Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 158 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 158 inlägg
Hej!
Jag håller precis på att renovera golvet i en hall och toalett.
Konstruktionen nerifrån och upp är:
oisolerad betongplatta
EPS (85mm)
Flytspackel (med elektrisk golvvärme)
Klinkers
Nu är EPS:en gjuten, och i den korsar ett Vprör en prisol varmvattenledning.
VPröret ligger på den oisolerade plattan med vattenröret vattenröret precis ovanför ( i kontakt i punkten där dom korsar)
Vattenledningen är för tappvatten och kommer från vvb.
Jag funderar nu på om jag har gjort bort mig och att det blir för varmt för röret. Eller om det är något annat bekymmer.
Jag håller precis på att renovera golvet i en hall och toalett.
Konstruktionen nerifrån och upp är:
oisolerad betongplatta
EPS (85mm)
Flytspackel (med elektrisk golvvärme)
Klinkers
Nu är EPS:en gjuten, och i den korsar ett Vprör en prisol varmvattenledning.
VPröret ligger på den oisolerade plattan med vattenröret vattenröret precis ovanför ( i kontakt i punkten där dom korsar)
Vattenledningen är för tappvatten och kommer från vvb.
Jag funderar nu på om jag har gjort bort mig och att det blir för varmt för röret. Eller om det är något annat bekymmer.
Vp-rör i pvc klarar -5°C till 60°C, halogenfria dito -25°C till 105°C vad jag kan se. Det kan även påverka genom att det värmer upp ledningen i röret utöver dess belastningsförmåga. Det går att ta höjd för men jag vet inte om det faktiskt blir ett problem i verkligheten ens med full belastning på ledningarna. Det är en väldigt kort bit som värms upp av den totala längden.
Klicka här för att svara

