Kan någon hjälpa med att tyda tillverkningsår och om det är emalj rostfri eller koppartank, genom dessa skyltar? Eller har tips på hur jag tar reda på det.

• Skylt med specifikationer för en varmvattenberedare, inklusive typ, volym, drifttemperatur och spänning. Märkning från Metro Therm AB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Märkesskylt på elvattenvärmare med tekniska specifikationer, inklusive typ 2002, 3 kW, 400 V och EAN-nummer 2000019411499.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
söker jag på "Metro Therm 1112021003" så får jag fram att det är en emalj beredare iaf

Claes Sörmland
Om du söker på RSK-numret så hittar du den:

https://www.rskdatabasen.se/kategor...dning/forradsberedare/modul-200-e-6949515-461

Jag hade en likadan från 2005 tills i jul-nyårshelgen när den sprang läck. Man kan ju gissa att offeranoden hade ätits upp i denna emaljerade beredare och jag hade missat det så att den rostade igenom till slut. Jag hade mätt att anoden var OK 2022 senast... Tiden går fort så här i medelåldern.

Annars har jag och andra ägare av denna bytt steatitelement (=värmepatronen) på denna modell genom åren. De bränns sönder ibland. Bara att söka på "steatitelement" på forumet för att läsa om de äventyren. Men tydligen något man får ta om man har hårt vatten och behöver en emaljberedare av det skälet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.