17 173 läst ·
65 svar
17k läst
65 svar
Jordfelsbrytare löser ut
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Granit 999: Citat från första inlägget < Pumparna är inte inkopplade än så jag vet inte om de fungerar som det är tänkt.>
Läs ordentligt så slipper vi en del Goddag - Yxskaft.
Om nu bara Wolffi kan masa sig bort till apparatskåpet och kolla om blecket sitter kvar så kanske vi snart löser detta lilla problem.
Prototypen
Om nu bara Wolffi kan masa sig bort till apparatskåpet och kolla om blecket sitter kvar så kanske vi snart löser detta lilla problem.
Prototypen
Var lagom snorkig. Du verkar inte veta ett dugg om felsökning. Om det har fungerat tidigare så kan det inte vara felkopplat.prototypen skrev:Granit 999: Citat från första inlägget < Pumparna är inte inkopplade än så jag vet inte om de fungerar som det är tänkt.>
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Flytta inkommande skyddsjord direkt till jordskenan, ju fler skarvar desto fler felkällor. I ditt fall är skyddsjordningen "livsviktig" då utrustningen tydligen ska vara till en pool. I en pool har man inget val mellan kokt eller grillad.
Med den skyddsjordsskenan, tänk på att tråden ska ligga mot den lilla piggen på överfallet och inte mot skruven.
Prototypen
Med den skyddsjordsskenan, tänk på att tråden ska ligga mot den lilla piggen på överfallet och inte mot skruven.
Prototypen
Då tycker jag att JFB borde lösa redan när skåpet ansluts och det flyter ström i någon av faserna ( ex. belysning i garage) om jord och nolla är byglad i skåpet.
Tolkar det som att JFB inte löser förrän 0/1 brytaren slås på.
Tänker jag fel ?
Någon annan som har åsikter om detta ?
Tolkar det som att JFB inte löser förrän 0/1 brytaren slås på.
Tänker jag fel ?
Någon annan som har åsikter om detta ?
Jordfelsbrytaren behöver inte lösa, om nollplinten ej är delad i en central längre bort i anläggningen, vid mindre belastningar. Vid höga startströmmar, tex damsugaren, så löser den i regel. Inkommande pe eller pen-ledaren skall anslutas i automatikskåpets jordbult, och inte via en massa felkällor. Från jordbulten vidare till nollplinten (vid matning med pen-ledare). Och en från jordbulten till jordskenan
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Toli:
Varför ska vi blanda in en "Jordbult" (det jag tänker på används inom jordbruk), anslut all skyddsjord till skyddsjordsskenan. Inkommande PE, pumparnas PE, belysningens PE, skåpets och dörrens PE.
Detta är en apparat, ingen elcentral och hit dras skillda noll och skyddsjord. Är det en elcentral måste den anslutas med 6 kvadrat.
JFB löser inte om strömmen som har gått genom skåpets överkoppling är mindre än 30 mA. Strömmen ska egentligen gå via JFB men då den innehåller en järnkärna runt nolledaren så får den lite högre impedans (motstånd) än den koppartråd den är och en liten del kan gå via "felet" i skåpet.
Protoypen
Varför ska vi blanda in en "Jordbult" (det jag tänker på används inom jordbruk), anslut all skyddsjord till skyddsjordsskenan. Inkommande PE, pumparnas PE, belysningens PE, skåpets och dörrens PE.
Detta är en apparat, ingen elcentral och hit dras skillda noll och skyddsjord. Är det en elcentral måste den anslutas med 6 kvadrat.
JFB löser inte om strömmen som har gått genom skåpets överkoppling är mindre än 30 mA. Strömmen ska egentligen gå via JFB men då den innehåller en järnkärna runt nolledaren så får den lite högre impedans (motstånd) än den koppartråd den är och en liten del kan gå via "felet" i skåpet.
Protoypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Toli:
Har du något som verifierar ditt påstående om jordbulten, lagtext, standard eller annat officiellt skrivet om denna koppling.
För mig verkar det avigt att ansluta inkommande skyddsjord via en kabelsko tillsammans med fler trådar i sidan av skåpet.
Har du något som verifierar ditt påstående om jordbulten, lagtext, standard eller annat officiellt skrivet om denna koppling.
För mig verkar det avigt att ansluta inkommande skyddsjord via en kabelsko tillsammans med fler trådar i sidan av skåpet.
Undrar sama sak, låter riktig underligt, och farligt. Om man ansluter PEN-Ledaren på bulten och någon som inte är riktigt kunnig ska demontera bort dörren och tillhörande PE-anslutning. Hemska tanke vad som kan hända.
Har heller aldrig sett något apparatskåp där man har anslutit inkommande PE/PEN på jordbulten. Har kanske inte så jätte lång karriär, men några hundra apparatskåp har man väl öppnat.
Har heller aldrig sett något apparatskåp där man har anslutit inkommande PE/PEN på jordbulten. Har kanske inte så jätte lång karriär, men några hundra apparatskåp har man väl öppnat.