Men även om det kan ta flera dagar, borde jag inte kunna se åtminstone någon förändring på framledning och retur? De har inte förändrats något alls på 11 timmar. Jag tror ju fortfarande att cirkulationen är för långsam.

Och troligen för dålig effekt hos "elpannan" så att den inte orkar höja temperaturen mer. Ett visst antal kW orkar bara höja temperaturen ett visst antal grader, ökar flödet kommer framledningstemperaturen troligtvis att bli lite lägre. När VP blir inkopplad kommer du att få mera "krut" i anläggningen och temperaturen kommer att stiga relativt snabbt.

• Gilla
Blåbären
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
Men även om det kan ta flera dagar, borde jag inte kunna se åtminstone någon förändring på framledning och retur? De har inte förändrats något alls på 11 timmar. Jag tror ju fortfarande att cirkulationen är för långsam.
Men har det temperaturen ändrats i golvet ? Det är ju det som gäller först.

R RoBo skrev:
Men har det temperaturen ändrats i golvet ? Det är ju det som gäller först.
En halv grad uppe, inget nere.

T
B Blåbären skrev:
En halv grad uppe, inget nere.
Vilken husleverantör har du???

Men nu har framledningstemp gått ner till 18,5 så det känns ju som att detta går i rätt riktning :rofl:

T Thomas' skrev:
Vilken husleverantör har du???
Jag vill inte hänga ut dem här. De har förmedlat entreprenörerna men vi står på kontrakten.

i och med att plattan är så kall orkar inte pumpen få framledningen högre, därför ökar det inte uppe heller. Vänta till i morgon brukar vara otroligt trögt att få upp värmen i en avkyld platta.

Godkväll,
Det går överslagsmässigt att ta reda på hur många kWh det åtgår att öka temperaturen på en betongklump.
Som jag uppfattat det är vattenförande golvärmeslingor ingjutna i husets betongsockel.
Om golvytan skulle vara 100 m2 och betongsockeln 1 dm tjock. (jag kollade, det verkar vara ca 100 mm tjock betongplatta man använder) Då har man 10 m3 betong.
Betongdensitet ca 2000 kg/m3.
Vikt betongklumpen = 20 000 kg.
Värmekapacitet betong ca 0,88 kJ/(kg K)
För att värma upp den betongklump 1 oC = 20000 x 0,88 x 1 = 17600 kJ
Uttryckt i kWh blir det = 17600 / 3600 = 4,89 kWh.
Är elvärmepatronen på 6,5 kW (som en tidigare talare påstår) då tar det 4,89/6,5= 0,75 timmar.
Alltså att värma betongplattan 1 grad tar och 45 min.

Är det verkligen så att man har tjock betonplatta som man ska behöva hetta upp, när man har vattenburen golvvärme. Det verkar inte riktigt vettigt. Det blir oerhört trögt system. Svårt att ställa in och styra. Man drar på full värme, och kollar om hjälpte efter 10 minuter, nähä hjälpte inte, eftersom man först ca 45 h senare kan märka något.

Men här tar det nog ännu lägre tid än 45 min, då den stackars elpatronen även måste värma upp övervåningen. Blåbärets husplatta kanske dessutom är större än 100 m2?

Ni kan använda spisen och värma huset, nu till nöds, är mycket snabbare. Ungsluckan öppen. En spis med ugn och 4 st kokplattor är på ca 9 kW om man drar på allt.

Fortsatt god kväll!

Redigerat:
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
P
Då borde det bli + 10c per dygn, minst med runt 6kw eltillskott.

Se till att få upp flödet. Det ökar effektiviteten eftersom du får en större tempskillnad över större område/area.

B Blåbären skrev:
Men nu har framledningstemp gått ner till 18,5 så det känns ju som att detta går i rätt riktning :rofl:
Verkar fortfarande inte fungera då med andra ord....
Jag lider med er, det var minus 9 på väg till flygplatsen. Undrar hur kallt det är i Moskva, innan man kommer till Saudi. :thinking:

Man skall inte heller glömma att förlusten inte är noll. Någon skrev tidigare att steady state innebär cirka 4gr diff i framledning/retur. Man kan då fortsätta på att räkna fram förlusten om man vet cirkulationsflöde kombinerat med värmekapaciteten för vatten.

Avseende tröga tjocka plattor så är det så på moderna hus. Även om jag har hört om folk som gjuter i två omgångar med slingorna längst upp och ett värmereflekterande lager mellan. Vet inte hur etablerande det är.

Ökar man flödet får man MINDRE delta (skillnad mellan fram och retur) med litet flöde får man större skillnad.

Halloj!
Det går inte att utesluta att byggherren missat att ha värmeisoleringsskikt(ska vara, tror jag, ca minst 200 mm tjockt) under den tjocka betongplattan. Visserligen vore det en dundertabbe. Eller kanske lagt värmeisoleringen ovanpå betonplattan? Saknas värmeisoleringen så blir värmeförlusterna mycket stora och betongplattan kommer nog inte upp i temperatur. Speciellt när det är nybyggt och inte ännu fungerat som det ska. Man kan aldrig sluta att förvånas.

Redigerat:
Ockhams rakkniv.

Om man inte har något flöde i golvvärmeslingorna så är golven kalla för att man inte har något flöde i golvvärmeslingorna. Inte för att det fattas isolering.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.