Håller på att riva lite i en gäst toa
Har rivit gipsen och håller på med plywooden bakom .
Har dock råkat såga hål i ett vp rör som går till elementet
Kablarna hela vad jag kan se - måste dock inspekteras mer.
Innan jag går vidare :
ja , en elektriker skall koppla in allt !!

Men gillar att vara påläst och kunna saker ;

Om kablarna är hela ? Kan man då bara klippa upp vp röret - ta bort den skadade delen och sätta en muff ?!
Kan detta göra utan att skada kabeln ?!

Fråga 2
Ett element skall demonteras
I den dosan så är 2 elements driving (i andra rum) kopplade . Så det vill jag ha kvar .
Men jag vill flytta dosan för att där kommer jag att kakla
Rent teoretisk så borde man väl kunna korta den slingan och sätta en dosan ngn annan stans ?

En sista fråga
Får man byta kabel i en del av en slinga , alltså skarva - så länge det görs i en dosa ?

Tacksam för lite input.

En bild säger mer än tusen ord. Är det en mindre skada kan du dra några varv eltejp bara.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hur stor skada är det på Vp röret? Om det bara är ett jack från ex. en såg i röret så behöver man inte göra så mycket. Men kontrollera trådarna. Låt elektrikern byta dem för säkerhets skull.

mexitegel mexitegel skrev:
En bild säger mer än tusen ord. Är det en mindre skada kan du dra några varv eltejp bara.
Skadan var mindre men bröt upp en cm
För att inspektera kabeln, är tvungen att vara säker på att isoleringen är oskadad - ser ut att vara det iallafall

Q q51020 skrev:
Håller på att riva lite i en gäst toa
Har rivit gipsen och håller på med plywooden bakom .
Har dock råkat såga hål i ett vp rör som går till elementet
Kablarna hela vad jag kan se - måste dock inspekteras mer.
Innan jag går vidare :
ja , en elektriker skall koppla in allt !!

Men gillar att vara påläst och kunna saker ;

Om kablarna är hela ? Kan man då bara klippa upp vp röret - ta bort den skadade delen och sätta en muff ?!
Kan detta göra utan att skada kabeln ?!

Fråga 2
Ett element skall demonteras
I den dosan så är 2 elements driving (i andra rum) kopplade . Så det vill jag ha kvar .
Men jag vill flytta dosan för att där kommer jag att kakla
Rent teoretisk så borde man väl kunna korta den slingan och sätta en dosan ngn annan stans ?

En sista fråga
Får man byta kabel i en del av en slinga , alltså skarva - så länge det görs i en dosa ?

Tacksam för lite input.
Ja om du lossar kopplingen från elementet och backar ledarna lite kan du trä på muff och återställa en korrekt kanalisation.

Jag förstår inte helt fråga två men ja du kan flytta en dosa sålänge ledarna kan uppfylla sitt syfte ändå.

Och ja du kan skarva i en dosa. Wagos funkar utmärkt till det då de är beröringsskyddade. Gärna ej öppningsbara.

Men sen får inte en fast installerad krets upprättas flyttas eller tas bort av lekman vad jag vet

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
Finns ju iofs skarvmuffar som kan öppnas så man kan få dit den utan att dra ur trådarna.

Mikael_L
H hempularen skrev:
Finns ju iofs skarvmuffar som kan öppnas så man kan få dit den utan att dra ur trådarna.
https://www.elbutik.se/product.html/pm-flex-oppningsbar-skarvmuff
Men kolla så du har 16mm rör, inte 15,2 mm.

Det har väl varit 16mm sedan minst början av 90-talet, ja kanske början av -70-talet också.
Jag har inte riktigt koll, men @elmont har nog!

I huset här från -75 är det 16mm- standarden i vart fall.

Så du får dra ut trådarna (tips är att du drar med dig en dragtråd så du säkert får tillbaka trådarna sedan. Sätta en muff och dra tillbaka trådarna.

Eller använda en öppningsbar :)

mexitegel mexitegel skrev:
I huset här från -75 är det 16mm- standarden i vart fall.

Så du får dra ut trådarna (tips är att du drar med dig en dragtråd så du säkert får tillbaka trådarna sedan. Sätta en muff och dra tillbaka trådarna.

Eller använda en öppningsbar :)
naturligtvis så är skadan mitt på en längre sträcka
Man vill ju dela på röret och sätta muff utan att skada kablarna .

Bilden visar att jag har gjort hålet ngt större för att kunna inspektera kablarna

• Skadat rör inuti trävägg, med ett större hål för inspektion av kablarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kolla så du har 16mm rör, inte 15,2 mm
Vi har en utbyggnad från ca 1976 med 15mm rör. Vårt fritidshus som är byggt 74/76 (lite olika bud om exakt byggår) har 15mm rör.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har för mig att jag har sett de öppningsbara muffarna även på byggvaruhus, kan vara Hornbach. Men även om det är 15mm rör, så får man bara se till att fixera rören ordentligt på båda sidor av muffen, så de inte kan glida isär. Och kanske hjälpa muffen med några varv eltejp.

Muffen är jag inte så ”orolig ” över utan det är nog mer kapningen av röret utan att skada kablarna

Du använder ett löst bågfilsblad, sista biten brukar gå att knäcka.

Japp, men på längden ?
Tänker att det är det kritiska ?!

Klipp med en avbitare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.