Misse skrev:
Tusen tack för svar. Man kan nog konstatera att vi haft en fruktansvärd otur- först då med husföretaget som slarvat, sedan vår besiktningsman som inte noterade detta alls och sedan köparens besiktningsman som skrev in i protokollet att man bör försöka säkerställa eventuell garanti för arbetet samt att försäkringsbolaget även bör kontaktas för besked om de ersätter något vid ett eventuellt läckage. Det hela har tyvärr blivit dyrt för oss (vi har kommit överens med köparen om en rejäl sänkning av köpeskillingen) och vi verkar kunna glömma någon ersättning från varken besiktningsman eller husföretag.

Du skrev följande ovan: "det kanske inte är omöjligt att åtgärda heller". Skall vi rekommendera köparna att ta dit någon för att se om det faktiskt går att minska risken på något sätt utan att behöva göra om hela badrummet? För vår del har ju "skadan" redan skett om man säger så i och med prisavdraget men är det något som går att göra för att faktiskt undvika att det blir läckage så skall vi förstås meddela köparna detta.
Hmmm.....Först tycker jag ni skall kolla om det verkligen föreligger ett verkligt problem. Är köparens kontrollant partisk !!!!!! jag tycker det verkar så. Om klämringen sitter i rätt läge så finns det inget som styrker att det skulle vara större risk för fuktskada. Då gör klämringen sitt jobb och ev synliga rester av brunsmancetten har ingen betydelse. Anledningen till hela detta resonemang med att det det finns synliga rester av manchetten under ringen är för att det är "svårare" att få ringen på plats och ibland går det inte då gummimanchetten är ganska tjock. Om klämringen sitter där den skall så kanske ni har pruta helt i onödan. Kontrollanten har då utnyttjat det faktum att han har dessa monteringsanvisningar att luta sig mot och då det inte skall synas något under ringen......men som sagt......

Kan det vara så att det finns något annat som orsakar att han skrev detta med att få garanti från försäkringsbolaget. Det kanske var någon mer detalj som förvärrar det hela. Jag har svårt att tro att det bara skulle vara att det syns lite av manchetten golvbrunnen. Om det är så så undrar jag om kontrollanten själv monterat en golvbrunn. Han kanske bara vet ändå, han har läst hur det skall vara. Så därför kan han.
Hur mycket blev det att prutat på köpepriset. :(

jerk skrev:
Hmmm.....Först tycker jag ni skall kolla om det verkligen föreligger ett verkligt problem. Är köparens kontrollant partisk !!!!!! jag tycker det verkar så. Om klämringen sitter i rätt läge så finns det inget som styrker att det skulle vara större risk för fuktskada. Då gör klämringen sitt jobb och ev synliga rester av brunsmancetten har ingen betydelse. Anledningen till hela detta resonemang med att det det finns synliga rester av manchetten under ringen är för att det är "svårare" att få ringen på plats och ibland går det inte då gummimanchetten är ganska tjock. Om klämringen sitter där den skall så kanske ni har pruta helt i onödan. Kontrollanten har då utnyttjat det faktum att han har dessa monteringsanvisningar att luta sig mot och då det inte skall synas något under ringen......men som sagt......

Kan det vara så att det finns något annat som orsakar att han skrev detta med att få garanti från försäkringsbolaget. Det kanske var någon mer detalj som förvärrar det hela. Jag har svårt att tro att det bara skulle vara att det syns lite av manchetten golvbrunnen. Om det är så så undrar jag om kontrollanten själv monterat en golvbrunn. Han kanske bara vet ändå, han har läst hur det skall vara. Så därför kan han.
Hur mycket blev det att prutat på köpepriset. :(
Priset blev sänkt ganska rejält men i alla fall mindre än vad det skulle ha kostat att göra om badrummen helt. Vi pratade med en annan besiktningsman och mäklaren med en och båda sade att de inte skulle våga säga att det inte är någon risk alls...
Besiktningsmannen hade dessutom verkat väldigt säker på sin sak enligt min man (jag var inte med på besiktningen själv) så jag tror nog att det faktiskt finns någon form av risk men jag är förstås inte säker...

Man kan konstatera att vi råkat ut för ett husföretag som inte monterat det hela efter "handboken", sedan en besiktningsman som inte såg något problem och nu en annan besiktingsman som målat upp ett skräckscenario vad gäller att försäkringsbolag kanske inte ersätter ev fuktskador pga av ett fel. Som säljare hamnar man i kläm hur man än vrider och vänder på sig:(. Hur tar man reda på om det verkligen föreligger en risk eller inte utan att det kostar skjortan? Kan man sedan göra något för att eliminera en ev risk så vill vi så klart upplysa köparna om det.

