Men det svarta som syns under klämringen då, är inte det brunns manchetten som man skurit bort överskottet från . Om det är det vad är det då för fel på detta. Man har isåfall monterat manchetten och sedan klämringen och sedan rollat eller penslat fuktspärren över mancetten ner mot ringen.

Prova att peta på det svarta som sticker ut under den skruvade ringen och se efter om det är lite mjukt. I så fall så är det väl manchetten och vad är det då som är fel.

Manschetten skall inte gå under ringen den skall bara klämmas mot sidorna i brunnen. Ringen skall kunna bottna mot sitt säte, plast mot plast. Jag tror att problemet om den ligger under ringen består i att då kan inte ringen komma tillräckligt långt ned så det är inte säkert att trycket mot sidorna blir tillräckligt högt. Fast denna förklaring är jag osäker på.

hempularen skrev:
Manschetten skall inte gå under ringen den skall bara klämmas mot sidorna i brunnen. Ringen skall kunna bottna mot sitt säte, plast mot plast. Jag tror att problemet om den ligger under ringen består i att då kan inte ringen komma tillräckligt långt ned så det är inte säkert att trycket mot sidorna blir tillräckligt högt. Fast denna förklaring är jag osäker på.
Så har jag fattat det, men jag är inte säker på att det gäller för klämringen som skruvas fast.

hempularen skrev:
Jag tror också att det är helt rätt.
Men om det innebär stora avdrag på köpesumman så tycker jag att det skall bevisas att det redan är fuktskador i nuläget. Eller att en ev skada skulle komma att bero just på detta med klämringen. Om dusch och bad har används dagligen sedan det byggdes så skulle det redan vara fuktskador om det föreligger ett problem. Om det inte har blivit det så borde det inte bli det i framtiden heller. I alla fall inte beroende på klämringen.

Skicka bilderna till tillverkaren och fråga dem vad dom anser om detta. Och hur stor risk dom anser att det är för ev skada med bilderna som utgångspunkt.

Annars så kanske det går att komma överens med köparen att man gör en "seriös" kontroll. Dvs man tar bort klämringen och kontrollerar att det verkligen inte finns fukt under manchetten. Om det då visar sig att det är torrt och fint och felfritt så hamnar kostnaden på återställning på köparens eller på köparens kontrollant.

Han måste kunna backa upp sina påståenden och inte bara peka och snacka en massa.

Problemet är väl att TS redan skrivit kontrakt på huset med säljaren å de drog av massor med pengar för detta.
Säljare kan ju tacka nej eller kräva å få köpa enligt avtalet som redan skrivits, därav frågan om stämma besiktningsmannen.

Jag tror (men vet inte) att man helt enkelt kan skruva bort klämringen, skära bort lite mer av manschetten, och sedan skruva tillbaka klämringen. Detta bör man dock kolla med någon som vet, ex. JAFO kundsupport. Skulle man skada manschetten så har man orsakat mycket värre problem än vad man hade från början.

hempularen skrev:
Jag tror (men vet inte) att man helt enkelt kan skruva bort klämringen, skära bort lite mer av manschetten, och sedan skruva tillbaka klämringen. Detta bör man dock kolla med någon som vet, ex. JAFO kundsupport. Skulle man skada manschetten så har man orsakat mycket värre problem än vad man hade från början.
Exakt och därför som det är så anmärkningsvärt att besiktningsmannen kan kläcka ur sig något som får dessa följder utan att vara säker på sin sak. Dvs att det verlkigen är eller blir ett problem. Samtidigt är det ju svårt för TS att sättas sig emot besiktningsmannen när man inte sitter på kunskapen. Tråkigt att det skall få sådana följder:(

