S
Toli, ge dej nu! PE/PEN SKA anslutas till skyddsledarskenan! Det är på montageplåten du har monterat flest elapparater och där du också har den kraftigaste kortslutningsströmmen. Där vill jag ansluta min skyddsjord i första hand och det på en skyddsledarskena. Jordbulten som sitter monterad på skåpsschassiet, ja jag vet inte hur många jag har dragit av.
Allting utgår från skyddsledarskenan. Därifrån drar du ut skyddsledare, i ett stjärnnät, till skåpshölje och dörrar etc.

Potentialutjämningen brukar sättas i jordbulten i skåpet, om Toli sätter PEN/PE direkt dit plus pus'en då blir det trångt på jordbulten, + att det är lätt att muttrarna lossnar när det är många kopplingar ovanpå varandra!

Kolla tex svensk standard SEN 60204-1
546.2.4 Främmande ledande delar får inte användas som PEN-ledare

PEN och skyddsledaren bör då anslutas först till skåpet. Minst felkällor

toli skrev:
Kolla tex svensk standard SEN 60204-1
546.2.4 Främmande ledande delar får inte användas som PEN-ledare

PEN och skyddsledaren bör då anslutas först till skåpet. Minst felkällor
(Nu kan jag inte hålla mig utanför) >:(

Detta är ju inte ens relevant det du skriver. Hur kan du få jordskenan till främmande delar. Vad grundar du allt på? :-?

Har inte hängt med i diskussionen tidigare...

I en vanligt plåtcentral så går man ju alltid till PE-skenan först, inte ansluter man "chassi-jordningen" först och därefter upp till PE-skenan.

Senast idag var jag och skruvade i en central där nån "slarvig" person inte anslutit jorden till chassi't i plåtcentralen, ack ack...

Ansluter mig till alla de som anser att PE ska först till skenan.

Är det möjligen så att det är rätt så många år sedan en elingenjörsutbildad konsult/besiktningsman var ute i "den praktiska verkligheten" och försöker förklara teoretiskt hur någonting praktiskt borde utföras ? ;)
Rätta mig gärna om jag har fel.

Chansen är väl större att a-skåpet kan bli strömförande om jord eller pen-ledaren först ska gå via div anslutningar ?

Det finns två vägar att gå, PE till skåpet först och sedan till skyddsledarskenan den andra till skyddsledareskenan först och sedan till skåpet. Risken för avbrott är det farliga. En jordbult med flera anslutningar anses som en stor risk att ledare lossnar. En skyddsjordsskena med en ledning per klämma har liten risk att ledare lossnar.
I första fallet i det praktiska livet får man anta att elektrikern inte alltid har tillgång till kabelskor utan lägger ledaren under befintliga kabelskor alternativt använder sig av kabesko men råkar tappa bort en ledare vid montering av den nya.

I fallet med skyddsjordskenan så lossas ingen annan ledare vid anslutning av inkommande PE. Vid bortkoppling av utgående PE till ansluten utrustning (ett apparatskåp utan yttre anslutningar har väl inget värde) så behöver man inte röra övriga anslutningar.

Betraktat från den anslutna utrustningen så måste PE vara bättre via två anslutningar med liten risk (två anslutningar på PE skena). Enligt Toli ska den anslutna utrustningens PE kopplas via två anslutningar med låg risk och en med hög risk (två anslutningar på PE skena och skarvning av PE på jordbulten).

I Tolis koppling riskerar man hela skyddsjordningen, rätt utförd skyddsjordar man skåpet mycket bra men ansluten utrustning skyddsjordas betydligt sämre.

I koppling via skyddsjordskena får alla apparater samma "prioritet", skåpet kommer att jordas via två lågrisk anslutningar ( en i skyddsjordskenan och en ledare med kabelsko ensam på jordbulten.

Prototypen

Hur är då den säkraste anslutningen av ett a-skåp, så att det inte blir strömförande ? Felkällorna ska ju minimeras

puttrix ! ???? Vad menar du ? Förklara dej istället !

Varför är du så inne på att det bara är apparatskåpet som ska få den bästa anslutningen? Är det inte bättre att hela anläggningen får en bra PE-anslutning? Det får man genom en ledare under varje "skruvöverfall" och inte genom att sammla flera anslutningar på en bult.

Om man jobbar i a-skåpet, så ska det vara på tryggast och säkert sätt. Utgående jordanslutningar kopplas ju till separat jordskena. Men jordningen av a-skåpet ska vara på säkraste sättet anser jag. Det blir det om man ansluter inkommande pen eller jorden först till a-skåpet i skåpsbulten och därefter vidare till jordskena och ev nollplint.

Jag har skrivit det förr, det kanske inte är viktigast att apparatskåpet är jordat. Trådens början handlade om en pool och jag tycker det är viktigare att pumparna som är i kontakt med det vatten jag badar i är skyddsjordade. Går då pumpens skyddsjord via ett antal kabelskor i skåpplåten så känns det inte säkert. Naturligtvis ska skåpet jordas men behöver inte prioriteras högre än pumparna.

Skyddsjorden bör som alla andra ledare kopplas till varsin anslutning (skruv). Risken med flera ledare på samma anslutning är att någon ledare får dåligt kontakttryck (glapp), två lika ledare kan accepteras. (Jag vet hur det ser ut i kopplingsdosor). Kopplingen via skyddsjordsskenan kan jämställas med en kopplingsdosa på matande kabel. Vid felsökning och omändrig underlättas om var ledare har sin egen anslutning.

Skåpbyggaren bör underlätta för installatören genom att undvika använda metod eller material som kräver specialverktyg samt att hålla samman anslutningspunkten (ej skyddsjord till höger nollan nere i skåpet och faserna upptill). Räcker det med att elektriker har skruvmejsel och avbitare för att göra ett gott arbete så är mycket vunnet.

Prototypen

Det är mycket viktigt att apparatskåpet är jordat anser jag. Och på det bästa och säkraste sättet, via jord eller pen-ledaren

Vi ska inte skyddsjorda apparatskåpet på bekostnad av skyddsjord till ansluten utrustning. Ansluten utrustning är ofta mera utsatt del än själva apparatskåpet.

Prototypen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.