Nybörjare på trädgård här. Jag har ett staket som är ca 1,20 cm högt och ca 6 meter långt ut mot en innergård. På insidan mot huset är det bara stenlagt fram tills gräsmattan. Tycker att stenpartiet ät tråkigt och tänker ta bort stenen längst staketet göra en upphöjd rabatt med högre växter som även ger insynsskydd. Jag är ganska otålig och vill ha något lite högre direkt och gärna något med vackra blommor som doftar gott och färgmässigt går ihop med resten av trädgården. Jag tänkte varva stammad syrén (Syringa vulgaris 'Norrfjärden' 120 cm leveranshöjd) och doftshersim (Philadelphus coronarius Buskplanta, 12 liter kruka) så de blommor om varandra. Blir det för tight om jag planterar såhär på 6 m?:
syrén - doftschersmin - syrén - doftschersmin

Vet att man egentligen bör man ha cc400 cm på syrenen och cc150 cm på schersminen men det gör ju inget om det blir lite tight då jag är ute efter insynsskydd. Orolig främt för att det ska bli tight för rötterna. Vad mer bör jag tänka på? Räcker det kanske med en av varje?

Jag hade nog satt en syren i vardera ytterkanten och buskarna emellan.
För mig ger det en snyggare symmetri, men det beror ju lite på vad som finns i omgivningen och hur det är placerat i förhållande till varandra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.