I golvbrunnen till höger har man använt klämring och golvbrunn av olika fabrikat. Brunnen är en Purusbrunn och klämringen kommer från Jafo. Man har altså skruvat fast klämringen i en brunn som inte är gjord för detta, man har satt skruvarna rakt ner i brunnen. Purus klämring "snäpper" man fast och Jafos skruvas. Dessutom ser det ut det börjar bli lite rost på den ena skruven. Den första bilden är svår att se vad det är.

andymannen skrev:
I golvbrunnen till höger har man använt klämring och golvbrunn av olika fabrikat. Brunnen är en Purusbrunn och klämringen kommer från Jafo. Man har altså skruvat fast klämringen i en brunn som inte är gjord för detta, man har satt skruvarna rakt ner i brunnen. Purus klämring "snäpper" man fast och Jafos skruvas. Dessutom ser det ut det börjar bli lite rost på den ena skruven. Den första bilden är svår att se vad det är.
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta... Det här låter ju inte klokt! Vår besiktningsman kan ju definitivt inte ha tittat i brunnarna alls. Enligt den information vi fått så skall vi ha JAFO golvbrunnar och inget annat i huset.

Vi kan se klart se att det är olika brunnstyper men klämringarna ser ju helt klart likadana ut. Är brunnsmanchetten det svarta på bilden? Kärnfrågan är så klart om det kan bli fuktskador pga av ovanstående? Köparens besiktningsman hade haft någon slags fuktmätare här och den gav inget utslag om jag förstod det hela rätt men han sade att det fanns en risk för fuktskador- särskilt om avloppet blev igensatt så att vattennivån i brunnen stiger.

Jag har försökt få fram ett "våtrumscertifikat" från det företag som monterat brunnarna. Kan det vara så att det är ett företag som monterar själva brunnen och sedan ett annat (det som kaklar/lägger klinkers) som tar hand om brunnsmanchetten/monterar klämringen?

Jag vet ärligt talat inte om vi skall försöka gå vidare med detta för loppet känns ju liksom kört i och med att huset var klart 2006 samt vår egna besiktningsman missade detta då vi flyttade in. Tycker att det är fruktansvärt märkligt att man som "konsument" i princip inte har något skydd alls om besiktningsmannen inte gör sitt jobb. Jag hade i alla fall aldrig kunnat tro att man skulle behöva anlita en andra besiktningsman för att dubbelkolla den första personens arbete...

Om det är som andymannen skriver så så är det klart att det är helt fel och då finns det nog inte mycket att göra. Då har man gjort jättefel vid monteringen och det måste åtgärdas på sikt. Men man får hoppas att det är det som besiktningsmannen har pekat på och inte bara snöat in på att det syns lite av manchetten på undersidan av klämringen.

Varför gäller inte den 10-åriga byggfelsgarantin för er? Den följer väl fastigheten och inte byggherren?

Daniel_o_Sandra skrev:
Varför gäller inte den 10-åriga byggfelsgarantin för er? Den följer väl fastigheten och inte byggherren?
Byggfelsgarantin gäller för dolda fel som jag förstått det och detta anses inte vara något dolt fel eftersom besiktningsmannen som anlitades för slut- och garantibesiktning hade kunnat upptäcka detta.

Kan någon ge ett exempel på problem om manschetten går nedanför klämringen?

/Kent

snickarboden skrev:
Kan någon ge ett exempel på problem om manschetten går nedanför klämringen?
I teorin i alla fall.

Klämringen passar som handen i handsken i brunnen. Om manschetten tittar ut så kommer klämringen ligga för högt och sluter då (kanske) inte tätt. Risken är då att om brunnen blir full med vatten så kan detta vatten krypa in mellan brunnen och manschetten och sedan vandra vidare in under tätskiktet. I teorin.

Och om man då inte ser manschetten under klämringen så hur många skruvar loss den för att kolla?
Sen kan man börja diskutera chansen att få det tätt igen sen *suck*
Och hur tusan skall man ens sen se brunnsmanschetten om den är tight avskuren?

Något säger mig att någon totalt missbedömt vissa saker här.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.