A AndersS skrev:
Betyder inte att krav på transparens försämras utan enbart när information tillhandahålls.
Ska inte likställas med offentlig verksamhet som lyder under eget regelverk, vilket är en värld i sig.
Faast. Det ÄR mindre transparens, oavsett när informationen presenteras, så visar man inte upp ett helt 50 sidors avtal för medlemmarna, det som presenteras vid årsmöte är kostnader för de olika delmomeneten i verksamheten. Och då är ex. kanske posten underhåll, en summa av 400 olika avtal. Men själva avtalen är inte tillgängliga för vanliga medlemmar. Och jag kan ju tillägga att i praktiken hade jag som ordf. inte insyn i de flesta av avtalen, det hade förvaltaren (anställd av föreningen) mandat att sköta. Man gick in och tog stickprov på hur beställningen av målning av skyddsrumsdörr 43 hade gått till. Och en del med udda förutsättningar, som där vi kunde begära skadestånd för en inbrottsskada senare. Då ville jag gärna se att avtalet höll en klass som kunde duga att visa upp i en domstol.

Däremot så har ju revisorerna full tillgång till allt material.

Claes Sörmland
axelman axelman skrev:
Hej
Jag har ingen rätt att typ be om och få en kopia av exempelvis en verifikation, verkar det som.
Var någonstans är det reglerat ?
Finns det sådana lagar ?

Men ..........
Är det också så att inte styrelsen har möjlighet och rätt att typ ge mig en kopia ?
Om så så är det märkligt.
En smidig styrelse borde väl se sig som föreningens "tjänare" och inte agera som besserwissrar och översittare ?
/axelman
Den huvudsakliga lagen som reglerar detta är Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter. Den hittar du här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150

50§ är betydelsefull för dig för den tvingar styrelsen att lämna uppgifter om föreningen. Men bara på föreningsstämman:

Textutdrag ur lagtext som beskriver styrelsens skyldigheter på föreningsstämma enligt svensk lag.

Tack för bra info
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150
Men det betyder väl inte att styrelsen är förbjuden att ta en kopia på en verifikation och maila den till intresserad medlem.
Föreningen har intäkter på drygt 125.000 och att det skulle finnas känslig hemlig info i redovisningen verkar helt otänkbart.
Styrelsens tramsiga vägran verkar mera vara ren tjurskallighet.
Typ: Vi måste inte, och vi vill inte vara så transparanta-
Tyvärr
/axelman

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det låter som tjurskallighet.

Ställ upp till val till styrelse eller revisorspost så får du bättre insyn!

En styrelse som inte lever efter tydliga principer hamnar i omöjliga situationer förr eller senare. Vilka kriterier ska man ha för att lämna ut en faktura? Vad krävs för att inte lämna ut den?

Om en annan medlem inte tycker det är OK, är det då ok att lämna ut fakturan?

Som ordförande skulle jag aldrig ge en sådan medlemsinsyn som efterfrågas med mindre än att det beslutas på en stämma.

Nej, ni som gnäller om transparens, ställ upp själva och få insyn och en känsla av hur motiverande det är att utföra ideellt arbete och dessutom behöva hantera en massa gnälliga tyckonomer som inte själva vill göra ett handtag. Jag har själv lämnat post som kassör i två föreningar för att det blev för tröttsamt

• Gilla
Linjs1 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Principer?! Det är en liten förening med 125 000 kr i intäkter. Då är nog öppenhet och god grannsamverkan den enda rimliga principen. Föreningen tvingas ju ändå lämna ut informationen om mindre än ett år på årsstämman. Och revisorerna kommer att gräva i detta.

Men TS har inte berättat för oss varför han vill se just denna faktura. Kanske förklarar det styrelsens agerande?

• Gilla
Linjs1 och 2 till
  • Laddar…
Min poäng är att det finns en föreningsdemokratisk ordning som det här hanteras genom regler och praxis. Vill föreningen ha en annan ordning är det upp till stämman att besluta det. Det är inte vad en enskild medlem tycker som styr hur saker ska fungera.

Claes Sörmland
Min erfarenhet av små föreningar är att den föreningsdemokratiska ordningen är öppenhet. Växer föreningen så minskar av naturliga skäl öppenheten, man känner ju inte varann. Sen finns det ju socialt dysfunktionella föreningar också utan tillit som är små. Är det en sån det handlar om så får man naturligtvis gå på lagar, stadgar och stämmobeslut.

Styrelsen behöver inte lämna ut enskilda dokument till medlemmar. De enda som behöver se räkningar mm utöver styrelsen är revisorerna. De kommer till årsmötet att göra en revisionsberättelse samt rekommendera att styrelsen ges ansvarsfrihet av årsmötet.

Varför vill du ha kopia på en verifikation?

axelman axelman skrev:
Tack för bra info
[länk]
Men det betyder väl inte att styrelsen är förbjuden att ta en kopia på en verifikation och maila den till intresserad medlem.
Föreningen har intäkter på drygt 125.000 och att det skulle finnas känslig hemlig info i redovisningen verkar helt otänkbart.
Styrelsens tramsiga vägran verkar mera vara ren tjurskallighet.
Typ: Vi måste inte, och vi vill inte vara så transparanta-
Tyvärr
/axelman
Det är bara att ställa upp för styrelsearbete så kommer du se att det inte alltid är så enkelt som det ser ut utifrån. Givetvis lägger du din tid gratis där. Det du ofta får är skäll från sådana som dig som har åsikter om hur några kronor hit eller dit går. :D

Om man råkar vara intresserad av vad ett utfört arbete har kostat och vem som utförde arbetet och vem som beställde arbetet, så är det ju i senaste laget att ha möjlighet att se fakturan först på årsmötet. ( före, under eller efter mötet ? )
Om man tror att det kanske finns några frågor att ställa, så vill man förstås ha lite tid att förbereda sig.

Det är fråga om mycket sällsynta fall. på sin höjd någon enstaka gång per år, skulle jag tro.
Knappast något merarbete för styrelsen.
/axelman

Claes Sörmland
axelman axelman skrev:
Om man råkar vara intresserad av vad ett utfört arbete har kostat och vem som utförde arbetet och vem som beställde arbetet, så är det ju i senaste laget att ha möjlighet att se fakturan först på årsmötet. ( före, un der eller efter mötet ? )
Om man tror att det kanske finns några frågor att ställa, så vill man förstås ha lite tid att förbereda sig.

Det är fråga om mycket sällsynta fall. på sin höjd någon enstaka gång per år, skulle jag tro.
Knappast något merarbete för styrelsen.
/axelman
Den som beställde arbetet är ju vägföreningen, annars har det ju inte med dig att göra. Och tjänst och material som är beställt måste ju föreningen betala enligt avtal. D v s före man lägger beställningen finns möjlighet att påverka men inte nu efteråt.

Vad det har kostat och vem som utförde det är ju styrelsens huvudvärk. Om det inte är en väldigt konstig beställning, då kommer revisor nog att ta upp det på årsstämman. Du kan också ta upp det på stämman, lämpligen när årsredovisningen gås igenom. Be den avgående styrelsen uppge vem som utförde arbetet och vad det kostade. Ofta har man stämmor på våren så det kanske bara är någon månad bort.

• Gilla
Linjs1 och 2 till
  • Laddar…
Som sagt. Man vill ju gärna vara förberedd, så att man kan ställa eventuella frågor på mötet utan att först bli informerad.
En komplikation är att en styrelsemedlem också är styrelsemedlem i Företaget, som utför det mesta av arbetena i föreningen.
Om denne är beställare så vill man kanske veta det före mötet.

/axelman

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.