Efter flera år med låga elpriser kommer nu något av en elprischock.

De senaste tre dagarna har elprisområde 3 och 4 haft dagspriser på ca 1,50 kronor per kWh.
Månadsmedelpriset för område 3 i januari ligger på 107 öre, en dubblering från decembers 51 öre.

I elprisområde 4 är det ytterligare något högre och även område 1 och 2 får priser vi inte sett på flera år.

Med påslag, moms, elskatt och elnätsavgift kommer vi att landa på över 2 kronor per kWh i område 3 och 4.

Med eluppvärmt hus får många en elräkning på mellan 4 000 och 6 000 kr för betalning sista februari.

Har ni anpassat värmen inomhus efter elpriset eller utfört någon annan åtgärd för att minska elförbrukningen?

B Boende45 skrev:
Efter flera år med låga elpriser kommer nu något av en elprischock.

De senaste tre dagarna har elprisområde 3 och 4 haft dagspriser på ca 1,50 kronor per kWh.
Månadsmedelpriset för område 3 i januari ligger på 107 öre, en dubblering från decembers 51 öre.

I elprisområde 4 är det ytterligare något högre och även område 1 och 2 får priser vi inte sett på flera år.

Med påslag, moms, elskatt och elnätsavgift kommer vi att landa på över 2 kronor per kWh i område 3 och 4.

Med eluppvärmt hus får många en elräkning på mellan 4 000 och 6 000 kr för betalning sista februari.

Har ni anpassat värmen inomhus efter elpriset eller utfört någon annan åtgärd för att minska elförbrukningen?
Har man ett hus som fortfarande värms upp till 100% av elvärme 2026 så tror jag inte dessa priser rör en i ryggen. Då har man nog tagit höjd för det i sina husberäkningar.

• Gilla
  • Arg
mrpeterteter och 10 till
  • Laddar…
Alla med eget hus bör kunna få fram några extra tusenlappar vid oförutsedda kostnader som detta, annars har de inte riktigt rätt privatekonomi för att äga/bo i hus. Så kan jag tycka.

Nån eller några enstaka månader med dessa priser är väl en sak, frågan bör väl istället vara vilka som klarar 3-4000:- högre elräkning varje månad under en längre tid utan att det får ordentligt genomslag i privatekonomin.

• Gilla
BaltzarH och 14 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Har man ett hus som fortfarande värms upp till 100% av elvärme 2026 så tror jag inte dessa priser rör en i ryggen. Då har man nog tagit höjd för det i sina husberäkningar.
De flesta villor i Sverige värms med el.

Hur menar du?

Gå över till pellets, ved, olja eller fjärrvärme?

Jag tror många inte har koll på att elräkningen för månaden blir mer än dubbelt så hög jämfört med de senaste åren.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Jag har fjärrvärme. Betalar 1kr/kwh och ja då får jag 1 kWh värme.

Med andra ord är det allt oftast billigare för de som har någon form av värmepump då man får ut mer värme per kWh tack vare COP-talen.

Så det är fortfarande rätt billigt med el!

• Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Inte anpassat något mer än att undvika onödiga effekttoppar.

Har nästan för varmt i både hus och maskinhall + garage.

Allt är ju relativt.
Skulle det vara 1500kr dyrare el så klarar vi det. Känns det för tufft får man väl byta flik i internetbanken till sparande som just nu var +222.223kr i januari.

Tackar nog ja till en offert så i februari kommer det bli en faktura över miljonen ibland övriga kostnader.

Tog en bil på 5 månader a 100.000kr i somras för att slippa ta ut kapital från börsen, så både november och december var ju billiga månader när det plötsligt blev 100.000kr mindre att betala varje månad än vad man blivit van.

Har dock många försäkringar som infaller nu som betalas på helår så bara det blir 15.000kr i februari.

Elräkningen är ju ingen chock. Tyvärr får man den varje månad, bättre som det var förr så man fick den var tredje månad.

• Haha
  • Gilla
johan.pettersson och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Känns det för tufft får man väl byta flik i internetbanken till sparande som just nu var +222.223kr i januari.
Skryt om penningar blir ju lätt fel, men som jag tolkar din text får du @Pligg85 222kr och 223öre över i januari (vilket i mitt tycke verkar oerhört exakt och konstigt att kunna veta på öret trots att det bara är den 27:e januari)

Själv värmer jag med ved och har marginaler nog i hushållsekonomin så att jag klarar de variationerna som hitills varit i elpriset utan att nån gång i mitt vuxna liv ens funderat på att röra mitt begränsade kapital för att betala kostnader tillhörande driften.

• Gilla
David123abc och 12 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
De flesta villor i Sverige värms med el.

Hur menar du?

Gå över till pellets, ved, olja eller fjärrvärme?

