P
E elmont skrev:
Ökar man flödet får man MINDRE delta (skillnad mellan fram och retur) med litet flöde får man större skillnad.
Ja, men nu är returen för kall stor del av huset

Var inte deltat ca 3-4 grader och det är väl vad som är önskvärt på en golvvärme. Problemet är att framledningen är i lägsta laget.

A Arnodt skrev:
Halloj!
Det går inte att utesluta att byggherren missat att ha värmeisoleringsskikt(ska vara, tror jag, ca minst 200 mm tjockt) under den tjocka betongplattan. Visserligen vore det en dundertabbe. Eller kanske lagt värmeisoleringen ovanpå betonplattan? Saknas värmeisoleringen så blir värmeförlusterna mycket stora och betongplattan kommer nog inte upp i temperatur. Speciellt när det är nybyggt och inte ännu fungerat som det ska. Man kan aldrig sluta att förvånas.

Öhhh, alltså oavsett vilken klåpare som helst bygger i dagsläget med typ L-element. Det går liksom nästan inte att misslyckas då. Läser du tråden så förstår du.... att det inte är där problemet ligger.

Statusrapport nu på morgonen är 1 grad varmare uppe, ingen höjning nere. Med tanke på att det sjunkit till -10 ute är det kanske ett bra resultat.

• Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Kanske...
Och jag tar mig en öl i Moskva, innan flyget till Dubai! :p
En lysande frukost va!?:crysmile:

H hus520 skrev:
Har du sett denna tråden

[länk]
Mardrömmen!

A Arnodt skrev:
Halloj!
Det går inte att utesluta att byggherren missat att ha värmeisoleringsskikt(ska vara, tror jag, ca minst 200 mm tjockt) under den tjocka betongplattan. Visserligen vore det en dundertabbe. Eller kanske lagt värmeisoleringen ovanpå betonplattan? Saknas värmeisoleringen så blir värmeförlusterna mycket stora och betongplattan kommer nog inte upp i temperatur. Speciellt när det är nybyggt och inte ännu fungerat som det ska. Man kan aldrig sluta att förvånas.
Hoppas det inte är byggherren som skulle lägga isolering. :rolleyes:

RoBo,
urschäkta, jag menar snarare byggmästaren, eller den projektledare som är ansvarig för bygget.
Ju fler ouppmärksammare kockar desto saltare soppa.

Redigerat:
Nu är jag hemma och bergvärmen verkar ha gjort susen, cirkulationspumpen går på 100%. Framledningstemp är på 35 och retur 29! 15-16 grader varmt i hela huset förutom hallen där det fortfarande är 14 grader.

Men ska den låta så högt? Den låter helt sjukt högt.

• Gilla
Abuquir och 1 till
  • Laddar…
Alla har olika referensramar. Men du verkar å andra sidan ha en stubin av astronomiska mått så svaret är förmodligen att er låter mer än normalt.

• Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Dom brukar låta ungefär som ett lite äldre kylskåp MEN det kan tänkas att den nu går på max och därför låter mer än den normalt skulle göra. Så även nu måste du ha tålamod och se vad som händer.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom brukar låta ungefär som ett lite äldre kylskåp MEN det kan tänkas att den nu går på max och därför låter mer än den normalt skulle göra. Så även nu måste du ha tålamod och se vad som händer.
Den låter betydligt mycket högre än ett gammalt kylskåp. Som en matberedare skulle jag säga.

Misstänkte att det kanske var så att jag måste ha tålamod. Inte min starka sida :D

B Blåbären skrev:
Nu är jag hemma och bergvärmen verkar ha gjort susen, cirkulationspumpen går på 100%. Framledningstemp är på 35 och retur 29! 15-16 grader varmt i hela huset förutom hallen där det fortfarande är 14 grader.

Men ska den låta så högt? Den låter helt sjukt högt.
Avvakta och se när ni fått upp temperaturen i huset blir det nog lugnare. Men visst låter kompressorn en del. När allt har lugnat sig och det är varmt i huset. Går du in på värmepumpsforum och läser om hur du kan optimera pumpen. Till en början ställ inga frågor här, du blir bara förvirrad. Du har lärt dig mycket bra under denna tråd. Lycka till (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.