32 289 läst ·
224 svar
32k läst
224 svar
Klarar ni elräkningen för januari?
Jag förstår faktiskt inte hur folk resonerar här. Helt ärligt. Något hände efter covid alltså. Folk har blivit så fruktansvärt själviska och har en brutal och regeringstrogen aura över sig själva.Aprilmaj skrev:
Hej och herregud vad alla är duktiga. Hänvisar till Festlund ,att dessa priser rör inte mig i ryggen. Pytsan. Har man råd och tjänar 50000 i månaden,då kan man mysa i clubfötåljen. Har man 10000 som fattig pensionär och får räkningen för januari på 10500 ,slår hjärta dubbla slag . Det är så med svenska pensionärer som inte kan köpa nya värmepumpar,nya bergvärmepumpar,och riva ner elvärme.
Skratta lagom,ni som har råd att betala .
Vi sitter och exporterar el till Tyskland. Det är i princip Sverige som håller Finland, med Europas dyraste elpriser, igång med vår export. Vi sitter och säljer el svin billigt till fattiga länder som är som fästingar på rika länder. Hade vi sett över vår egen befolkning först och främst hade elen varit billig för alla i Sverige. Så det ska vara.
Men så får man väl inte säga. Gud förbjude att man tycker det är fel att ha droppat 120 skattemiljarder till Ukraina hittills.
EU är ren jävla ondska. Finns inget argument emot det. Det är inte demokratiskt. Det är totalitärt och är enbart till för att förskingra och förstöra. Folk kan köra med handel och öppna gränser hur mycket de vill. Ni förstår er inte på ekonomi för fem öre
Men fortsätt. Sitt och var dryga. Tack gode gud kan vi klara elen, men jag tycker det är sjukt hur det här landet blivit exploaterat av giriga, korrupta EU-politiker och globalister. För mig, och de som har en hjärna, ska ens egna lands välfärd komma i första hand. Varför ska man ens betala skatt, skaffa barn och arbeta för att ge dom en bättre framtid om den ändå försvinner i korridorerna i Bryssel?
Samarbete, absolut. Stöd. Absolut. Inom rimliga gränser, med den egna befolkningens välfärd och intresse i första, andra och tredje hand. Att det ens är något att diskutera är skrämmande.
Hade vi gjort som du skriver att vi skall göra så hade vi inte haft så mycket produktion som vi har och då hade priset blivit högre.L Lusbunken skrev:Jag förstår faktiskt inte hur folk resonerar här. Helt ärligt. Något hände efter covid alltså. Folk har blivit så fruktansvärt själviska och har en brutal och regeringstrogen aura över sig själva.
Vi sitter och exporterar el till Tyskland. Det är i princip Sverige som håller Finland, med Europas dyraste elpriser, igång med vår export. Vi sitter och säljer el svin billigt till fattiga länder som är som fästingar på rika länder. Hade vi sett över vår egen befolkning först och främst hade elen varit billig för alla i Sverige. Så det ska vara.
Men så får man väl inte säga. Gud förbjude att man tycker det är fel att ha droppat 120 skattemiljarder till Ukraina hittills.
EU är ren jävla ondska. Finns inget argument emot det. Det är inte demokratiskt. Det är totalitärt och är enbart till för att förskingra och förstöra. Folk kan köra med handel och öppna gränser hur mycket de vill. Ni förstår er inte på ekonomi för fem öre
Men fortsätt. Sitt och var dryga. Tack gode gud kan vi klara elen, men jag tycker det är sjukt hur det här landet blivit exploaterat av giriga, korrupta EU-politiker och globalister. För mig, och de som har en hjärna, ska ens egna lands välfärd komma i första hand. Varför ska man ens betala skatt, skaffa barn och arbeta för att ge dom en bättre framtid om den ändå försvinner i korridorerna i Bryssel?
Samarbete, absolut. Stöd. Absolut. Inom rimliga gränser, med den egna befolkningens välfärd och intresse i första, andra och tredje hand. Att det ens är något att diskutera är skrämmande.
Investeringarna i elproduktion i Sverige hade nästintill helt stoppats och staten hade fått ta ansvar för att det byggs elproduktion.
Vänta lite, var det inte så det var i Sovjet?
Man kan inte bara ta russinen i kakan. Det slutar med att man måste betala för hela kakan ändå...
