72 078 läst ·
488 svar
72k läst
488 svar
Kallt i nybyggt hus med golvvärme
A Arnodt skrev:Halloj!
Det går inte att utesluta att byggherren missat att ha värmeisoleringsskikt(ska vara, tror jag, ca minst 200 mm tjockt) under den tjocka betongplattan. Visserligen vore det en dundertabbe. Eller kanske lagt värmeisoleringen ovanpå betonplattan? Saknas värmeisoleringen så blir värmeförlusterna mycket stora och betongplattan kommer nog inte upp i temperatur. Speciellt när det är nybyggt och inte ännu fungerat som det ska. Man kan aldrig sluta att förvånas.
Öhhh, alltså oavsett vilken klåpare som helst bygger i dagsläget med typ L-element. Det går liksom nästan inte att misslyckas då. Läser du tråden så förstår du.... att det inte är där problemet ligger.
Runt 20 grader var deltat i inlägg #381 https://www.byggahus.se/forum/threads/kallt-i-nybyggt-hus-med-golvvaerme.329013/page-26#post-3129647E elmont skrev:
Hoppas det inte är byggherren som skulle lägga isolering.A Arnodt skrev:Halloj!
Det går inte att utesluta att byggherren missat att ha värmeisoleringsskikt(ska vara, tror jag, ca minst 200 mm tjockt) under den tjocka betongplattan. Visserligen vore det en dundertabbe. Eller kanske lagt värmeisoleringen ovanpå betonplattan? Saknas värmeisoleringen så blir värmeförlusterna mycket stora och betongplattan kommer nog inte upp i temperatur. Speciellt när det är nybyggt och inte ännu fungerat som det ska. Man kan aldrig sluta att förvånas.
Nu är jag hemma och bergvärmen verkar ha gjort susen, cirkulationspumpen går på 100%. Framledningstemp är på 35 och retur 29! 15-16 grader varmt i hela huset förutom hallen där det fortfarande är 14 grader.
Men ska den låta så högt? Den låter helt sjukt högt.
Men ska den låta så högt? Den låter helt sjukt högt.
Den låter betydligt mycket högre än ett gammalt kylskåp. Som en matberedare skulle jag säga.E elmont skrev:
Misstänkte att det kanske var så att jag måste ha tålamod. Inte min starka sida
Avvakta och se när ni fått upp temperaturen i huset blir det nog lugnare. Men visst låter kompressorn en del. När allt har lugnat sig och det är varmt i huset. Går du in på värmepumpsforum och läser om hur du kan optimera pumpen. Till en början ställ inga frågor här, du blir bara förvirrad. Du har lärt dig mycket bra under denna tråd. Lycka tillB Blåbären skrev: