Hej. Håller på att renovera en av hallarna och har nu klantat mig och behöver hjälp.
Jag har gipsat om väggar och tak samt satt in nya dörrar men när jag satte in nya dörrar tänkte jag inte mycket på golvet... Som ni kan se är en av dörrarnas tröskel dikt an undergolvet. Dörren slår i tröskel annars och rummet som går till hamnar långt upp.
funderar att lägga golvet emot trösklen men då är det inte mycket kvar av trösklen. Hur hade ni fyllt glipan?
Jag vet att det bästa hade varit att lägga golvet under tröskel men har inte direkt lust att börja ta bort alla dörrar inkl karmar och höja allting.
Dörrarna skiljer sig lite och det är egentligen 2 st trösklar som är dikt an undergolvet. Dem andra är över. Hela golvet lutar och ingenting är rakt. Snälla hjälp mig med råd. Har inte lust med att det kommer se ut som skit nu när jag lagt ned denna tiden.
Jag har gipsat om väggar och tak samt satt in nya dörrar men när jag satte in nya dörrar tänkte jag inte mycket på golvet... Som ni kan se är en av dörrarnas tröskel dikt an undergolvet. Dörren slår i tröskel annars och rummet som går till hamnar långt upp.
funderar att lägga golvet emot trösklen men då är det inte mycket kvar av trösklen. Hur hade ni fyllt glipan?
Jag vet att det bästa hade varit att lägga golvet under tröskel men har inte direkt lust att börja ta bort alla dörrar inkl karmar och höja allting.
Dörrarna skiljer sig lite och det är egentligen 2 st trösklar som är dikt an undergolvet. Dem andra är över. Hela golvet lutar och ingenting är rakt. Snälla hjälp mig med råd. Har inte lust med att det kommer se ut som skit nu när jag lagt ned denna tiden.
Tack! Då får det bli så. Hade ingen lust att sätta om alla karmar igen. Får ta lärdom av detta till nästa gång. Förstår inte hur jag helt kunde missat att tänka på detta när jag både riktat tak och väggar och satt karmar i liv med väggen. inte ens en gnutta tanke på golvet som ska läggas...mexitegel skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Om du inte har en väldigt bra såg, det brukar det lätt flisa sig nederkanten annars, åk till ett byggvaruhus och kapa dem där, är du medlem så brukar det vara gratis att kapa. Försegla snittet med lite färg, det finns exakt samma färg färdigblandad om den är fabriksmålade vit, så det kommer inte att synas att du har målat lite i nederkantenLudvig1987 skrev:
Varför skall du över huvud taget ha trösklar?Ludvig1987 skrev:
Hej. Håller på att renovera en av hallarna och har nu klantat mig och behöver hjälp.
Såga bort dom med en multisåh och lägg sedan golvet. Klart! Tröskelfritt!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Trösklar i Ek med 8 mm och med nivåskillnad? En sån behöver vi. Jag googlade, detta fanns inte förr vad jag såg men jag tittade kanske inte heller så noga då heller. Tack för infon.K Kvisthberg skrev:
Redigerat:
B
Vad jag menar är att om man tar bort befintlig tröskel och lägger det nya golvet in under dörren, så behöver man inte såga av dörren.
På andra sidan kan man om det behövs sätta någon av de trösklar jag nämnde, eller annan eklist.
Bauhaus.H HEM2121 skrev:
Vad jag menar är att om man tar bort befintlig tröskel och lägger det nya golvet in under dörren, så behöver man inte såga av dörren.
På andra sidan kan man om det behövs sätta någon av de trösklar jag nämnde, eller annan eklist.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Där har du en poäng och ett bra tips till TS.K Kvisthberg skrev:
Klicka här för att svara