Nä det skall inte låta som en matberedare. Visst om du satt örat emot kompressorn men jag antar att du har kåpor på pumpen.

J
Enligt tidigare info har det varit dåligt med vatten och gurglat , då har nog pumpen gått lite torr , då hjälper det inte att bara fylla på och tro att det ska blir bra , finns bara en sak byta pump ,

H
J jojo123 skrev:
Enligt tidigare info har det varit dåligt med vatten och gurglat , då har nog pumpen gått lite torr , då hjälper det inte att bara fylla på och tro att det ska blir bra , finns bara en sak byta pump ,
Men pumpen är väl ny eller?

J
H hus520 skrev:
Men pumpen är väl ny eller?
Mycken text i tråden , men tror inte att dom har satt ditt någon , men TS kan säga det

Edit Ja VP är ny , men c-pumpen kan ha gått torr

J jojo123 skrev:
Jag ska ha detta i åtanke om det inte blir bättre. Tror du att cirkulationspumpen kan låta så mycket?

J
B Blåbären skrev:
Tror du att cirkulationspumpen kan låta så mycket?
Har en c-pump gått torr så kan lagren gått sin väg , det är s.k. våta pumpar och smörjning av lager sker med mediat
Dom kan skramla rätt bra om något lager gått , slitet p.g.a. torrgång , blir som ett skorrande i dom

Filma när pumpen går så vi får höra den så kanske det är lättare att dra en slutsats om det är normalt/onormalt.

Har det verkligen stått tidigare att det har varit dåligt med vatten och att den har gått torr?? :thinking:

Borde inte en ny värmepump ha givare som känner av sådant så att den inte ska kunna gå torr för övrigt?

J
C crazytok skrev:
Borde inte en ny värmepump ha givare som känner av sådant
Nej normalt ingen flödesvakt , det finns dom som har , det är endast tempgivare som reglerar fart efter Delta -T

Jag kan inte minnas någon post där TS skrivit att behov har funnits att fylla på cirkulatuonsmedia.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Hur var tempen imorse då?? :)

R RoBo skrev:
Till en början ställ inga frågor här, du blir bara förvirrad. Du har lärt dig mycket bra under denna tråd.
Hur ska du ha det?

Att hon har varit och skruvat på det mesta. Då vet hon vad som är vad när hon läser på värmepumpsforum. Du måste ju hålla med om att denna tråd är förvirrande. ;)

Hur har det gått??

Nu har vi 20-21 grader varmt, vp har lugnat ner sig och låter nu som ett gammalt kylskåp snarare än dånar. Mycket skönt!

Det känns dock som att vi aldrig riktigt fick någon tydlig förklaring på varför det inte funkade tidigare. Möjligen elkabeln men jag undrar också om den även på 9 kW kanske egentligen är för svag för att både värma upp vårt hus och fixa varmvatten. Även om golvvärme ska vara trögt och många, inkl Nibemontören, menade att låg framledningstemp var ok då den skulle anpassa sig till returen så steg den ju inprincip direkt till med 15 grader till beräknad framledningstemp när bergvärmen installerades.

• Gilla
granis70 och 6 till
  • Laddar…
Jag tror att VP eleffekt INTE var 9 kW utan betydligt lägre.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.