29 117 läst ·
66 svar
29k läst
66 svar
Kabeldragning i VP rör!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Helt riktigt. Avgörande är att PE kan avleda tillräckligt hög ström för att lösa säkringen tillräckligt snabbt, eller hålla ned beröringsspänningen på utsatta delar till under 50 V. Det kan även en mindre area på PE göra. Men jag ångrar att jag nödvändigtvis skulle in i denna tråd och peta...Elintresserad skrev:
Till den som tycker att man bör räkna på jordens area vill jag bara säga det är ett dåligt förslag för att tjäna pengar, i alla fall när det handlar om "vanliga" bostäder. Det man skulle kunna gå ner på är jorden till spis (vilket man ofta gjorde för 20-30 år sedan då det var OK) en spisledning är väl i genomsnitt 15 meter lång skillnaden i inköpspris är ca 3 :- per meter vilket i medel ger en besparing på 45 :-. För den "besparingen" ska man då varje gång räkna på om det är möjligt att gå ner i area, i kanske vart fjärde fall är det möjligt. Så räknar man på fyra objekt kan man minska kostnaden på det fjärde den inbesparingen ska betala alla fyra uträkningarna. Det innebär att det inte får ta mer än ca 2 1/2 minuter per uträkning för att vara "kostnadsneutralt" för kunden, tar det längre tid blir det dyrare totalt sett.
Möjligheten till denna besparing finns väl iofs, tiden för beräkning av detta i bostadsinstallationer torde kunna sättas till nära nog noll. Om någon visar på ett autentiskt fall där inte 1.5mm2 PE skulle vara tillfyllest i en 2.5mm2 spisgrupp så är jag mycket intresserad av en redovisning tex här i tråden. Inte för att jag håller besparingen i dessa fall så högt utan mer för att slentrianmässigt, närmast reflexmässigt beteende är så vanligt i elinstallationsbranschen. Om man som man där ofta gör gällande hög kompetens osv bör man även kunna och utnyttja gällande standarder och regler.
På 70 - 80 talet drog man mycket ofta 1,5 mm2 som skydsledare (till tex spisar) när fasledarna var 2,5 mm2, det fans en skrivning om att skydsledaren/koncentrisk ledare bara behövde ha halva arean mot fasledaren. Den skrivningen ändrades sedan till att INTE gälla areor under (tror mig minnas) 2,5mm2 och grannare, där det skulle vara samma area på samtliga ledare.
Och slentrian eller ej, det är en sak hos kunderna som styr val av metod och material utöver allt annat och det är totalkostnaden på jobbet. Jag vet ingen annan "gren" i byggsvängen där fol i gemen är så "snåla" som just när det gäller el.
Skulle det ligga ekonomi i att räkna och dra en grannare jordtråd skulle naturligtvis elfirmorna göra det, inte minst när dom lämnar fast pris. Men tro mig det kostar mer än det smakar.
Och slentrian eller ej, det är en sak hos kunderna som styr val av metod och material utöver allt annat och det är totalkostnaden på jobbet. Jag vet ingen annan "gren" i byggsvängen där fol i gemen är så "snåla" som just när det gäller el.
Skulle det ligga ekonomi i att räkna och dra en grannare jordtråd skulle naturligtvis elfirmorna göra det, inte minst när dom lämnar fast pris. Men tro mig det kostar mer än det smakar.
Bo.Siltberg skrev:Precis, kopparn är dyr.
[länk]
Mats Jonsson, den elsäkerhetsexpert som skrivit ovanstående har också skrivit någonstans att han tycker att en elinstallatör som inte tar tillvara på konsumentens intressen utan "lurar på" konsumenten en onödigt dyr lösning borde hamna hos konsumentverket eller nåt.
Intressant artikel men som yrkesman och utan denna teoretiska vetskap så praktiserar man inte detta även om det rent teoretiskt uppfyller " betryggande elsäkerhet " som är kravet.
För gemene man "elektriker behörighet eller inte " har förmodligen inte tillräcklig kunskap i detta och därför har man förenklat praxis eller ?
Vad jag förstår kan man räkna på nolledaren och avgöra den area som krävs där med
Det skulle kunna lösa en renoveringar omdragningar där endast finns 16mm rör.
Stöds det av Elsäkerhetsverket om man vill följa deras direktiv
Vad krävs för dokumentation för att göra denna beräkning och praktisera den hos en kund . ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
När det kommer till bostäder så är det sällan man ställs inför valet. Det är oftast bara spisgruppen som kan bli aktuell då alla andra grupper är 1.5 mm² och 10 A. Det handlar om helt normal ledningsdimensionering, inga konstigheter egentligen.
Det som begränsar PE-ledarens area nedåt (om man har JFB) är att den måste tåla den energi som säkringen maximalt kan släppa igenom. Den energin blir störst vid en kortslutning nära centralen, och då kommer inte PE-ledarens area påverka hur snabbt en dvärgbrytare bryter. Dvärgbrytaren kommer bryta så snabbt den kan, och PE-ledarens area måste vara så stor att den inte hinner bli för varm. Större area = mindre resistans = mindre upphettning pga I[SUP]2[/SUP]t.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Precis, vanlig ledningsdimensionering
:x:wow:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Jo, PE-ledaren skulle kunna vara väldigt tunn så länge den tål stötströmmen och energin. Lyckligvis är man säker i bostäder med diazed som huvudsäkring. Även om man skulle ha så hög huvudsäkring som 50 A så släpper den inte igenom mer vid 100 ms än vad en FK 1.5 klarar (0.030 kA²s).
Kan man dra 5G 2,5mm2 FK i 16mm VP : JA!
Är det lätt ? Inte alltid !, speciellt inte om röret är av typ flexslang, eller har tvära krökar.
Kan man få in 5G2,5mm2 EKK!!! i 16mm VP rör ? Ja faktiskt! Den går inte att "dra" igenom 90-böjar,.. jo om man petar in EKKn i böjarna innan man satt ihop dessa med raka sektioner av VP röret, så går det faktiskt...men när böjar och rör ligger inne i väggen med 5G2,5 EKK sitter sedan EKKn fast där för alltid
Är det lätt ? Inte alltid !, speciellt inte om röret är av typ flexslang, eller har tvära krökar.
Kan man få in 5G2,5mm2 EKK!!! i 16mm VP rör ? Ja faktiskt! Den går inte att "dra" igenom 90-böjar,.. jo om man petar in EKKn i böjarna innan man satt ihop dessa med raka sektioner av VP röret, så går det faktiskt...men när böjar och rör ligger inne i väggen med 5G2,5 EKK sitter sedan EKKn fast där för alltid
Min elektriker var precis här o kollade på ett jobb, jag har ett tomrum med dragtråd som går från centralen till en dosa på fasaden som skall gå vidare till ett pumphus. Nu funderade elektrikern på att försöka få in 3 st 6mm2 kablar i romröret 16mm flexslang. Går det?
Det krävdes tydligen 6mm2 pga avståndet till pumphuset pumpen är 1 fas och säkrad med 10A
Det krävdes tydligen 6mm2 pga avståndet till pumphuset pumpen är 1 fas och säkrad med 10A