Bakgrund: Jag har låtit installera en ny undercentral i en kallställd ladugård.
Ladugården skyddades tidigare ej av JFB, samt att Semko-17 har lite halvtaskigt rykte. Därav uppstod behov av ökad elsäkerhet.
Sagt och gjort, in med nya grejer och ner med gamla diazedcentralen (som var i prima skick).
Hoppas nu få höra feedback från den oerhört stora kompetens som finns hos medlemmarna på Byggahus.
Förutsättningar:
TNC 4-ledarkabel från nätägaren till mangårdsbyggnaden.
Mangårdsbyggnaden matar vidare till ladugården via 4 mm kabel, 1n + 3 enpoliga 20A automatsäkringar.
Senaste händelse:
Auktoriserad elektriker har varit här och installerat kapslad normcentral bestyckad med HB och JFB.
Allt verkar fungera, har testat med ”uttagsprovare” vilka löser JFB vid test, och indikerar att jordning finns (annars funkar inte ens den typen av provare).
Den enda missen som jag, som totalt outbildad inom elinstallation, hittills kan se är att det saknas beröringsskydd på ena änden av fasskenan.
Frågor:
Vad säger forummedlemmarna om inkopplingen?
Har jord/nolla delats upp på rätt vis?
Hur bör man tänka kring biledarna?
Eftersom faserna inte ligger likadant som tidigare (pelarborren snurrar baklänges t.ex), är det ”bara” att skifta plats på två av de inkommande ledarna i Wagosarna?
Tacksam för:
Reflektioner.
Frågor, samt påpekande kring om jag glömt att ge någon grundläggande information i tråden.
—
Se bilder nedan, säg gärna till om det behövs förtydligande eller fler bilder.
Ladugården skyddades tidigare ej av JFB, samt att Semko-17 har lite halvtaskigt rykte. Därav uppstod behov av ökad elsäkerhet.
Sagt och gjort, in med nya grejer och ner med gamla diazedcentralen (som var i prima skick).
Hoppas nu få höra feedback från den oerhört stora kompetens som finns hos medlemmarna på Byggahus.
Förutsättningar:
TNC 4-ledarkabel från nätägaren till mangårdsbyggnaden.
Mangårdsbyggnaden matar vidare till ladugården via 4 mm kabel, 1n + 3 enpoliga 20A automatsäkringar.
Senaste händelse:
Auktoriserad elektriker har varit här och installerat kapslad normcentral bestyckad med HB och JFB.
Allt verkar fungera, har testat med ”uttagsprovare” vilka löser JFB vid test, och indikerar att jordning finns (annars funkar inte ens den typen av provare).
Den enda missen som jag, som totalt outbildad inom elinstallation, hittills kan se är att det saknas beröringsskydd på ena änden av fasskenan.
Frågor:
Vad säger forummedlemmarna om inkopplingen?
Har jord/nolla delats upp på rätt vis?
Hur bör man tänka kring biledarna?
Eftersom faserna inte ligger likadant som tidigare (pelarborren snurrar baklänges t.ex), är det ”bara” att skifta plats på två av de inkommande ledarna i Wagosarna?
Tacksam för:
Reflektioner.
Frågor, samt påpekande kring om jag glömt att ge någon grundläggande information i tråden.
—
Se bilder nedan, säg gärna till om det behövs förtydligande eller fler bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Biledare ska anslutas till jordskenan men de är inte jätteviktiga i det stora hela.
Om fasföljden blivit fel måste två faser byta plats med varandra. Helt riktigt.
Bäst att be firman åtgärda detta på rätt plats och det saknade ändskyddet.
Om fasföljden blivit fel måste två faser byta plats med varandra. Helt riktigt.
Bäst att be firman åtgärda detta på rätt plats och det saknade ändskyddet.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Hur många Ampere är inkommande till centralen avskärmad med?
Är det avtalat att den ska uppfylla LBK eller något försäkringsbolags krav för lantbruk?
Är det avtalat att den ska uppfylla LBK eller något försäkringsbolags krav för lantbruk?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Menar du TN-C eller TN-S? Arean 4 mm²V Vardagsrum skrev:
På bilden ser jag en skyddsledare som är märkt PEN. Det går inte ihop.
