Formellt sett så skall ju planen finnas. Men det är nog mer regel än undantag att den inte finns. Strikt formellt kan man ju hävda att en icke existerande plan innebär att man inte ser något behov av periodiskt underhåll. Observera att en underhållsplan skall inte innehålla saker som en årlig grusning, dammbindning osv. Utan mer saker som ny asfalt planeras till år 2035. Möjligen om man ex. var 5e år gör en lite större avjämning av en grusväg.

Det finns också olika skolor om huruvida man skall fondera pengar som räcker för hela omasfalteringen om 20 år. Jag hör nog till dem som anser att vid så stora periodiska underhåll, som är så glesa. Så bör man finansiera dem mer i närtid, antingen genom att bygga upp fonden ex. de sista 5 åren, eller genom kapitaltillskott eller i värsta fall belåning. Det är olämpligt att bygga upp stora fonder i den här typen av föreningar. Om inte annat så ökar risken att man får in rena bedragare i styrelsearbetet. I en stor bostadsrättsförening skulle man i dagsläget behöva ha typ 400 - 1000 miljoner fonderat om man skall kunna klara ett stammbyte utan ytterligare lån. Det vore både ekonomiskt och föreningsmässigt olämpligt om föreningen skall ha en finansförvaltning för så stora belopp.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
400 - 1000 miljoner fonderat
:surprised:
 
axelman axelman skrev:
Det som skall underhållas hos oss är vägarna.
Innebär ovanstående att Styrelsen skall upprätta en underhålls- och förnyelseplan för underhållet av vägarna ?
Det beror på om er anläggning faller in under något av kriterierna. Vad är det för typ av anläggning (grusväg utanför tätort, villakvarter?) spelar in och vilka typer av fastigheter som är anslutna. Enklare enskilda vägar faller oftast inte in under kravet på fondering. Finns det upptaget i stadgarna att det ska fonderas?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Asfalterade villagator
Enskilda Villor
Minst 5000 per år skall fonderas
/axelman
 
axelman axelman skrev:
[länk]

Här står bland annat:
19 § Föreningen skall vid förvaltningen tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa. Varje medlems enskilda intressen skall även beaktas i skälig omfattning.
En samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning skall avsätta medel till en fond för att säkerställa underhåll och förnyelse av gemensamhetsanläggningen, när gemensamhetsanläggningen
1. är av kommunalteknisk natur eller annars av större värde samt inrättad för småhusfastigheter eller för sådana fastigheter tillsammans med hyresfastigheter eller bostadsrättsfastigheter, eller
2. tillförsäkrar en tredimensionell fastighet eller ett tredimensionellt fastighetsutrymme sådana rättigheter som avses i 3 kap. 1 a § första stycket 2 fastighetsbildningslagen (1970:988).

I de fall som avses i andra stycket skall föreningens styrelse också upprätta en underhålls- och förnyelseplan. Den skall innehålla de upplysningar som är av betydelse för att fondavsättningarnas storlek skall kunna bedömas. Lag (2003:629).



Det som skall underhållas hos oss är vägarna.
Innebär ovanstående att Styrelsen skall upprätta en underhålls- och förnyelseplan för underhållet av vägarna ?
Eller fattar jag fel med avseende på I de fall som avses i andra stycket skall föreningens styrelse

Hur som hur har vi aldrig haft någon underhållsplan. Jag har ofta efterlyst en sådan, förgäves.
Då är det kanske dags att vi tar itu med den uppgiften.

/axelman
Som jag skrivit innan. För bövelen gå med i styrelsen så kan du ta tag i den här underhållsplanen. Så slipper du sitta och klaga på dem. Men var beredd på att det nog en del som tycker det är totalt onödigt att ha en underhållsplan och som kommer klaga på dig för det. Känns lite överdrivet om det är en mindre förening det rör sig om.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
Hej
Jag har ingen rätt att typ be om och få en kopia av exempelvis en verifikation, verkar det som.
Var någonstans är det reglerat ?
Finns det sådana lagar ?

