Jorden först till plint eller jordskena sedan till div. som dörr

Toli:

Nu är vi tre som undrar, Fly Fear har satt upp ett hundratal, jag har väl mekat ihop 100+ och ingen har sagt något om jordbult, däremot kontrolleras om skåp och dörr är jordad. Elmontörn håller också på att man ansluter inkommande till skenan eller annan plint och därifrån jordas alla pryttlarna i och omkring skåpet.

Toli är du konsult?

Prototypen, ej konsult (detta om konsult från en annan tråd om JFB och Toli och mig)

Jorden först till plint, sedan till skåp och mellan skåp och dörr.
Detta är vad jag fått lära mig som industrielektriker.
Toli, var jobbar du??.

Inkommande jord till plint och sedan från andra sidan plint till skåp. Då har man 2 felkällor. Inte bra. Ansluter man den direkt till skåp ( pen och pe-ledaren) så är detta bästa sättet. Och varför man ibland har en isolerad jordskena i a-skåp förstår jag inte. Någon som kan förklara ?

Ett tips, gör en mittuppskalning så kan du gå till både dörr och plint med samma ledare.

Toli:

Jag efterlyste en officiell skrivning i form av standard, rekommendation eller lagtext och inte en av dig hopkommet tyckande. Tänk på att jag har 8 st apparatskåp på bänken som kanske monteras fel. Så jag skulle gärna vilja veta hur det ska kopplas, officiellt.

Jag har ofta problem att komma åt skåpskyddsjordningen för det sitter en massa grejor på montageplåten och att då försöka få till en säker anslutning av en genomgående skyddsjord, det blir minst två ledningar att ansluta på samma skruv. "Jordbulten" är inte anpassad att ansluta med fri ände utan det bör vara en kabelsko och det har inte elektrikerna i gemen liggandes i verktygslådan.

Att gå via plint eller skyddsjordskena innebär som du skriver 2 möjliga extra felkällor MEN det sitter aldrig mer än en tråd per anslutning, den är fullt synlig och den går enkelt att komma åt med skruvmejseln. Jordbulten kräver skiftnyckel (iaf Rittals skåp)

Skyddsjordning är ibland livsviktig men varför skulle skåpets skyddsjordning vara viktigare än alla delar och maskiner som matas från skåpet? Skåpet är i många fall det som är minst "berört", andra delar kanske är mera utsatta.

Isolerade skyddsjordskenor: Det finns ett väldigt praktiskt fäste för skenor och det är gjort i plast men det finns alltid en ledare med minst samma area som inkommande ledning mellan skena och montageplåt vidare till skåp och vidare till dörren. Weidmuller har en plint i VDU serien som ser helt isolerad ut men fästet är i metall som skruvas fast i vanlig 35 mm hattskena och den anslutningen motsvarar 35 mm2 koppar så den är inte isolerad.

Toli, vilken bakgrund inom el har du?

Jag vill bara påminna om ett kategoriskt uttalande du har gjort tidigare i tråden <inkommande matnings jord eller pen-ledaren SKALL först kopplas till automatikskåpets hölje ( brukar vara en gängad bult i skåpet ). Då blir det minst felkällor.
Tyvärr många som missar detta> jag vill att du kan verifiera detta, jag anpassar mig till lagar, standars och rekommendationer.

Prototypen, ej konsult

Elmont:

Jag skulle vilje se dig stå och göra ett mittuppskal för att först ansluta skåpet. Jag åker land och rike kring med mina skåp och en vacker dag så träffas vi. Jag tror att du uppskattar att inte behöva skala upp mitt på då jag redan har kopplat skyddsjorden från skenan till plåt, skåp och dörr.

I mina skåp går kraften in till vänster underifrån och skåpskyddsjorden sitter på höger sida så det blir 1,2 m extra.

Väl mött, Prototypen

Men, JAG kopplar ju först på plinten/skenan missade du det?

Elmont:

Jo jag vet att vi har samma uppfattning i detta problem, jag riktade mig mot dig men det var väl hela den samlade elektrikerkåren som inte gör några mittuppskal i onödan. Jag väntar på Toli:s förklaring

Toli: Jag väntar med att färdigställa mina skåp, har annat att göra tillsvidare. Jag väntar på en hänvisning till någon officiell text om detta.

Prototypen

Ansluter man pe eller pen-ledaren direkt till skåpet med kabelsko och mutter med bricka, så blir det minst felkällor. Pe eller pen-ledaren är mycket viktig, att den inte lossnar.

Men alltså PEN-Ledaren känns ju helt galet. Det blir minst tre kabelskor på bulten en in, vidare till dörr och upp till plint.
För någon jordbult kan man inte använda sig av att gå från ett TN-C system till ett TN-S, det måste via plint. I så fall har vi ju nu jordat apparatskåpet men PEN-ledaren, hur bra är det?
Klart att PE och PEN-ledarna är viktiga finns inga som är viktigare. Vad är bättre en kabel in på plint eller tre kabelskor på samma bult, varav minst en utsätts för bra med påfrestningar från "operatörer" som slänger upp skåpdörrarna?
Jag vet då vad jag väljer, om du nu inte har hittat någonstans där det står hur man ska göra, som alla vi andra har missat?

ELSÄK-FS 1999:5
134.1.4 Förbindning mellan ledare inbördes och anslutning av ledare till annan elektrisk materiel skall vara så utförd att god och varaktig kontakt är säkerställd

132.11 Elektrisk anläggning förutsätts utföras på sådant sätt att det inte kan uppstå någon inbördes skadlig påverkan mellan elektriska anläggningsdelar och mellan elektriska och icke elektriska anläggningsdelar

Men var står det att det ska kopplas så som du säger??

Står även i ELSÄK-FS 1999:5

546.2.3 Om i någon punkt av installationen neutral- och skyddsfunktionerna är utförda medseparata ledare är det inte tillåtet att förbinda dessa ledare med varandra efter denna punkt. I den punkt där separation sker skall det vara separata klämmor eller skenor för skyddsledaren och neutralledaren.
PEN-ledaren skall anslutas till klämma eller skena avsedd för skyddsledare.
PEN-ledaren får inte skarvas med anslutningsdon.
Till anordning för skarvning eller avgrening av PEN-ledare får inte skyddsledare anslutas om inte anordningen är särskilt avsedd för detta.

546.2.4 Främmande ledande delar får inte användas som PEN-ledare.

Ansluter du PEN-ledaren på jordbulten och går vidare upp till en plint för avgrening så har du, 1 -Skarvat med anslutningsdon och 2 anslutit den till främmande ledande delar. Vilket man inte får.

Eftersom a-skåpets enda "riktiga" jordanslutning är via pen eller pe-ledaren, så är det ju viktigt att anslutningen av dessa är på säkrast sätt till skåpets hölje och inte via plintar och jordskena först

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.