eh, de får vara så nu, alternativet hade varit att börja skala på befintlig kabel och flytta uttaget en bit. Att byta ut uttaget till ett icke jordat verkar vara minst lika fel annars efter som alla uttag verkar vara jordade i rummet.

Detta är förövrigt en "tillfällig" lösning, vi kommer troligen byta tak om ett halvår eller så.

Förövrigt, hur skalar man dessa grova kablar? Jag fick skala lite igår på fas och 0a och isoleringen på dem var väldigt hård! har en mattkniv jag använder för att skala men den bet inte på så som jag brukar jobba. Istället fick jag tälja av en liten bit och sen använda en tång för att bryta av. Är det verktyg som gäller?

Så tanken att kapa kabeln och skala om den känns inte jätte kul när den är så pass motstridig.

Avbrott på jorden lämnat man inte, inte ens tillfälligt. I många armaturer är skyddsjord det primära skyddet vid fel. Glömmer man sig och sätter en sådan är det farligt.

Skala gör man med skaltång eller sidavbitare.

tommib
Jag skalar ytterhöljet med en sekatör (Felco 2), fantastiskt verktyg till det mesta inom el. Enkelledare skalar jag med skaltång. Jag håller helt med om att inte lämna det som det är. Någon kan frestas att tro att det finns jord tillgängligt när det inte gör det, det är helt IG. Fortfarande fel, men bättre, är att byta till ett ojordat uttag, då tror man i alla fall inte att jord finns. Du hade ju köpt en EKLK eller vad det var, byt kabeln till den så är problemet löst.

Man kan ju såklart plocka ut jordningsstiftet ur det uttag jag köpte men då blir det ett tomt hål rakt in och då är det väl risk att någon får för sig att använda den där andra typen av lamppropp som har en hane för jorden.

Tittar jag på bilderna så verkar det som att det bara finns 2 kablar egentligen? en blå och en svart/mörkbrun. Vi har en ljusbrun men den går bara mellan strömbrytarna vad jag förstår det som. Så frågan är då vad som är jorden? Är det den som kallas biledaren? Den syns inte alls till i änden där jag nu satt uttaget.

Det kan hända att kabeln behöver skalas 5 cm för att få tag på rätt kablar men det kan också vara så att det inte finns någon jordsladd i kabeln.

Självklart finns biledare i din befintliga kabel du ser den ju på bilderna av dosan, den skulle du kunna använda och få det tekniskt ok. Även att byta till tex ett uttag för europapropp skulle som sagt vara mer rimligt fast regelmässigt fel, som det blev nu är sämsta och mest felaktiga lösningen.

Dock med tanke på att du är ovan att hantera kabeln och koppla in den i ändarna gör att det inte heller blir så mycket bättre om du byter den mot den nyköpta. Så ett ojordat uttag av typ som hindrar felanvändning anslutet som nu till de två trådarna är kanske lättaste säkraste vägen.

tommib
snowjim skrev:
Man kan ju såklart plocka ut jordningsstiftet ur det uttag jag köpte men då blir det ett tomt hål rakt in och då är det väl risk att någon får för sig att använda den där andra typen av lamppropp som har en hane för jorden.

.
Fetstilat av mig. Det här är helt fel och potentiellt mycket farligt! Det finns ingen annan lamppropp som har ett stift för jord. Det finns däremot gamla kronproppar med två separata tändningar. Man får aldrig någonsin koppla jord till ett stift i en lamppropp, det kan i värsta fall spänningssätta hela lamphöljet! Som tur är ska kronpropparna vara runda så att de inte passar i ett modernt jordat uttag men folk hittar på de mest konstiga kopplingar.

Mitt tips är som tidigare, byt till ett ojordat uttag, det blir minst fel i nuläget...

EDIT: Nu kollade jag på Classe och kronpropparna de säljer är faktiskt fasade så de skulle gå i ett jordat uttag med stiftet bortplockat.... Det vore verkligen den absolut sämsta lösningen....