Men ..........
Är det också så att inte styrelsen har möjlighet och rätt att typ ge mig en kopia ?
Om så så är det märkligt.
En smidig styrelse borde väl se sig som föreningens "tjänare" och inte agera som besserwissrar och översittare ?
/axelman
Det finns ett stort antal vägföreningar som fungerar mycket dåligt och odemokratiskt, har jag fått bekräftat och själv har jag inte accepterat det. Varje förening har stadgar och du skall be att få ut dem. Står det att styrelsen ska ta beslut om styrelse protokoll inte ska vara öppna för medlemmarna så gäller det. Står det inte så har du rätt att få se dem, jag skulle begära att få se det protokoll där det beslutet tagits =o) Det går inte att jämföra Vägsamfälligheter/Vägföreningar med bostadsrättsföreningar. Den förening jag är obligatorisk medlem i har inte följt stadgarna (50 år) utan det har varit en ordförande eller en kassör som styrt allt och något som kallas styrelse arbete har inte gjorts eller dokumenterats. När jag för ett par år sedan skulle få vara med i styrelse arbetet som suppleant, var det bara på lotsas, fick inte vara med mer än med namnet. Men jag läste på stadgar och på nästa årsmöte begärde jag att stadgarna skulle följas och att de kanske skulle läsas upp för det verkade som ingen kände till dem. Jag blev hotat att bli utslängd om jag inte höll tyst. Det som stör mig mest är att den karl som är entreprenör är den största mark ägaren och han är också revisor visserligen tillsammans med en annan men ingen som kan eller vågar ha en åsikt. Jag har hävdat jäv. Dessutom satt hans sambo i styrelsen i 14 år. Styrelsen består av 3 personer, suppleanterna blir aldrig inkallade. De har inga styrelsemöten och bestämmer vad som skall göras utan entreprenören ringer ordförande och säger vad han vill/tänker göra för jobb. På årsmötena har jag inte på 10 år hört någon fråga om budgeten förrän jag efterfrågade, eftersom vi bara fått info om hur mycket väganslaget varit och klumpsumma på vad utgifterna gått på. Så entreprenören, största markägaren och revisorn styr och gör det han föreslagit till styrelsen och som på årsstämman presenteras som Verksamhetsplan. De har haft 1 eller 2 styrelsemöten men då planerat årsstämman. Jag anser att en styrelse ska leda och fördela uppgifterna och att revisorn uppdrag är att granska räkenskaperna att de först rätt, att det är verifierade och att ha styrelse protokollen med besluten som underlag för jobben som beställts och utförts. Jag la ut texten så här mycket efter att ha läst ett flertal av inläggen här. Take it or live it =o)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
F
axelman axelman skrev:
[länk]

Här står bland annat:
19 § Föreningen skall vid förvaltningen tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa. Varje medlems enskilda intressen skall även beaktas i skälig omfattning.
En samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning skall avsätta medel till en fond för att säkerställa underhåll och förnyelse av gemensamhetsanläggningen, när gemensamhetsanläggningen
1. är av kommunalteknisk natur eller annars av större värde samt inrättad för småhusfastigheter eller för sådana fastigheter tillsammans med hyresfastigheter eller bostadsrättsfastigheter, eller
2. tillförsäkrar en tredimensionell fastighet eller ett tredimensionellt fastighetsutrymme sådana rättigheter som avses i 3 kap. 1 a § första stycket 2 fastighetsbildningslagen (1970:988).

I de fall som avses i andra stycket skall föreningens styrelse också upprätta en underhålls- och förnyelseplan. Den skall innehålla de upplysningar som är av betydelse för att fondavsättningarnas storlek skall kunna bedömas. Lag (2003:629).



Det som skall underhållas hos oss är vägarna.
Innebär ovanstående att Styrelsen skall upprätta en underhålls- och förnyelseplan för underhållet av vägarna ?
Eller fattar jag fel med avseende på I de fall som avses i andra stycket skall föreningens styrelse

Hur som hur har vi aldrig haft någon underhållsplan. Jag har ofta efterlyst en sådan, förgäves.
Då är det kanske dags att vi tar itu med den uppgiften.

/axelman
En underhållsplan kan i princip vara att man gör en kontroll efter vintern och eventuellt baserat på vad som finns i kassan bestämmer vad man har råd och tid med för året. Årsavgifterna bör vara satts att spegla det underhåll och standard man eftersträvar. Allt arbete är i princip ideellt, man kan inte förvänta sig förvaltning i klass med multinationella företag eller statliga verk. Det låter som att du skall kontakta valberedningen och ställa upp i valet på nån lämplig styrelseplats.

och har du problem med ett enskilt jobb och hur det eventuellt har handlats så går du på stämman och säger nej när det efterfrågas ansvarsfrihet.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
U i CAR U i CAR skrev:
Det finns ett stort antal vägföreningar som fungerar mycket dåligt och odemokratiskt, har jag fått bekräftat och själv har jag inte accepterat det. Varje förening har stadgar och du skall be att få ut dem. Står det att styrelsen ska ta beslut om styrelse protokoll inte ska vara öppna för medlemmarna så gäller det. Står det inte så har du rätt att få se dem, jag skulle begära att få se det protokoll där det beslutet tagits =o) Det går inte att jämföra Vägsamfälligheter/Vägföreningar med bostadsrättsföreningar. Den förening jag är obligatorisk medlem i har inte följt stadgarna (50 år) utan det har varit en ordförande eller en kassör som styrt allt och något som kallas styrelse arbete har inte gjorts eller dokumenterats. När jag för ett par år sedan skulle få vara med i styrelse arbetet som suppleant, var det bara på lotsas, fick inte vara med mer än med namnet. Men jag läste på stadgar och på nästa årsmöte begärde jag att stadgarna skulle följas och att de kanske skulle läsas upp för det verkade som ingen kände till dem. Jag blev hotat att bli utslängd om jag inte höll tyst. Det som stör mig mest är att den karl som är entreprenör är den största mark ägaren och han är också revisor visserligen tillsammans med en annan men ingen som kan eller vågar ha en åsikt. Jag har hävdat jäv. Dessutom satt hans sambo i styrelsen i 14 år. Styrelsen består av 3 personer, suppleanterna blir aldrig inkallade. De har inga styrelsemöten och bestämmer vad som skall göras utan entreprenören ringer ordförande och säger vad han vill/tänker göra för jobb. På årsmötena har jag inte på 10 år hört någon fråga om budgeten förrän jag efterfrågade, eftersom vi bara fått info om hur mycket väganslaget varit och klumpsumma på vad utgifterna gått på. Så entreprenören, största markägaren och revisorn styr och gör det han föreslagit till styrelsen och som på årsstämman presenteras som Verksamhetsplan. De har haft 1 eller 2 styrelsemöten men då planerat årsstämman. Jag anser att en styrelse ska leda och fördela uppgifterna och att revisorn uppdrag är att granska räkenskaperna att de först rätt, att det är verifierade och att ha styrelse protokollen med besluten som underlag för jobben som beställts och utförts. Jag la ut texten så här mycket efter att ha läst ett flertal av inläggen här. Take it or live it =o)
Tack för redogörelsen.
Ja, det känns att det fungerar ungefär så här hos oss.
Ett Styrelsemöte hos oss är regel.
/axelman
 
