Sa han om det var flera faser i röret?

Om du borrat av nollan och kortat den mot en annan fas, så blir det ju 400V däremellan. Det dödar en del elektronik.

Löste JFB ut?

Var spisen på när du borrade?

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M -MH- skrev:

Om du borrat av nollan och kortat den mot en annan fas, så blir det ju 400V däremellan. Det dödar en del elektronik.

Löste JFB ut?

Han sa tyvärr inte det. Det är en arbetsledare jag har kontakt med och elektrikern som var på plats pratade inte svenska/engelska utan arbetsledaren var tolk emellan. Han sa bara att arbetet är klart och strömmen fungerar som den ska men att fläkt och lampan inte gör det....

Spisen var inte på när det hände, däremot så kan fläkten mycket väl ha varit på (jag burkar glömma stänga av den då den slår av sig själv efter 60 minuter) då vi precis ätit innan jag gav mig på borrandet. Lampan var också definitivt på när det skedde.

Då kan det alltså vara så att elektronik som var igång när det hände har fått sig en törn?

S SmulleP skrev:
Han sa tyvärr inte det. Det är en arbetsledare jag har kontakt med och elektrikern som var på plats pratade inte svenska/engelska utan arbetsledaren var tolk emellan. Han sa bara att arbetet är klart och strömmen fungerar som den ska men att fläkt och lampan inte gör det....

Spisen var inte på när det hände, däremot så kan fläkten mycket väl ha varit på (jag burkar glömma stänga av den då den slår av sig själv efter 60 minuter) då vi precis ätit innan jag gav mig på borrandet. Lampan var också definitivt på när det skedde.

Då kan det alltså vara så att elektronik som var igång när det hände har fått sig en törn?
Nja, inkopplade apparater utan mekanisk strömbrytare borde ha påverkats oavsett om de är på eller av. Så för lampan är svaret troligen ja, men gör fläkten så är frågan öppen...

Detta antyder i alla fall att du fått spänning över apparaterna på 400V vilket i sin tur antyder att du (som det skrevs tidigare i tråden) har haft av nollan och kortslutit änden mot apparaterna mot en annan fas. Lampan är antagligen enkel att åtgärda, fläkten lite jobbigare.

Om du inte får ljus i en annan lampa från samma eluttag så har de missat att fixa nollan, men det vore i så fall riktigt klantigt av elektrikern. Men när det gäller utländska elektriker så kan de vara vartsomhelst på skalan mellan superduktiga och ren katastrof. Det är de senare man hör talas om...

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Frågan blir då hur elkillen gjorde sin mätning, mäta spänning eller bara spänningsprovare/testpenna att fas finns fram.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Man kan ju undra lite, det låter lite långsökt att fläkt och lampa skulle å sönder för att det har blivit kortis innan apparaterna. :thinking:
Ps
Jag avhåller mig från långsökta och otroliga teorier.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Frågan blir då hur elkillen gjorde sin mätning, mäta spänning eller bara spänningsprovare/testpenna att fas finns fram.
Jag är lite orolig för det senare med tanke på att sannolikheten för att lyckas skicka 400V över utrustningen är rätt låg i denna situation (men inte helt obetydlig iofs). Det är därför jag rekommenderar att man testar med en annan lamparmatur (eller bara byta lampa om det är en mer klassisk armatur med "glödlampa"). Ockhams rakkniv...

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Enkel elektrisk kretsritning med resistorer, strömkälla och jordanslutning, utförd i färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något sånt här, där borren är gul.

Även om inte nollan går av så blir det en spänningsspik innan säkringen ryker, en fas + en halv fas (spänningsdelning fas + nolla) blir väl ca 350 V? Orkar inte ta fram fasdiagram och mäta...

Hade det varit jag som borrat hade det garanterat inträffat.:p

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:

Löste JFB ut?

Om man kortsluter nolla och en fas, blir det väl 230V?

Eller menar du att han skulle ha borrat av en fas, därefter nollan, och sedan en fas till?
Hela, det senare, förfarandet låter mer än osannolikt. Nästa fråga är om man verkligen hinner. En kortslutning går fort, tveksamt att man hinner två.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Nej, istället för att en lampa blir ansluten mellan Brun fas och nolla, blir den ansluten mellan Brun fas och Grå fas i bilden. Det blir 400V. Det kräver att man lyckas ha av nollan först, och borret sedan kontakterar nollan och Grå fas.

Om man inte får av Nollan, spänningsdelas det mellan nollan och Grå fas, och det blir då ca 120V (halva Grå fas) i punkten där borren är och vidare höger, så lampan får känna på spänningen mellan Brun fas och halva Grå fas (en kort stund innan säkringen går). Vet inte om det räcker, kanske?

pacman42 pacman42 skrev:
sannolikheten för att lyckas skicka 400V över utrustningen är rätt låg i denna situation (men inte helt obetydlig iofs).
Jag skulle nog till och med anse risken som obetydlig om än inte helt obefintlig.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
350V eller 400V, det känns orimligt att detta skulle ha knäckt en LED-lampa. De har ju en hel del marginaler i dessa (om det inte är en annan typ av armatur). Hata slumpen!

Otur, hoppas detta gör dig gladare:

• Skruvar sticker ut ur ett trägolv, humoristiskt antyder en ny ljusinstallation nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
emmel och 9 till
  • Laddar…
Ja, inga alternativa förklaringar med större sannolikhet har inkommit till panelen, så...

pacman42 pacman42 skrev:
350V eller 400V, det känns orimligt att detta skulle ha knäckt en LED-lampa. De har ju en hel del marginaler i dessa (om det inte är en annan typ av armatur). Hata slumpen!
Om det verkligen blir 350 - 400 V på en LED lampa så är det nog väldigt sannolikt att den pajar. Det är inte själva lysdioden som tar stryk utan elektroniken som strömreglerar den.

Som sagt det skall till en himla otur för att prylar skall gå sönder i en situation som den här, men inte omöjligt. Det verkar ju rätt sannolikt att det var en två eller trefasgrupp som du borrat i, och har du då lyckats kapa nollan i gruppen så blir det dramatiska effekter.

Med tanke på att det är rätt osannolikt så skulle jag nog i första hand ifrågasätta om elektrikern verkligen mätt korrekt. Har du möjlighet att kontrollera att det verkligen finns matning fram till det som är trasigt, så borde du nog göra det innan det är dags att köpa nya prylar.

Antingen om du kan koppla in något annat i uttagen (ofta har man ju ett uttag till fläkten), eller så skaffa en billig multimeter (kostar dryg hundralapp), du kan få hjälp här i tråden med hur du skall mäta.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D denslitne skrev:
Otur, hoppas detta gör dig gladare:
Äntligen något uppmuntrade :)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.