2 498 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Mögel ”nybyggt” energihus?
Hej! Hur vanligt är det med omfattande mögel i relativt nybyggda villor? Detta gäller ett hus 1,5 plans hus, platta på mark, byggt 2010 - ett så kallat ”energihus”. Någon som har erfarenhet av mögelsanering i omfattande utsträckning?
Har det något med ”miljö/energi” klassningen - typ tjocka väggar - som försämrar möjligheten för fukten att ta sig ut? Och isåfall är detta ett känt problem?
Har det något med ”miljö/energi” klassningen - typ tjocka väggar - som försämrar möjligheten för fukten att ta sig ut? Och isåfall är detta ett känt problem?
Det är ovanligt skulle jag säga. I alla fall i sådant omfattning att det måste saneras.H Husdrömmerska skrev:Hej! Hur vanligt är det med omfattande mögel i relativt nybyggda villor? Detta gäller ett hus 1,5 plans hus, platta på mark, byggt 2010 - ett så kallat ”energihus”. Någon som har erfarenhet av mögelsanering i omfattande utsträckning?
Om ventilationen är fel blir det t.ex. mögel i alla hus men det ska rätt mycket till innan man hamnar där eftersom ett modernt hus är uppvärmd och ventilerat. Mer problem i äldre hus med mer kondensproblem dvs att det finns luftläckage och köldbryggor och annat som ger problem med fukt så att mögel trivs i delar man inte ser eller kommer åt.
Sen finns ju hus där man låtit det stå och regna in eller att man satte igen väggar med fukt i redan i byggskedet... Du ger för lite info för att i alla fall jag ska få någon bild av vad du egentligen har för problem. 🫣
Att det är energihus ger varken till eller från på ovan skulle jag säga. Om man sköter sitt som fastighetsägare enligt PBL så hamnar man i te i ett mögelskadat hus.
Hej alla och tack för input!
Vi är i ett tidigt skede av en eventuell husaffär – ett hus från 2010 i ett område där det sällan kommer ut objekt, och vi har letat i snart två år.
Vi har ännu inte fått ta del av besiktningsprotokoll eller fuktutredning, så vi vet inte omfattningen. Det vi fått till oss är att det kan vara kopplat till ventilationen, vilket i sin tur lett till någon form av mögelproblematik som behöver åtgärdas och saneras. Huset kommer säljas till ett lägre pris än marknadsvärde pga detta. Vi har vänner inom bygg som ”ryggar tillbaka” av det lilla vi beskrev 🤔🤣
Jag blev fundersam över hur ett så pass modernt och “miljöklassat” hus kan få den typen av problem – om det är något som faktiskt kan hända i tätare hus om ventilationen inte fungerar optimalt, eller om det oftare pekar på något annat bakomliggande fel. Att riva hela kåken och bygga upp på nytt skulle såklart bli otroligt kostsamt 😅
Vi är i ett tidigt skede av en eventuell husaffär – ett hus från 2010 i ett område där det sällan kommer ut objekt, och vi har letat i snart två år.
Vi har ännu inte fått ta del av besiktningsprotokoll eller fuktutredning, så vi vet inte omfattningen. Det vi fått till oss är att det kan vara kopplat till ventilationen, vilket i sin tur lett till någon form av mögelproblematik som behöver åtgärdas och saneras. Huset kommer säljas till ett lägre pris än marknadsvärde pga detta. Vi har vänner inom bygg som ”ryggar tillbaka” av det lilla vi beskrev 🤔🤣
Jag blev fundersam över hur ett så pass modernt och “miljöklassat” hus kan få den typen av problem – om det är något som faktiskt kan hända i tätare hus om ventilationen inte fungerar optimalt, eller om det oftare pekar på något annat bakomliggande fel. Att riva hela kåken och bygga upp på nytt skulle såklart bli otroligt kostsamt 😅
Ja nya täta hus kan få dessa problem då fukten inte kommer någonstans om ventilationen är undermålig.
Om huset är värt att köpa eller inte beror ju helt på vad som är skadat och omfattningen.
Det viktiga för er om ni väljer att gå vidare är att göra en egen grundlig besiktning som också reder ut vad problemet kommer sig av.
Mögel behöver inte alltid vara så allvarligt beroende på var det finns och hur omfattande skadorna är
Om huset är värt att köpa eller inte beror ju helt på vad som är skadat och omfattningen.
Det viktiga för er om ni väljer att gå vidare är att göra en egen grundlig besiktning som också reder ut vad problemet kommer sig av.
