293 läst ·
18 svar
293 läst
18 svar
Elnätsavgifter 70% av elräkningen, hur kan det stämma?
Sida 1 av 2
Är ny husägare sedan i vintras, och en aspekt av att bo i villa som jag inte behövt tänka på tidigare är det här med elräkningar.
Jag försöker snåla på min elförbrukning så gott jag kan och hålla kostnaderna nere, men p.g.a. de jäkla nätavgifterna är det ju meningslöst. 70% av den senaste fakturan var nätavgifter. Till och med i vintras när förbrukningen var högre p.g.a. uppvärmning så var andelen för nätavgifter aldrig lägre än 50%. Jämfört med januari var elförbrukningen i maj 70% lägre, men fakturan bara hälften. (Och då var elpriset i maj också 20% lägre än i januari).
Kan man göra någonting egentligen? Jag har 20A säkring och vågar inte gå lägre.
Det känns nästan som jag borde öka min förbrukning för nu betalar jag höga nätavgifter utan att få något för det, vilket känns precis tvärtom vad nätbolaget borde vilja. Men vad vet jag.
Jag försöker snåla på min elförbrukning så gott jag kan och hålla kostnaderna nere, men p.g.a. de jäkla nätavgifterna är det ju meningslöst. 70% av den senaste fakturan var nätavgifter. Till och med i vintras när förbrukningen var högre p.g.a. uppvärmning så var andelen för nätavgifter aldrig lägre än 50%. Jämfört med januari var elförbrukningen i maj 70% lägre, men fakturan bara hälften. (Och då var elpriset i maj också 20% lägre än i januari).
Det känns nästan som jag borde öka min förbrukning för nu betalar jag höga nätavgifter utan att få något för det, vilket känns precis tvärtom vad nätbolaget borde vilja. Men vad vet jag.
Nätbolaget har till stor del fasta kostnader som inte beror så mycket på om el flödar eller inte i ledningarna. Så för dig som använder lite el blir kostnaden per kWh större än om du använt mer, men såklart lägre totalt än om du använder mer el.Z Zoofus skrev:Är ny husägare sedan i vintras, och en aspekt av att bo i villa som jag inte behövt tänka på tidigare är det här med elräkningar.
Inte får något för pengarna? Testa att börja transportera hem elen själv så inser du nog att något gör dem allt… 😅
Detta känns direkt felaktigt då det har varit sån diskussion om effekttariffer. Om det inte spelar någon roll hur stor belastningen är, varför försöka styra hushållens förbrukning?Hemingway skrev:
Vad är det du är ute efter? En så låg räkning som möjligt eller att fakturan från din elleverantör är högre än den för nätet? Det senare kommer du nog aldrig uppnå så därför förstår jag inte ditt resonemang att det vore bättre om du förbrukar mer. Och vad menar du med att du inte får något för nätavgiften? Utan nät skulle du inte få någon el hem. Det du betalar till nätägaren är ju en avgift för abonnemanget och så är det ju en avgift för förbrukning. Så ökar du din förbrukning så ökar nätavgiften också.
Jag tycker också att nätavgiften är för högt och det är oförskämt. Men tyvärr går det inte att göra något åt det eftersom det är monopol. På grund av den situationen är det egentligen rätt meningslöst att byta elleverantör då och då eftersom det är marginellt vad man kan spara med det. Nätet är alltid den större kostnaden.
Jag tycker också att nätavgiften är för högt och det är oförskämt. Men tyvärr går det inte att göra något åt det eftersom det är monopol. På grund av den situationen är det egentligen rätt meningslöst att byta elleverantör då och då eftersom det är marginellt vad man kan spara med det. Nätet är alltid den större kostnaden.
Fasta kostnader kan följa "trappsteg", kan vara reversibla eller irreversibla.Z Zoofus skrev:
Effektavgifter skall "skydda" samhället mot irreversibla trappstegformade fasta kostnader.
Politik. 😊Z Zoofus skrev:
Effekttarifferna kommer ju från myndigheten via politiskt håll, inte från elnätsbolagen själva. Hur många elnätsbolag hade det innan kravet kom?