Jag tror många inte har koll på att elräkningen för månaden blir mer än dubbelt så hög jämfört med de senaste åren.
Menar att diskussionen kring elkostnad och höga avgifter varit i ropet senaste 5-10+ åren så om man har ett hus som värms med direktel så har man haft gott om tid att undersöka alternativ. Och om man kör på i samma spår så tyder det på att man gjort sin uträkning och tycker ändå det är värt att genomlida några dyra månader.

För att elen blir dyrare på vintern när vi samtidigt ska värma våra hus kan väl inte undgått någon husägare?

• Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Menar att diskussionen kring elkostnad och höga avgifter varit i ropet senaste 5-10+ åren så om man har ett hus som värms med direktel så har man haft gott om tid att undersöka alternativ. Och om man kör på i samma spår så tyder det på att man gjort sin uträkning och tycker ändå det är värt att genomlida några dyra månader.

För att elen blir dyrare på vintern när vi samtidigt ska värma våra hus kan väl inte undgått någon husägare?
När sen staten ändrade spelplanen och kom med återbetalning/ helikopterpengar för elkostnader försvan kanske viljan att spara och optimera hos en del..

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
För mig är det första vintern i torp, uppvärmt med luftvärmepumpar, kamin och frostvakt. Elbil. Lite skärrad är jag, januarikylan har dragit mycket el.

Men jämför jag med hur jag bodde tidigare, radhus med äganderätt, fjärrvärme, då betalade jag till samfälligheten 2300/ månad för värme, vatten, sophämtning etc. +hushållsel, +bensin. Den här räkningen kommer bli den första som överstiger vad jag betalade tidigare.

Riktigt lugn blir jag nog inte innan jag bott här ett år. Men jag väljer att se genomsnittet för hela året och då är det verkligen inget problem. Då kommer jag undan billigt.

• Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Eldat lite mer spillvirke än en vanlig vintermånad. Kommer nog landa på 3000kr elhandel och 2000kr elnät (inkl skatt). Kylan har gjort att det gått mer el än tidigare år, så inte bara högre kWh pris.

Värmer mitt varmvatten och laddar mina bilar på natten, vilket sparar 10+% på elhandeln (mindre än vanligt då elen kostat över kronan i snitt även under natten).

• Gilla
danarne och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Skryt om penningar blir ju lätt fel, men som jag tolkar din text får du @Pligg85 222kr och 223öre över i januari (vilket i mitt tycke verkar oerhört exakt och konstigt att kunna veta på öret trots att det bara är den 27:e januari)

Själv värmer jag med ved och har marginaler nog i hushållsekonomin så att jag klarar de variationerna som hitills varit i elpriset utan att nån gång i mitt vuxna liv ens funderat på att röra mitt begränsade kapital för att betala kostnader tillhörande driften.
Tusental avgränsas med .
Ören med ,

Som skogsägare skulle jag dock vilja komma till din liga att ha råd att elda med ved.
Jag måste sälja all dyr ved och köpa billig el till 5st värmepumpar av allehanda slag.

Elda med ved, den extravaganta utsvävningen har mitt excelark ingen kolumn för.

• Gilla
Sansad
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Tusental avgränsas med .
Ören med ,
OT: Det beror nog på ens ursprung och i vilket land och sammanhang man är, här på forumet avgränsar vi lämpligen tusental med mellanslag om vi inte vill framstå som skrytsamma eller kommande från engelskspråkiga länder.
Jag själv tycker att drygt 200tkr är lättare att läsa än 222 223kr som är det normala skrivsättet på nätet här i Sverige (men det är en högst personlig åsikt och det sättet är ju inte alls så exakt men troligtvis helt tillräckligt i sammanhanget)
Oavsett klarar nog både du @Pligg85 och jag liksom merparten av forummedlemmarna elräkningarna i vinter utan att nalla på sparpengarna.

Redigerat:
  • Gilla
Blåis och 5 till
  • Laddar…
N
Just av den anledningen kör jag fastpris (just nu 60,5 öre kWh inkl.moms) och har så gjort i alla år.
Har säkert förlorat på det om man sätter sig ner och räknar på det men att slippa tänka på elpriset och kunna hålla behaglig temperatur inne är för mig värt varje krona.

När mitt femårsavtal går ut nästa år kommer jag garanterat att ersätta det med ett nytt bundet avtal.

• Gilla
NJornee och 4 till
  • Laddar…
Har inte anpassat något.
Förbrukat 850kWh till dags datum i januari. Ganska hög genomsnittspris på 144öre änsålänge.

Om man ska se till något positivt till höga priser så är det att energibesparingar och/eller flytt av elförbrukare får kortare avbetalningstid. Beställde en kontaktor på amazon för 200kr häromdagen som skall kopplas in till min vvb.
Tänker att den kommer hjälpa till när effektavgiften kommer samt möjligen styra med en Shelly som jag har liggande för att få billigare kWh-timmar tills dess.

• Gilla
Konstrukteur och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.