Drog ut proppen och tog en titt till i den där dosan på väggen. Det går in 2 ledare i kabeln plus den som ni kallar biledare. Vad jag förstår så är det just biledaren jag behöver för att jorda uttaget och jag kan tänka mig skala kapa kabeln par cm och skala om den för att få rätt på det. Men det lamputtag jag köpt har inte skruvar för att fästa ledarna utan man trycker dem på plats och detta gäller även jorden. Är lite skeptisk till hur jag ska få in billedaren i det jorduttaget på lamputtaget men jag får göra ett försök.

Uttaget kostade 50 kr och köpa ett nytt bara för att gör den ogjordad känns inte som ett alternativ. Får jag inte till att koppla jorden så kommer jag troligen modifiera lamputtaget istället, d.v.s fylla igen jordpinnen så att det inte går att sätta något annat där.

Fästena för sladdarna ser ut något åt detta hållet men då med mycket mindre utrymme :

Mikael_L
snowjim skrev:
Uttaget kostade 50 kr och köpa ett nytt bara för att gör den ogjordad känns inte som ett alternativ. Får jag inte till att koppla jorden så kommer jag troligen modifiera lamputtaget istället, d.v.s fylla igen jordpinnen så att det inte går att sätta något annat där.
Nej! FAIL.

Kan du inte göra saker ordentligt, när du ändå håller på med olagligheter, så åtminstone det ena blir rätt?

Anlita en elektriker istället då.

Eller inse hur mycket du tjänar på att inte göra det, så har du nog råd med ett korrekt uttag.
Och det andra uttaget har du ju kvar, och det kommer ju till användning sen när du fixar källaren helt korrekt.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Ibland kanske man ska inse sina begränsningar. Kanske kostat 1500 kr för en elektriker att fixa det där på ett korrekt, snabbt och snyggt sätt.

//Patrik

Mikael_L skrev:
Nej! FAIL.

Kan du inte göra saker ordentligt, när du ändå håller på med olagligheter, så åtminstone det ena blir rätt?

Anlita en elektriker istället då.

Eller inse hur mycket du tjänar på att inte göra det, så har du nog råd med ett korrekt uttag.
Och det andra uttaget har du ju kvar, och det kommer ju till användning sen när du fixar källaren helt korrekt.
Läste på flera ställen i denna tråden att biledare var OK att använda som jord så därför antog jag att det gick här med.

När taket väl görs vid så lär allt bli infällt så nej, jag har ingen användning för ett utanpåliggande uttag.

Självklart ska man ha respekt för el och göra det på ett vis där man inte riskerar framtida problem men ibland låter det som att regelböckerna styr mer än vettet. Ärligt talat, om jag har ett jordat uttag men har ingen jordad kabel, vad är då problemet med att ta bort den jordade pinnen och bara fylla i hålet? Uttaget lär fungera precis som ett ojordat uttag? Men nä, jag måste absolut köpa nytt uttag bara för att det står i en bok att jag ska ha ett ojordat uttag.

tommib
Nja, rätt sätt (eller egentligen mindre fel) är att skala upp befintlig kabel någon dm och använda biledaren som jord, som det är i resten av installationen.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Ibland kanske man ska inse sina begränsningar. Kanske kostat 1500 kr för en elektriker att fixa det där på ett korrekt, snabbt och snyggt sätt.

//Patrik
1500 kr för att montera ett lamputtag på en redan installerad sladd? Låter lika rimligt som 2000 kr för att montera en hårddisk i en dator.

Tror vi kan avsluta diskussionen där, tack för alla ni som givet god information och hållit en bra ton!

Jag kommer modifiera befintligt uttag så att det inte går att sätta i något jordat uttag och sen får det sitta så tills det görs något större med taket.

Edit, Kan tillägga att jag hade inte frågat här om jag inte varit intresserad av hur det fungerar. Detta är något som hade varit både intressant och bra att lära sig.

Redigerat:
snowjim skrev:
1500 kr för att montera ett lamputtag på en redan installerad sladd? Låter lika rimligt som 2000 kr för att montera en hårddisk i en dator.
Nu uppfattade jag det som att det skulle förläggas en ny kulo och monteras ett taklamputtag?

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.