S
Hej,

Problem att luft/luft värmepumpen löser ut jordfelsbrytaren men efter lite felsökning så kopplade jag ifrån spolen på utedelen och då löser inte jordfelsbrytaren ut, finns denna del som reservdel? kan det vara värt att byta den?

Modellen är en Panasonic CU-HE9NKE

Mvh Magnus

• Närbild av spolen i en luft/luft värmepumps utedel, märkt Winlon REACTOR: GCC-130100004, med färgade kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Skooda skrev:
Hej,

Problem att luft/luft värmepumpen löser ut jordfelsbrytaren men efter lite felsökning så kopplade jag ifrån spolen på utedelen och då löser inte jordfelsbrytaren ut, finns denna del som reservdel? kan det vara värt att byta den?

Modellen är en Panasonic CU-HE9NKE

Mvh Magnus
Kopplade du bara loss trådarna och testade eller kopplade du ihop dem och provkörde pumpen? Felet kan ju ligga efter drosseln om du inte provat köra utan den eller mätt upp ett jordfel i den.

S
jag testade att bara koppla loss trådarna på reaktorn

Ja då är det osäkert om du hittat felet. Hur yttrade det sig tidigare gick det en stund eller löser JFB direkt? Har du inte möjlighet att mäta kan du nog göra lite bonnfelsökningar för att ringa in det.

S
Jordfelsbrytaren löser direkt när strömmen slås på.

Du kan som ett enkelt test prova att lossa en sladd på drosseln sen slå till och håller det då skifta så du bara har den andra ansluten. Löser inte JFB vid de teserna har du troligtvis felet längre in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.