Tydligen får man det. Du har ju precis gjort det. Erfarenhetsmässigt så vet jag dock att de som hävdar att "det får man inte säga" också förväntar sig att inte bli emotsagda. Men det är en helt annan sak.L Lusbunken skrev:
För egen del reagerade jag mest på att du klagar på att folk är själviska och giriga i ditt inlägg som för övrigt dröp av generositet.
B Boende45 skrev:Efter flera år med låga elpriser kommer nu något av en elprischock.
De senaste tre dagarna har elprisområde 3 och 4 haft dagspriser på ca 1,50 kronor per kWh.
Månadsmedelpriset för område 3 i januari ligger på 107 öre, en dubblering från decembers 51 öre.
I elprisområde 4 är det ytterligare något högre och även område 1 och 2 får priser vi inte sett på flera år.
Med påslag, moms, elskatt och elnätsavgift kommer vi att landa på över 2 kronor per kWh i område 3 och 4.
Med eluppvärmt hus får många en elräkning på mellan 4 000 och 6 000 kr för betalning sista februari.
Har ni anpassat värmen inomhus efter elpriset eller utfört någon annan åtgärd för att minska elförbrukningen?
Flvp sprang läck i november, så köpte en ny (ivt 402) och den har faktiskt vissa styrmöjligheter till skillnad från den gamla som var byggd 2003. Cirkulationspumpen i denna är mycket mer effektiv och kompressorn går dygnet runt efter intrimning. Begränsning till max 3kw tillskott räcker för våra 120 m2 och det till att effektavgiften hålls någorlunda i schack. Sedan har vi fast pris på elen och vi ficyk jämnt upp nu i januari (sparat 59 kr jämfört om vi hade haft månatligt snittpris). I februari lär vi gå plus på det, så det blir nog att förlänga med 3 årsavtal när det löper ut i april - för att slippa tänka på eländet när det ändå går i princip jämnt ut (har varken elbil eller annat hög förbrukande som är styrbart). Kvartspriser är bara att glömma.
De flesta vitvaror nådde sin livslängd senaste två åren, så där har vi köpt mer energisnåla varianter, men inget vi direkt sparar nämnvärda summor på.
Vi hänger upp tvätt istället för att torktumla och det går cirka 1 maskin om dagen, så det är ju något.
Bor man i brf kan man inte riktigt göra som man vill - enda som jag kan se ev skulle löna sig över tid vore att byta ut cirkpumpen i golvvärmeshunten mot en modern motsvarighet om vi inte vill sänka värmen. Riktigt så långt är vi inte beredda att gå ännu.
LLVP hade säkert lönat sig, men det får vi inte sätta upp.
Totalitära tendenser hos makten kan bara stävjas om folket slutar vara lydigt. Den frihet vi lämnar ifrån oss kommer inte tillbaka utan vi måste lära oss att inte oreflekterat följa överhetens minsta vink, här har vi mycket att lära av de nya svenskarna.L Lusbunken skrev:Jag förstår faktiskt inte hur folk resonerar här. Helt ärligt. Något hände efter covid alltså. Folk har blivit så fruktansvärt själviska och har en brutal och regeringstrogen aura över sig själva.
Vad gäller regimtrogna inlägg på nätet bör vi ha i minnet att MSB anställt många för att på nätet sprida "den rätta bilden". I början av Covidpandemin översvämmades Flashback av nyregistrerade användare som i åtta timmars pass spred extremt regimtrogna inlägg. Tror inte att oavlönade sitter och maniskt postar statens narrativ dag efter dag.
Efter hård press från Trump ska nu Ukraina senast den 25 maj anordna presidentval och folkomröstning om ett kommande fredsavtal så vi får se vad det leder till. Ryssland är militärt försvagat efter fyra år så i närtid lär de inte göra något, på lång sikt är det svårare att sia.J Jochi skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
https://kyivindependent.com/zelensky-wont-announce-elections-on-invasion-anniversary/B Bitterhetsakademin skrev:
As of now, President Volodymyr Zelensky does not plan to announce presidential elections or a referendum on a possible peace deal with Russia on Feb. 24, a source in the President's Office familiar with the matter told the Kyiv Independent on Feb. 11.
The comment came after the Financial Times reported that Kyiv was preparing to hold both votes this spring and that Zelensky could unveil the plan on the fourth anniversary of Russia's full-scale invasion.
"He wasn't planning to," the source said when asked whether the president would make such an announcement on Feb. 24. "When there's no security, there's nothing else."
The report has fueled speculation that Ukraine could face mounting pressure from Washington to accelerate a political process tied to potential peace talks. But officials insist that security conditions — not dates — will determine any decision.
