75 686 läst ·
116 svar
76k läst
116 svar
Klantat mig rejält och borrat en ledning i Brf...
Som ren felsökning kan man göra det, bara man slår ifrån igen. Det kan vara precis lika mycket kortslutning i en apparat när du slår till säkringen i något annat fall, med samma risker. Det skulle ingen ens tveka på att göra.A AndersS skrev:
Lite ny billig 1,5mm2 kabel, fixar en elektriker fort, det blir inte så dyrt.
Slå inte till säkringarna, de har gått ifrån av en anledning - huvudsäkringar till din lägenhet kan gå då, misstänker att du inte har direkt access dit.
Slå inte till säkringarna, de har gått ifrån av en anledning - huvudsäkringar till din lägenhet kan gå då, misstänker att du inte har direkt access dit.
Jo, men nu vet vi att orsaken är att det borrats i kanalisation flexslang/pvcrör, inte någon trasig apparat.pacman42 skrev:
Kan vi inte hålla oss till vad ts gjort och utifrån det ge råd. Skit i annat som inte har med detta att göra
Troligen är det trådar som går till taklyset dessa kallas tjänsteålder och kan ligga tillsammans i samma rör gissar att du skadat bägge. Inget stort jobb för en elektriker att fixa så sitt lungt i båten, har du drulleförsäkring borde det bara vara självrisken du åker på. Prova att slå av ljuset på strömbrytarna och vippa upp säkringarna går de inte då så är det tändkabel du skadat dessa går från brytaren på väggen till ljuskällan i ditt fall minst två st.S SmulleP skrev:Hej,
Jag har klantat mig vid montering av en taklampa och i samband med att jag skulle montera infästningen för lampan i taket så borrade jag genom en kabelkanal och strömmen gick på två säkringar..... Använde en regeldetektor modell billig från Clas Ohlsson innan jag började som inte gav utslag, men det var uppenbarligen fel.
Klantigt av mig och nu står jag med två säkringar som gått och strömlöst i halva lägenheten.
Har ett par frågor jag kanske kan få lite hjälp och riktning med här.
1) Jag antar att jag inte vågar slå på säkringarna innan dess att skadan är åtgärdad av behörig elektriker? Tycker det är märkligt att två säkringar gick på en gång och inte bara en - vågar jag slå på dem och se om jag kan nyttja den ena?
2) Är det någon som har erfarenhet av liknande och har en uppfattning om hemförsäkring normalt kan täcka det elarbete som behöver göras (förstår att det är olika mellan försäkringsbolag och försäkringstyper)?
Gissar att jag får stå för kalaset själv då det är helt och hållet självförvållat.
tändtråd ska det ståB b50gud skrev:Troligen är det trådar som går till taklyset dessa kallas tjänsteålder och kan ligga tillsammans i samma rör gissar att du skadat bägge. Inget stort jobb för en elektriker att fixa så sitt lungt i båten, har du drulleförsäkring borde det bara vara självrisken du åker på. Prova att slå av ljuset på strömbrytarna och vippa upp säkringarna går de inte då så är det tändkabel du skadat dessa går från brytaren på väggen till ljuskällan i ditt fall minst två st.
Jag är helt omdömes lös, men...S SmulleP skrev:Hej,
Jag har klantat mig vid montering av en taklampa och i samband med att jag skulle montera infästningen för lampan i taket så borrade jag genom en kabelkanal och strömmen gick på två säkringar..... Använde en regeldetektor modell billig från Clas Ohlsson innan jag började som inte gav utslag, men det var uppenbarligen fel.
Klantigt av mig och nu står jag med två säkringar som gått och strömlöst i halva lägenheten.
1) Jag antar att jag inte vågar slå på säkringarna innan dess att skadan är åtgärdad av behörig elektriker? Tycker det är märkligt att två säkringar gick på en gång och inte bara en - vågar jag slå på dem och se om jag kan nyttja den ena?
2) Är det någon som har erfarenhet av liknande och har en uppfattning om hemförsäkring normalt kan täcka det elarbete som behöver göras (förstår att det är olika mellan försäkringsbolag och försäkringstyper)?
Gissar att jag får stå för kalaset själv då det är helt och hållet självförvållat.
Jag hade kikat vilken typ av ledning det är draget till uttaget. Troligen 1,5mm2 köpt lika, rätt färger så klart. Sedan slå av strömmen helt, ta på pannlampa och tålamod... satt ihop de inköpta ledarna med ändarna i uttaget, tejpat över skarven, letat upp den närmaste kopplingsdosan dragit i de båda ledarna och låtit de nya liksom åka med. Kikat noga hur de tidigare ledningarna var monterade, ta loss en i taget ochsätta dit den nya på precis samma sätt. Ja, sedan montera dit de andra ändarna i uttaget. Men ja, det är ju om man som jag är omdömeslös. Ja och kanske lite snål, men främst hatar att krångla med hantverkare som egentligen inte vill ta småjobb.
Ring först och främst bostadsrättsstyrelsen och berätta och fråga.
Ring försäkringsbolaget och hör med dem om din försäkring.
Se om du kan fånga samma elektriker igen som får komma och titta på problemet - fixar direkt eller ger en offert och tidsplan.
Ge oss en läsbar bild på listan över säkringarna.
Så får du konkreta instruktioner.
Ring försäkringsbolaget och hör med dem om din försäkring.
Se om du kan fånga samma elektriker igen som får komma och titta på problemet - fixar direkt eller ger en offert och tidsplan.
Ge oss en läsbar bild på listan över säkringarna.
Så får du konkreta instruktioner.
Redigerat:
Det kan man göra om kunskap finns och inte behövt ställa frågan i ett forum.D Djurmo skrev:Jag är helt omdömes lös, men...
Jag hade kikat vilken typ av ledning det är draget till uttaget. Troligen 1,5mm2 köpt lika, rätt färger så klart. Sedan slå av strömmen helt, ta på pannlampa och tålamod... satt ihop de inköpta ledarna med ändarna i uttaget, tejpat över skarven, letat upp den närmaste kopplingsdosan dragit i de båda ledarna och låtit de nya liksom åka med. Kikat noga hur de tidigare ledningarna var monterade, ta loss en i taget ochsätta dit den nya på precis samma sätt. Ja, sedan montera dit de andra ändarna i uttaget. Men ja, det är ju om man som jag är omdömeslös. Ja och kanske lite snål, men främst hatar att krångla med hantverkare som egentligen inte vill ta småjobb.
Och så var det två faser som löste ut!
Om man inte har kopplad säkring, vilket du ju hade.Roblind skrev:
Just detta med att inte blanda har mjukare upp en del just för att det finns kopplade säkringar numera. Med Diazed skulle jag aldrig göra det, med kopplade dvärgbrytare så skulle jag undvika det om det går.
Det är olämpligt, finns mängder med avhandligar om detta.Roblind skrev:
Absolut, PEN kan försvinna och det brukar bli olyckligt, Men detta är något som behöver finnas för att många hus skall få ström.Roblind skrev:
Att dra dra 3 faser i ett rör som ska delas till enfas utan några som helst orsaker till varför man gör så är lathet. Framförallt om väggarna är öppna för att dra 3 separata rör.
Annars kunde vi likaväl ha 5st 3-pol säkringar till hela huset och bara 5 rör ut som standard. så när någon sätter igång kaffebryggaren och vattenkokaren samtidigt så slocknar hela våningen. Samtidigt som någon missar och sätter dit 1-pol säkringar och rycker nollan.
En regeldetektor är väl tänkt för att hitta reglar, inte elledningar?S SmulleP skrev:Hej,