vectrex skrev:
Vad menar du med att man "börjar räkna på detta"? Hur räknar man? Vad är det man dimensionerar efter? 30mA JFB?

Undrar enbart på grund av nyfikenhet.
Då måste vi gå in på kapitlet om ledningsdimensionering och utlösningsvillkor. Det är nog komplicerat som det är, och blir ännu mer komplicerat då alla tumregler och förenklade formler bygger på att PE har samma area som fasledarna.
Det handlar i korthet om att en kortslutning mot PE ska ge så hög ström i PE-ledaren att säkringen löser tillräckligt snabbt. En JFB underlättar detta betydligt, men bara till en viss gräns.

http://www.byggahus.se/forum/el/64060-rakna-pa-utlosningsvillkor.html
http://www.byggahus.se/forum/el/143177-program-utlosningsvillkor.html#5

Ok, är det tokigt att dela upp en trefasgrupp och använda en fas till diskbänksuttag? Kan ju hålla med om att fördelningen kanske blir lite tokig. Annars är det inget fel i att ett uttag är säkrat till 16A eller?

I princip är allt detta Ok, men inget av detta är normalt. Eftersom du gör en planerad renovering av köket så menar jag bara att då kan du väl försöka ta höjd för att göra elinstallationen helt klanderfri också? Vill du göra en två/trefasgrupp pga orimliga förutsättningar för en helt ny grupp, så gör det i så fall genom att komplettera den befintliga gruppen för uttag med en fas till, inte spisgruppen.

jaeger77 skrev:
jag har skyddsjord med oxå..
OK
Hur många ledare = kablar har du allt som allt

jaeger77 skrev:
Menar du att du har 2 ledare + skyddsjord = 3 ledare och frågar om du får dra 3 x x 2,5 mm2 ?

jaeger77 skrev:
Lyfter denna tråd då den är aktuell för migsmile.gif

.. Jag renoverar köket och ska ha upp två uttag gömt i underkant väggskåp. Jag har 2 alternativ, antingen använder jag gruppen som redan är dragen och säkrad till 10A. Den är dock ganska belastad iof mest med belysning samt kyl och frys. Alternativet är att använda en oanvänd fas från uttaget till hällen. Den är säkrad till 16A och 2,5m2 FK. Kan jag isåf dra 3x2,5m2 i ett 16 mm VP flex?

Och en annan pilsner, måste även jordkabel vara 2,5m2 eller räcker det med 1,5?

Vad menar du att du vill göra och vad har du nu ?

Bo.Siltberg skrev:
I princip är allt detta Ok, men inget av detta är normalt. Eftersom du gör en planerad renovering av köket så menar jag bara att då kan du väl försöka ta höjd för att göra elinstallationen helt klanderfri också? Vill du göra en två/trefasgrupp pga orimliga förutsättningar för en helt ny grupp, så gör det i så fall genom att komplettera den befintliga gruppen för uttag med en fas till, inte spisgruppen.
I princip är allt detta Ok, men inget av detta är normalt
Som yrkesman förstår jag inte riktigt vad du menar Hur ska då en lekman förstå ? :)
Följ tråden som han skrev i sitt första inlägg
Eller har han börjat en ny fråga ?
Kanske inte jag som hänger med ?

.. Jag renoverar köket och ska ha upp två uttag gömt i underkant väggskåp. Jag har 2 alternativ, antingen använder jag gruppen som redan är dragen och säkrad till 10A. Den är dock ganska belastad iof mest med belysning samt kyl och frys. Alternativet är att använda en oanvänd fas från uttaget till hällen. Den är säkrad till 16A och 2,5m2 FK. Kan jag isåf dra 3x2,5m2 i ett 16 mm VP flex?

Redigerat:
Elintresserad skrev:
I princip är allt detta Ok, men inget av detta är normalt
Som yrkesman förstår jag inte riktigt vad du menar Hur ska då en lekman förstå ? :)
Följ tråden som han skrev i sitt första inlägg
Eller har han börjat en ny fråga ?
Kanske inte jag som hänger med ?

