72 078 läst ·
488 svar
72k läst
488 svar
Kallt i nybyggt hus med golvvärme
Om man ska vara lite petig så är dock returen inte varmare än vad den varit tidigare. Tidigare låg returen på kring 21 nere och 16 uppe. Men diffen var större då eftersom framledning låg på 40 grader. Flödet har dock ökat nu. Sedan han gick vid kl. 10 har det gått upp ca 0,5 grader i huset. Framlednings- och returtemp är oförändrad. Något jag inte förstår är dock varför verklig framledningstemp är så låg när beräknad framledning är 34. Är tanken att framledningstemp följer returtemp och blir varmare allteftersom returen bli varmare? Låter som ett helt idiotiskt system (eller?). Borde inte framledningstemp ökas för att få returtemp att öka?MathiasS skrev:
Jag tycker detta låter bra även om jag inte tror att den enda ändringen som gjort var att öka effekten. Varmt vatten hade du redan igår.
Men, oavsett vilka ändringar han gjort så har det gett resultat. Returtempen har gått upp och då löser sig resten, det håller jag med om. Nu när returen är varmare tror jag ni kommer få en komfortökning relativt snabbt.
-6 nu och -5,8 i snitt. Det är ju precis på samma sätt som innan de kopplade bort växelventilen och ledde fram varmvatten till gvf. Men enligt den auktoriserade nibemontören var både framledningstemperatur och cirkulationspump på 30% helt normalt.I Ingolainen skrev:
Imorgon kommer de och installerar bergvärmen iaf. Tror ni att det gör skillnad?
I framledningstemp menar du? Returtempen fattar jag ju att den är kall men jag ser inte hur en framledningstemp på 20 ska kunna värma plattan ens på två dagar.Abuquir skrev:
Det kan vara helt normalt. Den kanske inte hinner värma upp framledningen ordentligt innan tempen i plattan har gått upp lite. Med bergvärmen igång så kommer pumpen köra på både kompressor och eltillskott om det behövs så då ska framledningstempen kunna hållas.B Blåbären skrev:-6 nu och -5,8 i snitt. Det är ju precis på samma sätt som innan de kopplade bort växelventilen och ledde fram varmvatten till gvf. Men enligt den auktoriserade nibemontören var både framledningstemperatur och cirkulationspump på 30% helt normalt.
Imorgon kommer de och installerar bergvärmen iaf. Tror ni att det gör skillnad?
Nej, det är ju sant, det kommer den inte, men ”han/ de” säger ju att det funkar nu....B Blåbären skrev:
Och är det då väldigt kallt i plattan finns det ingen möjlighet att höja temperaturen med många grader om returen är ”kall” men mer än 20 grader borde det ju vara iofs... om det nu funkar...
Och ja, det kanske tar mer än 2 dagar...
Och nu åker jag till Saudi Arabien om några timmar, och där är det visst varmt som fasen...
Men jag följer med spänning hur det fortlöper!
Redigerat:
Men är det då alltså så att man med golvvärme helt enkelt får acceptera två veckor med 14 grader hemma innan värmen kickar igång varje höst? För det var ju precis såhär det såg ut tidigare och då blevdet inte varmare.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Har aldrig varit med om nåt liknande. Det borde gå ut typ 30 grader och när man slår på ett allt hus bör det bli varmt på typ en dag, om inte slingorna ligger extremt djupt.B Blåbären skrev: