Nu är det så här huset som jag bor i är 30 år gammalt, därav finns det redan ett befintligt vp rör insatt med tele kabel tillsammans med en tp kabel i. Jag ska helt enkelt utöka mitt nätverkstuttag med 2 tp kablar istället för 1. Ivrig som jag var drog jag ut telefon kabeln helt o hållet och tänkte inte på att man kunde använda den som dragtråd i röret.

Röret är förmodligen 16mm och det får helt utan bekymmer plats 2 cat5e använder mig av cat6 slim utp i sitter redan en cat5e kabel i röret dom är cirka 5mm var. Mellan våningen är det cirka 3 meter så det blir inga längre sträckor att dra kabel i. Tänkte alltså att man inte var tvungen att använda en så kallad dragfjäder utan bara mata kabeln utan problem eftersom sträckan är såpass kort.

Sedan upptäckte jag att det tog stopp efter ca 1 meters matning. Vad beror detta på? Kan det vara så att det är skarpa böjar på vp röret liksom 90 graders etc. Testade även med tunnare material och då tar det stopp på samma ställe och då kan jag konstatera att det inte är för smalt rör. Vad gör jag? Dragfjäder.... Kabelsmörj, eller behövs det ens när det är en så kort sträcka mellan våningen/uttagen.

Dammsugare och sytråd.

Har du otur så har man knäckt rören med kabeln i i böjarna.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Dammsugare och sytråd.

Har du otur så har man knäckt rören med kabeln i i böjarna.
Kan det vara så att man kopplat ihop vp rören typ i en förgrening eller något så att den går åt olika håll?

Redigerat:
Dra i två nya med hjälp av befintliga tp-kabeln?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.