Tänk dig att en bussbiljett hade en avståndsbaserad del, och sedan en fast del.D DanielSt81 skrev:
Om den fasta delen var 250kr så hade du antagligen inte tagit bussen en gata bort, även om den rörliga delen blir nästan gratis.
Men du kanske hade övervägt att ta bussen om du kunde ta dig till andra sidan landet för 250kr fast + 250kr rörlig biljett.
Det är det jag menar. Jag spenderar väldigt mycket tid och möda på att hålla koll på alla elektriska apparater för att minska min förbrukning, men det lönar sig bara till en viss gräns.
Ja, så är det tyvärr.Z Zoofus skrev:Tänk dig att en bussbiljett hade en avståndsbaserad del, och sedan en fast del.
Om den fasta delen var 250kr så hade du antagligen inte tagit bussen en gata bort, även om den rörliga delen blir nästan gratis.
Men du kanske hade övervägt att ta bussen om du kunde ta dig till andra sidan landet för 250kr fast + 250kr rörlig biljett.
Det är det jag menar. Jag spenderar väldigt mycket tid och möda på att hålla koll på alla elektriska apparater för att minska min förbrukning, men det lönar sig bara till en viss gräns.
Och ja, det blir oftas billigare per kWh om man ökat sin förbrukning. Men absolut kostar det mer.
Du måste ersätta annan kostnad med elförbrukning.
Till exempel elgrill istället för kolgrill.
Elbil istället för fosilbil. osv.
Bara ökar förbrukning av el utan någon nytta gör det billigare per kWh, men du sparar ju inget på det.
Sen är det nog lite "strategi" att sätta priset på så sätt, att folk säger:" nu sk*ter jag i detta och slutar snåla."
Den jämförelsen är tyvärr lite tokigt. En gata bort kan jag gå. Det jag menar med det är att det finns alternativ. Tyvärr kan vi inte välja något alternativ när det kommer till elnät. Då är det att installera solpaneler så du använder bara din egen el. Dock är det då också bara den rörliga delen på nätavgiften du minskar.Z Zoofus skrev:Tänk dig att en bussbiljett hade en avståndsbaserad del, och sedan en fast del.
Ökar du din förbrukningen kommer den fasta avgiften såklart delas mot den högre förbrukningen vilket innebär att varje kWh kostar mindre i fast avgift. Dock så blir din faktura ändå högre.
Så frågan är ju då fortfarande vad du vill. Har så låg elkostnad du kan eller lägre fast avgift per kWh. Och så får du fråga dig själv hur mycket pengar du egentligen sparar jämfört med hur mycket tid du lägger ner för att hålla koll på dina apparater. Min gissning är att tiden inte lönar sig. Sparar du kanske 100 kr i månaden men lägger flera timmar på att hålla förbrukningen så lågt som möjligt skulle det inte vara värt det för mig. Skulle lätt betala 100 extra för att kunna göra något mer nyttigt under tiden.
Du kan ju prova med 16A. Du lär märka om det inte funkar, sen kan det ju vara värt det ifall det är på nivån att säkringen bara går några gånger om året. Kan vara värt några tusen eller vad du sparar på det.Z Zoofus skrev:
Eller så lär du dig att inte dammsuga, tvätta och laga mat samtidigt.
Tyvärr låter staten monopolbolagen höja sina elnätsavgifter för mycket. Förr var elnätsavgifterna mycket lägre, men monopolbolagen fattar ju hur de kan tjäna säkra pengar så då blir det tyvärr som det blir.
Själv har vi Eon som nätägare. Klarar man sig på 16 Amp ovh är inköp av el under 8.000kWh/år så kan man byta till ett abonnemang med låg fast avgift och höga rörliga kostnader.L lbgu skrev:Du kan ju prova med 16A. Du lär märka om det inte funkar, sen kan det ju vara värt det ifall det är på nivån att säkringen bara går några gånger om året. Kan vara värt några tusen eller vad du sparar på det.
Eller så lär du dig att inte dammsuga, tvätta och laga mat samtidigt.
Tyvärr låter staten monopolbolagen höja sina elnätsavgifter för mycket. Förr var elnätsavgifterna mycket lägre, men monopolbolagen fattar ju hur de kan tjäna säkra pengar så då blir det tyvärr som det blir.