev:
Vad för något ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.