"If Russians are killing people every day, how can we announce or seriously consider elections in the coming weeks?" the President's Office said. "No one is against elections, but there must be security."
"Det får man inte säga" är i princip en defensiv reflex som går emot de olika narrativ som propagerar för motsatsen. Själviska? Absolut. Det beror ju på hur din egen definition ser ut i frågan. Jag anser att någon skedde under covid som gjorde människor generellt mer aggressiva, själviska och aktiva i att söka konflikt och hopplösa debatter, som sedan alltid övergår i personangrepp.Guzzi skrev:
Tydligen får man det. Du har ju precis gjort det. Erfarenhetsmässigt så vet jag dock att de som hävdar att "det får man inte säga" också förväntar sig att inte bli emotsagda. Men det är en helt annan sak.
För egen del reagerade jag mest på att du klagar på att folk är själviska och giriga i ditt inlägg som för övrigt dröp av generositet.
Kort sagt så försvann alla nyanser, och sidor valdes, och ställdes emot varandra efter enorm propaganda av media och makthavare. Det är antingen eller. Det har skett historiskt förr med lagom tråkigt resultat.
Om man för en enda sekund tror på propagandan de ignoranta, korrupta och köpta politikerna säger angående Rysslands vilja att ta över Europa, bör man hålla sig ifrån isen. Kan vara farligt att ramla för ofta, liksom.F fribygg skrev:
F.ö kan du ju åtminstone läsa på om konflikten, historiken, och de skeenden som ägde rum i Ukraina de senaste 12-13 åren.
Men, som jag sa, folk har blivit rätt korkade och sväljer allt, särskilt propaganda. Det ironiska är att de har kultiverats fram en sorts europeisk nationalism, kryddat med väldigt stark nationalism utöver det. Hur mycket har hänt de senaste 4 åren som de har påstått?
Snarare har egentligen allt som hänt bevisat att väst ljuger, krigshetsar och förskingrar enorma belopp,.gör att göda vapenindustrin och sig själva för karriären efter politiken.
Nej. Jag ser hellre att de 120 miljarderna går till vård, skola, sjuka, infrastruktur och utveckling. Jag är med varenda fiber emot vad som sker inom EU. Ren diktatur och ondska som sagt.
Du vet, kedjeeffekten genom känd historia, är att om ett land i Europa blivit angripit, är de alltid väst som provocerat fram det.
Även utan EU så anslöt alla som motståndare, för att bevara sig själv. De behövs inget EU. Det enda EU behövs för är för att tvätta pengar, stjäla pengar, konstant sänka standard of living i rika länder och proppa oss vidare mot agenda 2030.
Intressant att du pratar om området jag försökt mig på de senaste 15 åren, och du hoppas i princip på att jag inte vet vad jag pratar om.pacman42 skrev:
Hade vi gjort som du skriver att vi skall göra så hade vi inte haft så mycket produktion som vi har och då hade priset blivit högre.
Investeringarna i elproduktion i Sverige hade nästintill helt stoppats och staten hade fått ta ansvar för att det byggs elproduktion.
Vänta lite, var det inte så det var i Sovjet?
Man kan inte bara ta russinen i kakan. Det slutar med att man måste betala för hela kakan ändå...
Ditt resonemang saknar helt grund eller logik. Sverige, som är ett rikt, innovativt och neutralt land, som var rikt innan EU, hade varit ännu rikare nu, utan EU. Varför? Några av anledningarna har jag redan nämnt. Jag tror du bör läsa på lite om hur det fungerar inom ekonomi och handel.
Varför tror nästan inga av de stora nationalekonomerna att det är så då?L Lusbunken skrev:Intressant att du pratar om området jag försökt mig på de senaste 15 åren, och du hoppas i princip på att jag inte vet vad jag pratar om.
Ditt resonemang saknar helt grund eller logik. Sverige, som är ett rikt, innovativt och neutralt land, som var rikt innan EU, hade varit ännu rikare nu, utan EU. Varför? Några av anledningarna har jag redan nämnt. Jag tror du bör läsa på lite om hur det fungerar inom ekonomi och handel.
Nu pratade jag dessutom om elproduktionen som vi har i Sverige, inte EU-medlemsskap i allmänhet. Orsaken till att vi har stor export av el idag är att man byggt länkar till grannländerna (och att Norge byggt länkar till EU). Hade inte de funnits så hade vi inte haft så mycket energiproduktion. Det hade inte funnits köpare.