TorpAnders TorpAnders skrev:
Fast den totala summan de får debitera kunderna är fortfarande densamma, så om de drar in mer på effektavgifterna måste de kompensera detta på annat sätt.

Vad för något ?
Jag kanske missförstår dig från första början, ber om ursäkt för det i så fall.

Det jag säger är att Mälarenergi (som exempel) inte gynnas direkt ekonomiskt av att använda sig av den högsta toppen kontra att ha exempelvis snittet av de tre högsta topparna. Den totala summan de får ta ut från sin kundbas är densamma.
Bolaget har en intäktsram att förhålla sig till, den får de inte överstiga oavsett hur faktureringsmodellen till kunderna ser ut.
Olika modeller av effektavgift kan givetvis göra att det slår olika för enskilda kunder, men på totalen för nätägaren får de inte ta in mer pengar än vad intäktsramen säger.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Efter flera år med låga elpriser kommer nu något av en elprischock.

De senaste tre dagarna har elprisområde 3 och 4 haft dagspriser på ca 1,50 kronor per kWh.
Månadsmedelpriset för område 3 i januari ligger på 107 öre, en dubblering från decembers 51 öre.

I elprisområde 4 är det ytterligare något högre och även område 1 och 2 får priser vi inte sett på flera år.

Med påslag, moms, elskatt och elnätsavgift kommer vi att landa på över 2 kronor per kWh i område 3 och 4.

Med eluppvärmt hus får många en elräkning på mellan 4 000 och 6 000 kr för betalning sista februari.

Har ni anpassat värmen inomhus efter elpriset eller utfört någon annan åtgärd för att minska elförbrukningen?
Hej och herregud vad alla är duktiga. Hänvisar till Festlund ,att dessa priser rör inte mig i ryggen. Pytsan. Har man råd och tjänar 50000 i månaden,då kan man mysa i clubfötåljen. Har man 10000 som fattig pensionär och får räkningen för januari på 10500 ,slår hjärta dubbla slag . Det är så med svenska pensionärer som inte kan köpa nya värmepumpar,nya bergvärmepumpar,och riva ner elvärme.
Skratta lagom,ni som har råd att betala .

• Gilla
  • Ledsen
Morfar68 och 6 till
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Hej och herregud vad alla är duktiga. Hänvisar till Festlund ,att dessa priser rör inte mig i ryggen. Pytsan. Har man råd och tjänar 50000 i månaden,då kan man mysa i clubfötåljen. Har man 10000 som fattig pensionär och får räkningen för januari på 10500 ,slår hjärta dubbla slag . Det är så med svenska pensionärer som inte kan köpa nya värmepumpar,nya bergvärmepumpar,och riva ner elvärme.
Jag är medveten om att de flesta som svarar på n sådan här fråga har en god ekonomi och inga problem med några månader med avsevärt högre elkostnad än normalt.

De som påverkas mest är just en del pensionärer och vissa ensamstånde föräldrar.

Nu har även februari börjat med historiskt höga spotpriser i hela landet, speciellt anmärkningsvärt i norra Sverige.

Samtidigt har det varit kallare än normalt jämfört med de senaste 10 åren, vilket riskerar en ytterligare tuff elräkning för betalning i slutet av mars.

• Medelspotpris på elbörsen 1-6 februari för Sverige: Elområde 1 (Norra) 106,93 öre/kWh, Elområde 2 (Norra Mellan) 107,33, Elområde 3 (Södra Mellan) 113,87, Elområde 4 (Södra) 114,42.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Bara elbilarna hamnade på 984 kWh förra månaden 🙄😂
En tredjedel av den totala förbrukningen, får dock 3kr/kWh när jag laddar bilen hemma och frugan 9kr/ tjänstemilen så får tillbaka en stor del av kostnaden för dessa .

Men det är ju bara att betala och vara glad, vissa månader är dyrare än andra, sura pengar men vi lever som vanligt.

Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Hej, det där låter riktigt jobbigt och tyvärr är du inte ensam om att ha en riktigt dålig pension.
Men jag blir lite nyfiken på hur din förbrukning ser ut eftersom 10500/månad låter galet högt även för de med bättre inkomst?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Rickard.
Hej, det där låter riktigt jobbigt och tyvärr är du inte ensam om att ha en riktigt dålig pension.
Men jag blir lite nyfiken på hur din förbrukning ser ut eftersom 10500/månad låter galet högt även för de med bättre inkomst?
Sett flera i Norrbotten som landat över 10000kr och det enkla svaret är att det var extremt kallt. Jag kommer troligtvis landa just under 10000kr utan att ha räknat exakt och jag bor varken störst eller kallast men har en elbil🤷‍♂️

1420 kWh landade jag på, varav 260 billaddning. 3.333 kr går det på. Hög elräkning men räknar jag på genomsnitt/år är det ingen fara.

Kommer garanterat att om några år leta efter ett hus med vedpanna och rejäla acctankar - helst med självcirkulation och grova rör och allra helst också rejäl murad värmelagrande skorsten. Hoppas det finns några kvar tills dess…

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Januari 2026: 1421kWh (Januari 2025: 1137kWh, betydligt varmare förra vintern)
Elnätsavgift E.on: 1721Kr
Elhandelsavtal Bixia: 2154 Kr (Rörligt pris)
Totalt: 3875Kr

Ja, jag klarar elräkningen men dyrt för fjuttiga 1421kWh.
Kan inte få ner förbrukningen mycket mer utan att komforten blir lidande.

D Dortmunder DAB skrev:
Kommer garanterat att om några år leta efter ett hus med vedpanna och rejäla acctankar - helst med självcirkulation och grova rör och allra helst också rejäl murad värmelagrande skorsten. Hoppas det finns några kvar tills dess…
Gjorde de beslutet för 9 år sen även om elpriser var klart lägre..
Drömt om de många år innan köpet..

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
JPTS JPTS skrev:
Gjorde de beslutet för 9 år sen även om elpriser var klart lägre..
Drömt om de många år innan köpet..
Flyttade från ett sådant hus för drygt 20 år sedan, till förmån för ett helt annat boende som med mycket stor råge uppväger förlusten av en supereffektiv vedeldning.
Nu eldar vi mer och betydligt oftare i andra eldstäder som kakelugn och vedspisar men är som bonus 100% oberoende om det kniper.
(Men visst kan jag sakna den rationella hanteringen av meterved ibland)

Svar på huvudfrågan.
JA.
150 kWh mer än januari förra året, priset är typ samma som då.
Lite högre fast avgift för överföring, men sänkt skatt sänkte lite totalt.

D Dortmunder DAB skrev:
Hus med vedeldning och självcirkulation finns definitivt, att få tag på ved till att värma kåken kan nog vara svårare.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Räkningen för januari var galet högt,håller med. Väntade mig max 5000 + Elevio ++.
Det blev 4401 kWh som kom från ingenstans,då december med hela jul belysning landade inklusive Elevio. på 5000 kr. Och i januari räkningen går på över 10000 kr. Tyvärr,hittar vi inte boven som åt upp 4401 kWh,men vi mistänker vad det kan vara. Har kamin med kasset i orangeri, resten går på el.Här ligger hund begraven,tror man. Kan kanske någon berätta hur ni värmer er växthus ? Värmeflekt ?? Växthus täckt av snö med fönster som visar växter inuti, omgiven av vinterlandskap med flerfamiljshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr så ser ju februari inte heller ut att bli billig men det kanske vi
diskutera i en ny tråd!
Ingen värme i sikte på våra breddgrader tyvärr!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.