Mögel behöver inte alltid vara så allvarligt beroende på var det finns och hur omfattande skadorna är
Tack för tidigare svar! Utredningen är gjord (inte fått tillgång till protokoll än - inte vårt hus som sagt) och det verkar ha varit byggfel från början där man stängt in fukt! Alla väggar på nedre plan måste rivas och byggas upp om. Så offerten på åtgärd och återställning ligger på 1-1.3 miljoner enligt byggföretaget. Någon som har erfarenhet av liknande jobb? Kan det ta upp emot 6 månader att få det klart? Önsketänkande är såklart kortare 😅
Drömhus i övrigt men man ryggar ju tillbaka. Dock bra prissatt så kan bli god investering. Mardröm om fukten tagit sig till andra ställen trots utredning och besiktning!
Drömhus i övrigt men man ryggar ju tillbaka. Dock bra prissatt så kan bli god investering. Mardröm om fukten tagit sig till andra ställen trots utredning och besiktning!
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Jag skulle nog vara väldigt skeptisk till ett sådant hus- Även om man nu åtgärdar det man tror är problemet, så kan du räkna med att det görs så lite och enkelt som möjligt. Köper du huset så är det ju nu känt att dte finns ett fuktproblem, så du kommer inte att kunna hålla säljaren ansvarig för dolt fel om möglet kommer tillbaka om något år.
Åldern 2010 får mig att tänka enstegstätad fasad? Det kan säkert finnas liknande varianter av fuskbyggen som beror på annat men snarlikt. Och det byggdes oerhört många hus med enstegstätade fasader innan bubblan sprack. Myresjöhus vann ju mot husköpare i hovrätten med argumentet att "alla hus vi byggde under den periosen har den här egenskapen, så det är inget fel, alla våra hus möglar, det är en egenskap, inte ett fel". Me de förlorade sedan i HD. För mig är det obegripligt hur någon kan vilja köpa hus från ett företag som säger att mögel är en normal egenskap på allt de bygger.
Och att huset säljs billigare är ju ingen tröst om det visar sig fortsätta att mögla.
Att åtgärda mögelproblem fungerar ofta med måttliga medelhöga kostnader, kanske 0,5 till 1 miljon. Men det kan bli väldigt mycket dyrare än så också.
Åldern 2010 får mig att tänka enstegstätad fasad? Det kan säkert finnas liknande varianter av fuskbyggen som beror på annat men snarlikt. Och det byggdes oerhört många hus med enstegstätade fasader innan bubblan sprack. Myresjöhus vann ju mot husköpare i hovrätten med argumentet att "alla hus vi byggde under den periosen har den här egenskapen, så det är inget fel, alla våra hus möglar, det är en egenskap, inte ett fel". Me de förlorade sedan i HD. För mig är det obegripligt hur någon kan vilja köpa hus från ett företag som säger att mögel är en normal egenskap på allt de bygger.
Och att huset säljs billigare är ju ingen tröst om det visar sig fortsätta att mögla.
Att åtgärda mögelproblem fungerar ofta med måttliga medelhöga kostnader, kanske 0,5 till 1 miljon. Men det kan bli väldigt mycket dyrare än så också.
Redigerat:
H hempularen skrev:Jag skulle nog vara väldigt skeptisk till ett sådant hus- Köper du huset så är det ju nu känt att dte finns ett fuktproblem, så du kommer inte att kunna hålla säljaren ansvarig för dolt fel om möglet kommer tillbaka om något år.
Tack, uppskattar verkligen inputen. Det är exakt sådana här saker jag försöker sätta mig in i innan vi tar något beslut.H hempularen skrev:Jag skulle nog vara väldigt skeptisk till ett sådant hus- Även om man nu åtgärdar det man tror är problemet, så kan du räkna med att det görs så lite och enkelt som möjligt. Köper du huset så är det ju nu känt att dte finns ett fuktproblem, så du kommer inte att kunna hålla säljaren ansvarig för dolt fel om möglet kommer tillbaka om något år.
Vi kommer inte köpa något utan ordentlig utredning och oberoende besiktning kring orsaken till fukten/möglet. Det positiva är väl att problemet åtminstone är känt nu och inte upptäcks efter köp. Men jag håller med om att det också innebär en risk framåt, särskilt om grundorsaken inte är helt löst (naivt att tänka att företag/hantverkarna man betalar för att åtgärda felet verkligen ska göra det? 🤣). Letar efter likande historier som man kan ta del av tex i detta forum men hittar inget.
Det verkar dock inte vara en enstegstätad fasad enligt mäklaren, men det är definitivt något vi ska dubbelkolla med besiktningsman! Huset är ”egenritat”, mycket fina detaljer - så riktigt trist att det huset inte byggdes ordentligt. Och Myresjöhus låter ju som skojare om mögel är en nått man får räkna med i deras hus 🤪
Om det är "byggfel" att man varit för snabb att stänga till så är det ju illa så till vida att man kan ha tagit fler genvägar. Den största fuktkällan i nyare hus är betongplattan, som alltid tar tid att torka ur. Har man fuskat med dess torktid så kan alla golv också vara dåliga.
Klicka här för att svara