Finns det bilder på brunnen eller på den riskfaktor som påstås. Det vore intressant att se hur det ser ut.

jerk skrev:
Finns det bilder på brunnen eller på den riskfaktor som påstås. Det vore intressant att se hur det ser ut.
Jag skall ta bilder.

Har ni redan medgett ett prisavdrag?

Annars så skall ni givetvis inte gå med på något för att anticimexbesiktaren påtalat risk.

Är det ett fel, skada som verkligen föranleder kostsamma åtgärder kan ju ett avdrag motiveras, annars skulle jag vilja instämma med hemmapularen. Fixa manschetten och fråga därefter anticimexmannen om han fortfarande anser fel el. risk föreligga. Räkning för manschettjobbet+ ev. extrabesiktning skickar ni till er tidigare besiktningsman och sen så kallar ni anticimexmannen och den andre som vittnen om det blir tvist.

Skulle personligen vilja höra två besiktningsmän under straffansvar ge sin syn på detta, gissar på att det skulle kunna bli tämligen underhållande.

P-A skrev:
Har ni redan medgett ett prisavdrag?

Skulle personligen vilja höra två besiktningsmän under straffansvar ge sin syn på detta, gissar på att det skulle kunna bli tämligen underhållande.
Det skulle jag också vilja höra på.....:)

Ojdå, jag klippte lite konstigt i P-A:s inlägg men jag tror man fattar.....

Vi skall köpa ett släkthus och var verkligen tvungna att få vårt hus sålt så ja, vi gick med på ett rejält prisavdrag då vi inte vågade riskera att tappa köparna. Nu är det som det är.

Jag skall försöka ta lite bilder i morgon. Stort tack till er som engagerar i den här tråden!

Här är bilder på de två brunnarna

• IMG_1068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som kan förklara vad jag tittar på?

Enligt anticimex besiktningsmans skola så ser man inte duken gå ner över kanten på listen till golvbrunnen. Du ser alltså betong och inte duk. Och därför är detta ajabajja.

tsarraz skrev:
Enligt anticimex besiktningsmans skola så ser man inte duken gå ner över kanten på listen till golvbrunnen. Du ser alltså betong och inte duk. Och därför är detta ajabajja.
Jag förstår att det inte är lätt att se på två bilder men hur "allvarligt" är det här egentligen? Går det att rätta till på något sätt eller innebär detta att det är en förhöjd risk för fuktskador? Dessa båda brunnar har kostat oss mycket pengar och jag vill egentligen inte veta:S men finns det ingen anledning till oro så skulle jag nog egentligen vilja tala om det för köparen...

jag äe inte så jättevan vid att titta på brunnar. men på bild 1 så tycker jag der ser ut att helt saknas manschett. Man ser plast ovanför klämringen, plast som jag tror borde varit täckt med manschetten. Om jag ser rätt så är det ett väldigt alvarligt fel, med stor risk för fuktskador.

men chansen är stor att jag bara inte kan tolka bilden.

På bild 2 ser det ut att sticka ut duk under klämringen, det är inte enligt installationshandboken. Jag har aldrigt riktigt förstått var problemet ligger med det, men man kan inte förstå allt här i världen.

hempularen skrev:
jag äe inte så jättevan vid att titta på brunnar. men på bild 1 så tycker jag der ser ut att helt saknas manschett. Man ser plast ovanför klämringen, plast som jag tror borde varit täckt med manschetten. Om jag ser rätt så är det ett väldigt alvarligt fel, med stor risk för fuktskador.

men chansen är stor att jag bara inte kan tolka bilden.

På bild 2 ser det ut att sticka ut duk under klämringen, det är inte enligt installationshandboken. Jag har aldrigt riktigt förstått var problemet ligger med det, men man kan inte förstå allt här i världen.
Är klämringen den där vita "saken" som det sitter skruvar i? Var ser jag brunnsmanchetten?

Ja, det är den som det sitter skruvar i.

Såvitt jag vet så finns det 2 huvudvarianter på klämringar. Tillverkaren JAFO använder en ring som skruvas som i ert fall, den klämmer ut mot brunnens väggar genom att brunnen är koniskt formad så att när ringen spänns nedåt genom skruvning så pressas den samtidigt mot väggarna. Tillverkaren Purus använder en fjäderbelastad ring som trycks ned i läge, fjädern håller den spänd utåt så att den klämmer fast manschetten mot brunnens väggar. Jag tror att det är Purus varianten som nämns i inlägg högre upp ang. en klack som ringen skall förbi.

Du kan läsa monteringsanvisningar på Jafo's hemsida.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.