Och majoriteten av medlemmarna måste ju då vara nöjda med hur det fungerar. Annars skulle medlemmarna naturligtvis ersätt den nuvarande styrelsen.
 
  • Gilla
Linjs1 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E elmont skrev:
Och majoriteten av medlemmarna måste ju då vara nöjda med hur det fungerar. Annars skulle medlemmarna naturligtvis ersätt den nuvarande styrelsen.
Nöjd är ju ett positivt laddat värdeord. Ett kanske bättre sätt att uttrycka det på är att medlemmarna tolererar hur det fungerar. Det kan t ex bero på att de verkligen är nöjda eller att de är t ex missnöjda men väger missnöjet mot risken för egen arbetsinsats. Eller så är de helt oinformerade. Så är det i min vägförening, de flesta är knappast nöjda men tolererar situation eftersom de inte själva vill lägga tid på detta. Man talar om "vägföreningen" som om det är något annat än de själva.
 
Redigerat:
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Är man så lat att man inte orkar ta tag i saker som man är missnöjd med då accepterar man ju det som är. Dom som klagar på andra men ej själv är villiga att ta tag i saker är några av dom mest lågstående.
Heder åt dom alla som TROTS en massa besserwissertyper får ideella sammanslutningar att fungera.
Har själv upplevt några föreningar där styrelsen utsattes för krypskytte, i två föreningar avgick hela styrelsen och i dag har ena föreningen upphört (och folk ondgör sig för det) den andra har verksamheten i princip avstannat och kommer även den om nått år högst troligt att upphöra, och det tycker folk är tråkigt. Krypskyttarna tycker att vi som avgick överreagerade och skulle gjort som dom ville. Men vi tyckte att det var bättre att dom tog tag i det hela.
 
  • Gilla
Linjs1 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag känner igen det där.

Först var det 40/50-talisterna som körde gubbkalas i föreningen i många år. Inkompetenta men med den generationens självförtroende och föreningsintresse. Sen tröttnade 60/70-talisterna och över. Resultat: Ny hemsida (det var några år sedan) och massa prat om GPDR (sånt som 70-talister gör på jobbet). Gav arga pensionärer och några dikningar och grusningar av vägar. Men de yngre generationerna har ingen föreningsuthållighet. Nu hankar vi oss fram med en ny generation inflyttade.
 
axelman axelman skrev:
Hej
Jag har ingen rätt att typ be om och få en kopia av exempelvis en verifikation, verkar det som.
Var någonstans är det reglerat ?
Finns det sådana lagar ?

Men ..........
Är det också så att inte styrelsen har möjlighet och rätt att typ ge mig en kopia ?
Om så så är det märkligt.
En smidig styrelse borde väl se sig som föreningens "tjänare" och inte agera som besserwissrar och översittare ?
/axelman
Sätt dig själv i styrelse och agera tjänare
 
  • Gilla
Linjs1 och 2 till
  • Laddar…
Vägföreningen igen

I Föreningens stadgar paragraf 13 står det så här: se bifogat

Kan man tolka det så att medlem har möjlighet att ta del av räkenskaper och verifikationer från kallelsen fram till själva årsmötet ?

( Det är inte helt lätt med det juridiska.)

Trevlig helg
Axelman
 
  • Bild av ett dokument som visar paragraf 13 och 14 från en vägförenings stadgar som handlar om föreningsstämma och ekonomisk transparens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar bara att det betyder att bokslutet skall finnas framme. Inte att enskild medlem har rätt att titta i den kompletta bokföringen. Den delen skall granskas av revisorerna.

Om det finns någon speciel punkt där du misstänker något, så bör du be revisorerna titta extra på det. Men revisorerna skall inte rapportera tillbaka till dig, de håller sin information till stämman, så att alla får samma information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.