Samt att man kan se en mycket stor skillnad på dom olika detektorerna, det finns riktigt bara men dom kostar därefter. Man ska inte tro att en för någon hundralapp är lika bra som en för någon tusenlapp.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
S SmulleP skrev:
Använde en regeldetektor modell billig från Clas Ohlsson innan jag började som inte gav utslag,
Jag gissar att du hade vela använda en sån här:
Fluke 2AC Spänningsprovare

• Gilla
SmulleP
  • Laddar…
T Oscar 165 skrev:
Jag gissar att du hade vela använda en sån här:
Fluke 2AC Spänningsprovare
Nu har jag inte testat Flukes, men de flesta sådana där klarar bara detektering på väldigt korta avstånd.

• Gilla
mattias1343 och 1 till
  • Laddar…
En annan teori är att den ena av de två säkringarna som löst ut har varit av sedan tidigare utan att TS vetat om det och nu ser det bara ut som att det är två säkringar som gått i samband med borrandet.
Det är väl mer troligt än att TS har borrat igenom två rör, då hen borde stoppat efter det sprakade till i första; eller att det är två faser i samma rör, vilket inte verkar vara ett helt korrekt sätt att dra kabel på enligt elektrikerna här i tråden.

I Incoog skrev:
En annan teori är att den ena av de två säkringarna som löst ut har varit av sedan tidigare utan att TS vetat om det och nu ser det bara ut som att det är två säkringar som gått i samband med borrandet.
Det är väl mer troligt än att TS har borrat igenom två rör, då hen borde stoppat efter det sprakade till i första; eller att det är två faser i samma rör, vilket inte verkar vara ett helt korrekt sätt att dra kabel på enligt elektrikerna här i tråden.
Det behöver inte spraka i det första röret man borrar i, jag har provat detta själv en gång då jag skulle borra fast ett fäste för en kabelstege på en vägg. Då träffade jag bara fasen i det första röret och sedan jorden i det andra. Tråden i det första röret var bara skavd på sidan så den hade bara glidit undan borret.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Incoog skrev:
Och hur tar man reda på det utan att låta någon med kunskap felsöka?
Blir bara en massa gissningar och en god regel vid elproblem som ts orsakat med borrning är att följa "Gissa inte".
Vi kan ju bara utgå från vad ts skriver/bilder!

P
S SmulleP skrev:
Hej,

Jag har klantat mig vid montering av en taklampa och i samband med att jag skulle montera infästningen för lampan i taket så borrade jag genom en kabelkanal och strömmen gick på två säkringar..... Använde en regeldetektor modell billig från Clas Ohlsson innan jag började som inte gav utslag, men det var uppenbarligen fel.

Klantigt av mig och nu står jag med två säkringar som gått och strömlöst i halva lägenheten.

Har ett par frågor jag kanske kan få lite hjälp och riktning med här.

1) Jag antar att jag inte vågar slå på säkringarna innan dess att skadan är åtgärdad av behörig elektriker? Tycker det är märkligt att två säkringar gick på en gång och inte bara en - vågar jag slå på dem och se om jag kan nyttja den ena?
2) Är det någon som har erfarenhet av liknande och har en uppfattning om hemförsäkring normalt kan täcka det elarbete som behöver göras (förstår att det är olika mellan försäkringsbolag och försäkringstyper)?

Gissar att jag får stå för kalaset själv då det är helt och hållet självförvållat.
Brf ska ha ritningar på hela bygget inklusive el- och rördragningar. Fråga! först.

P Porsvant skrev:
Brf ska ha ritningar på hela bygget inklusive el- och rördragningar. Fråga! först.
Ska och ska. Jag tror inte det är vanligt att man kan få fatt på ritningar som är tillräckligt detaljerade för att man ska kunna undvika elrör om man ska borra. Men visst, får man tag på sådana ritningar så är de naturligtvis till hjälp.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska och ska. Jag tror inte det är vanligt att man kan få fatt på ritningar som är tillräckligt detaljerade för att man ska kunna undvika elrör om man ska borra. Men visst, får man tag på sådana ritningar så är de naturligtvis till hjälp.
Elritningar är bara schematiska, så de innehåller inga detaljer. Möjligen om det finns en konstruktionsritning på byggelementen. Men då skall det vara ett väldigt nytt hus.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Pär Karlsson skrev:
Gissar att huvudsäkring gått, då dom 3 övre direkt efter JFB är 16A vilket i min värld bör gå till spisen. Dom är fortfarande uppe, dom 2 som är nere är ju på 10A.

Återkom gärna så alla våra gissningar får ett svar.

Hej igen! Ledsen för inaktivitet. Har nu en elektriker på plats som felsöker och fixar problemet.

Konstaterat hittills. Spis, Fläkt, Diskmaskin går på de större säkringarna i mitt säkringsskåp i lägeheten. Dock så har två huvudsäkringar (20 ampere) i elcentralen till lägenheten i källaren löst ut vilöket förklarar att det slocknat i mycket apparatur och även en avlägsen lägenhetsdel. Varför det blivit så har jag ingen aning om, men nu har vi åtminstone proffs på plats som ska åtgärda klanteriet....

Jag får se slutresultat och en slutrapport när jag kommer hem från jobbet ikväll.

• Gilla
Maden och 7 till
  • Laddar…
S SmulleP skrev:
Varför det blivit så har jag ingen aning om
Det är helt normalt att en huvudsäkring kan lösa vid en kortslutning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, elritningar visar bara i undantagsfall vart rör och ledningar går (och då är dom måttsatta på ritningen). Normalt beskriver ritningen "funktionen" och det är fritt för elektrikern att dra ledningarna där det är enklast/snabbast. Så ritningar är till ytterst lite nytta om man vill veta vart ledningarna går.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
B bny7y skrev:
Har du ingen gruppförtecking till centralen? Skicka bild på den så slipper folk sitta och gissa på vad säkringarna går till
Finns tyvärr inte det....

• Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Många av dessa har bägge funktionerna. Dock så är ledningsdetektering i bästa fall halvbra och i värsta fall inget att lita på. Detta då elfälten avtar kvadratiskt på avståndet från ledaren.
Precis vad jag använt - kombinerad regel/ledningsdetektor från Clas Ohlsson med några år på nacken. Fick inget utslag på el - vad jag kunde se - innan jag började och tänkte att det var säkert.

Fick en rapport från elektrikern nu som är klar med arbetetoch har bytt de kablar som skulle bytas och strömmen är tillbaka.

Däremot så meddelar han nu att följande saker inte fungerar:
- Köksfläkt (han har kontrollerat att ström går fram)
- Större lampa över köksön (även här kontrollerat att ström går fram.

Bägge dessa fungerade ju fint innan olyckan inträffade. Kan det vara så att själva kortslutningen på något sätt "bränt" produkterna så att någon transformator eller liknande gått åt pipan?

• Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.