För övrigt är det svårt att se hur det är kopplat. Det man kan önska är lite bättre ordning i centralen istället för detta nystan av sladdar, men jag är inte mycket bättre själv... Även de två vita kablarna ovan centralen inte inte snygga.
Tack!A avh67f skrev:
Det får bli att be firman åtgärda, efter att fakturan anlänt..
20AR Robert-san01 skrev:
Är inte avtalat att installationen ska uppfylla något särskilt mer än att den ska vara kapslad (IP65) samt att säkringar/brytare ska fungera i ouppvärmt utrymme.
Vet du vad det finns för särskilda regler inom LBK eller försäkringsbolags traditionella krav? Vilka högre krav ställs på installationerna?
Ursäkta otydligheten, jag menar TN-C, kombinerad neutral och skyddsledare med area 4 mm².Bo.Siltberg skrev:
Menar du TN-C eller TN-S? Arean 4 mm²
På bilden ser jag en skyddsledare som är märkt PEN. Det går inte ihop.
För övrigt är det svårt att se hur det är kopplat. Det man kan önska är lite bättre ordning i centralen istället för detta nystan av sladdar, men jag är inte mycket bättre själv... Även de två vita kablarna ovan centralen inte inte snygga.
Ledaren du ser på bilden som är märkt PEN (det var det firman som gjorde), torde vara just det. Den är ansluten till jordplinten i centralen.
Till jordplinten är även en blå ledare från JFB:ns övre vänstra kopplingspunkt (N) ansluten. Från JFB:ns nedre vänstra kopplingspunkt (N) är en blå ledare ansluten till neutralskenan i centralen.
Är detta korrekt inkopplat?
Se bild med pilar nedan. Se även bild på hur det såg ut i den gamla diazedcentralen.
Förstår verkligen om det är svårt att se hur det är draget baserat på halvtaskiga bilder.. Förstår inte hur vissa av er här gör alltså! 🙂
Intressant, tack!S Schäfer skrev:
Hur kommer det sig att man inte ska använda fas-skena på undersidan? Och vad menas med RK?
Centralen är IP65, och det ser ut som att firman gjort enligt tillverkarens instruktioner. Än så länge finns ingen kondens, men det kanske kan uppstå framöver.
Kanske får komplettera med en påse ”DO NOT EAT” kiselgel i centralen 🙂
Gamla diazedcentralen:
Logga in
Skapa konto
Förtydligande kring neutralledarnas inkoppling:
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
TN-C och PEN-ledare med arean 4 mm² uppfyller inte dagens regler på minst 10 mm² för PEN-ledaren. Den ledningen behöver bytas, antingen till 4G10 mm² eller 5G4 mm² eller högre area.V Vardagsrum skrev:
Nu är det en visserligen en befintlig ledning som man inte måste byta, men det beror endast på att nya regler inte är retroaktiva. Om du planerar att ta ut mer ström än vad du gjort tidigare så kan man hävda att underhållsregeln inte kan användas, utan att kabeln behöver bytas.
Ja det är rätt med inkommande TN-C.V Vardagsrum skrev:
Den gamla centralen var i alla fall i behov av byte pga storleken och den delningsbara PEN-plinten!
Ang fasskenan så handlar det om ifall det samlas kondens i centralen. Jag förmodar att denna sitter torrt och inte är speciellt utsatt för temperaturväxlingar som en central utomhus i solen är. Din gamla central visar inga tecken på kondens. Den var visserligen luftig. Du får ha lite koll på detta.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Det finns lite krav på brand, gnagare, överspänningsskydd mm för lantbruk.
Grunden heter LBK men vissa försäkringsbolag har egna tolkningar av LBK som de vill ska vara uppfyllda vid en elbesiktning.
LBK för elinstallationer i lantbruk hittar du här:
https://www.brandskyddsforeningen.se/lbk/lbk-parmen/5elhandbok/
Grunden heter LBK men vissa försäkringsbolag har egna tolkningar av LBK som de vill ska vara uppfyllda vid en elbesiktning.
LBK för elinstallationer i lantbruk hittar du här:
https://www.brandskyddsforeningen.se/lbk/lbk-parmen/5elhandbok/
Klicka här för att svara