Hur långt är det och måste verkligen pumpen säkras 10 A? Det är en rätt stor pump i så fall.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Var det inte någon som la upp en länk till en sida där man kunde beräkna vad diametern blir på tre hoplagda cirklar. Troligen blir det svårt att få igenom 3x6kvmm.....

Det går kanske att använda 2.5 mm² i röret till dosan på fasaden, och därefter 6 mm² ifall det krävs för spänningsfall och frånkopplingstid.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Lite mera info
Elcentral till dosa ca 10m 16mm slang
Dosa till elstolpe markkabel 25m NY
Elstolpe till pumphus 70 m luftledning bestånde 25mm2 alu tror jag.
1 fas pumpautomat på ca 1000w

Bra förslag och glada tillrop mottages tacksamt ☺

Redigerat:
Om man räknar ihop 10 meter 2.5 mm², 25 meter 6 mm² och 70 meter 25 mm² Al blir resistansen ca 465 mohm (kalla ledare). Om vi sedan antar en hög förimpedans i centralen på 1 ohm får vi ändå en kortslutningsström i pumphuset på åtminstone 150 A. Det tillåter en 10 A säkring, även C10A dvärg, även om det skulle räcka gott med 6 A för att driva 1 kW. 6 mm² de första 10 metrarna tillför inte mycket. En B6A dvärg skulle tillåta ca 350 meter 2.5 mm² :) Men som sagt, jag gissar bara på förimpedansen här.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Gör som Bo skrev och dra 2.5 mm2 ut till dosan och om inte markkabeln är lagd skulle jag välja samma area den biten också.

Ok tackar ödmjukast, kändes som att elektrikern bara drog till med 6mm2 för att vara på den säkra sidan.

Kan lätt tänka mig att säkra med 6A om det är till en fördel.
Hur som helst så kan man ju kanske dra 3x4mm2 i flexslangen, torde ju gå att få i lättare...
Hur får man reda på förimpedansen och hur inverkar den?

Krångla inte som sagt med en massa olika areor i onödan, helst 2.5 mm2 i allt förutom ALUS hängkabeln. Du kan be elektrikern mäta Zför. Eller så kan du själv göra en uppskattning med vattenkokarmetoden som skrivits om här på BH, har du en enkel spänningsmätare går det fint för en uppskattning. Ett annat tecken är om du inte lagt märke till dimning/blink i gammaldags glödlampor när du slår till lite större belastningar ligger du troligen vettigt till.

Jo en liten dimmig av lampor sker ibland vid tillslag av stora förbrukare, forum skall dock Gräva ner sina luftledning ar här i vinter och jag kommer att få en trafostation 150m bort med ny inkommande matning, kanske detta hjälper?

Så den nya matningen till pumphuset är på grund av att luftledningana ska ner och då försvinner stolpen som min "egen" gårdsledning är fäst i. Har altså en egen luftledning från mätarskåpet till pumphuset idag.

Lade försiktigt fram mina synpunkter angående dimensionering en av kabeln till mitt pumphus, men de båda elektrikerna på den stora och välrenommerade firman tyckte ändå att minst 6mm2 skulle vara lämpligt.
Orkade inte att argumentera emot alla hantverkare som ju förmodligen anser att de vet bäst, vilket de ju oxå borde göra.

Sagt och gjort nu har vi iaf dragit i 3x6mm2 i en befintlig 12m lång 16mm flexslang med en del knixiga böjar på. Det gick med hjälp av en del glidmedel.
Dock kan jag nog påstå att det inte hade gått att trä i fler, så 3x6mm2 får nog anses som en övre gräns.
20151119_164859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tänk om man kunde locka fram, bemästra och styra den stöniga sidan hos svenska hantverkare - man skulle få mycket gjort då :thumbup:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Oj, det var inte illa.
Jag var ju övertygad att det inte skulle få plats.

Platsmässigt var det inga problem, problemet var att dra den genom böjar krökar osv, var tvungen att vara 2 st en som drog och en som matade i och smörjde 😠

Att man måste vara två är inget ovanligt blir det lite längre och krokigare är det i princip ett måste.

C
tommib skrev:
Var det inte någon som la upp en länk till en sida där man kunde beräkna vad diametern blir på tre hoplagda cirklar. Troligen blir det svårt att få igenom 3x6kvmm.....
Lite sent, men jodå, här kommer favorit i repris :D
http://hydra.nat.uni-magdeburg.de/packing/cci/d1.html

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.