Han tror att han har en trefasgrupp med både 10A + 16A Det är inte OK och är inte en trefasgrupp

Bo.Siltberg skrev:
Han tror att han har en trefasgrupp med både 10A + 16A Det är inte OK och är inte en trefasgrupp

Blev det rörigt?

Ena frågan: kan jag dra 3st 2,5m2 FK i ett 16mm VP? Svar: ja.

Andra frågan: måste även jorden vara 2,5m2 om fas och nolla är av den dimensionen. Svar: egentligen inte, men kör på samma area i konsekvensens namn.

När det gällde andra frågan så gällde det en annan befintlig grupp, där nollan av någon anledning är 2,5 och fas och jord är 1,5. Hade ingen 2,5 gröngul hemma och undrade således om även den ska va 2,5 eller om det räcker att jag byter 1,5 fas till 2,5 och lämnar jorden som den är.

Min replik " jag har skyddsjord oxå" var ett svar på ett tidigare inlägg där vederbörande undrade om jag hade skyddsjord med i dosan till spisen..

Inser nu att det blev rörigt eftersom det var 2 olika frågor från början... Jag har alltså ett uttag till spisen med 3 faser, nolla och jord. Kabelarea är 2,5m2 på alla FK i detta VP rör och jag kommer säkra upp dessa tre faser till 16A.. Den andra frågan.., ja, läs ovanstående..

Redigerat:
Jag var vid ett tillfälle tvungen att dra 5x2,5 i ett 16-rör. Bara några meter som tur var. Smorde kablarna med diskmedel och det krävdes en person i varje ände.

• Gilla
Elintresserad
  • Laddar…
jaeger77 skrev:
Andra frågan: måste även jorden vara 2,5m2 om fas och nolla är av den dimensionen. Svar: egentligen inte, men kör på samma area i konsekvensens namn.

.
Tror att du missförstått skyddsjord med nolledare
Skyddsjorden ska leda bort ALL ström som kan tänkas hamna i skyddsjorden = lika mycket ström som säkringen släpper igenom och ska därför ha samma area som fasen.

Redigerat:
Man räknar även in effekten av överlast/korstlutningsskydden. Systemet som helhet ska tillse att farlig beröringsspänning (över en viss spänning) inte kan finnas kvar mer än en viss tid. Skyddsjorden behöver t.ex. inte vara dimensionerad för ett felfall där jordfelet har så hög impedans att felströmmen fas->jord blir under märkströmmen (ett sådant fel ger i många fall inte en farlig beröringsspänning).

Sedan är det kanske inte så ofta lönt med den beräkningen. Med stigande kopparpriser kan man tänka sig att man allt oftare väljer att dimensionera mera exakt.

Precis, kopparn är dyr.
http://temp.syntaxis.se/Area_for_skyddsledare.pdf

Mats Jonsson, den elsäkerhetsexpert som skrivit ovanstående har också skrivit någonstans att han tycker att en elinstallatör som inte tar tillvara på konsumentens intressen utan "lurar på" konsumenten en onödigt dyr lösning borde hamna hos konsumentverket eller nåt.

jaeger77 skrev:
När det gällde andra frågan så gällde det en annan befintlig grupp, där nollan av någon anledning är 2,5 och fas och jord är 1,5. Hade ingen 2,5 gröngul hemma och undrade således om även den ska va 2,5 eller om det räcker att jag byter 1,5 fas till 2,5 och lämnar jorden som den är.
Om denna grupp är en "vanlig" belysningsgrupp så låter det som om elektrikern hade slut på blå FK 1.5 mm². Om vi kan anta att gruppen annars är korrekt dimensionerad och installerad så ska 1.5 mm² räcka. Du har väl JFB dessutom ;):mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.