Claes Sörmland
Jag tror inte denna principiella hållning är särskild värdefull i en liten vägförening på landet. Här gäller att bygga förtroende och få medlemmarna att jobba gratis för föreningen och känna deltagande. En styrelse som sätter sig på höga hästar isolerar sig och börjar prata om principer och likabehandling samt försöker mörka vem som gör vilket jobb för den lilla föreningen lär inte bli populär. Jag skulle överväga att slänga ut en sån styrelse på nästa årsmöte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
I mitt fall var jag intresserad att veta lite om ett arbete som utförts. Det var helt onödigt och illa utfört.Jag och många andra är intresserade av typ Beställare, Utförare, Fakturabelopp och liknande.
Självklart skall alla medlemmar ha möjlighet att fråga och få svar.
Det skulle sannolikt endast bli fråga om någon enstaka fråga per år eller kanske snarare vart annat år.
Det verkar helknäppt att intresserade medlemmar först vi årsmötet skall kunna få informationen. Det borde väl vara bättre att få info i förväg och kunna förbereda eventuella frågor om det ens finns något att fråga om.
Det är väl inte heller helt enkelt att praktiskt ordna förevisning av ex.vis en efterfrågad verifikation på mötet. Slöseri med tid om inte annat.
Det har inget att göra med jäv. Frågan om styrelsemedlemmen, som är med i annan styrelse också, får vi diskutera när det gäller omval till styrelsen.
axelman
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Som sagt är en majoritet av medlemmarna missnöjda så rösta bort styrelse på årsmötet och välj in en ny styrelse. Det enda ni behöver göra är att hitta kandidater. Är ni en minoritet som är missnöjda är det väl bara att acceptera det nuvarande läget. Det är så en demokrati fungerar. Skulle man låta enskilda medlemmar härja fritt slutar allt i ett stort kaos.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Styrelsen får mandat, nyttjar sitt mandat och får förhoppningsvis ansvarsfrihet. Sedan är det nytt år och samma sak händer igen.
 
Det är styrelsen som är ansvarig för löpande verksamhet, styrelsen står till svars på årsmötet.

Styrelsen behöver inte foga sig i att medlemmar skall detaljstyra verksamheten.
 
  • Gilla
Linjs1 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tror diskussionen måste sansa sig lite. Vi pratar alltså om en liten vägförening med medlemsintäkter på 125kkr!!

Ingen jättestor BRF med 1000 medlemmar och en helt annan budget och krav.

Jag menar att transparens är mycket viktig. Finns väl ingen anledning för styrelsen att mörka eller smyga.

Jag var medlem i en annan vägförening, tre ggr så stor som TS förening, 10 km småvägar att underhålla. Där upptäcktes att styrelsen smörjt kråset med dyra middagar, sysslat med grov svågerpolitik, alltid betalt svarta pengar, inte begärt in anbud från andra entreprenörer, tilldelat sig själva exklusiv jakträtt mm. Trots en stor minoritet som klargjorde detta valdes kärnan i styrelsen om många gånger. De som inte höll med trakasserade. En inte helt lätt situation för medlemmar som har synpunkter.

Trots detta har man på årsstämman alltid rätt att fråga om balans- och resultaträkningens poster, fördelning av dessa och besluta om budget.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tror diskussionen måste sansa sig lite. Vi pratar alltså om en liten vägförening med medlemsintäkter på 125kkr!!

Ingen jättestor BRF med 1000 medlemmar och en helt annan budget och krav.

Jag menar att transparens är mycket viktig. Finns väl ingen anledning för styrelsen att mörka eller smyga.

Jag var medlem i en annan vägförening, tre ggr så stor som TS förening, 10 km småvägar att underhålla. Där upptäcktes att styrelsen smörjt kråset med dyra middagar, sysslat med grov svågerpolitik, alltid betalt svarta pengar, inte begärt in anbud från andra entreprenörer, tilldelat sig själva exklusiv jakträtt mm. Trots en stor minoritet som klargjorde detta valdes kärnan i styrelsen om många gånger. De som inte höll med trakasserade. En inte helt lätt situation för medlemmar som har synpunkter.

Trots detta har man på årsstämman alltid rätt att fråga om balans- och resultaträkningens poster, fördelning av dessa och besluta om budget.
Föreningen bör givetvis skötas effektivt och med den transparens som styrelsen anser lämplig under året. I det exempel som du anger med svarta pengar, dyra middagar med mera kan man ju undra över revisorns arbete, detta borde uppdagas av en kompetent revisor. En liten detalj är att åtminstone för bostadsrättsföreningar så beslutas budget inte av stämman utan det är styrelsens instrument för bedömning och uppföljning. Troligen är det liknande för andra föreningar. Se till exempel denna länk för bostadsrättsföreningar.

https://www.bostadsratterna.se/forum/insyn-i-foreningens-budget
 
axelman axelman skrev:
I mitt fall var jag intresserad att veta lite om ett arbete som utförts. Det var helt onödigt och illa utfört.Jag och många andra är intresserade av typ Beställare, Utförare, Fakturabelopp och liknande.
Självklart skall alla medlemmar ha möjlighet att fråga och få svar.
Det skulle sannolikt endast bli fråga om någon enstaka fråga per år eller kanske snarare vart annat år.
Det verkar helknäppt att intresserade medlemmar först vi årsmötet skall kunna få informationen. Det borde väl vara bättre att få info i förväg och kunna förbereda eventuella frågor om det ens finns något att fråga om.
Det är väl inte heller helt enkelt att praktiskt ordna förevisning av ex.vis en efterfrågad verifikation på mötet. Slöseri med tid om inte annat.
Det har inget att göra med jäv. Frågan om styrelsemedlemmen, som är med i annan styrelse också, får vi diskutera när det gäller omval till styrelsen.
axelman
Du meddelar ju i tid att du vill ha den här handlingen tillgänglig på styrelsemötet. En normalt fungerande styrelse borde ha årets uppgifter på mötet med annars är den en anledning till att inte välja om de.

Kan tycka att man skulle kunna lämna ut den här uppgiften till dig. Men sedan finns det alltid faktorer bakom som man inte känner till. Vet själv att det finns tjatpellar som ska ifrågasätta ALLT och att man blir aldrig av med dem. Det kan vara sådana omständigheter till att de tagit ett principiellt beslut att aldrig lämna ut uppgifter under året. Kan bli mycket jobb om det finns någon jobbig person som ska ha uppgifter om allt hela tiden.

Sen har personer alltid åsikter om vad som är nödvändigt att göra. Personer som inte har så stor erfarenhet av vägunderhåll kan tycka saker är onödigt gjort. En del har också åsikter om i vilket skick det ska vara på vägen. En del vill att varenda håla ska fixas direkt. En del vill inte det. En del vill att det kantskärs hela tiden. En del vill inte dit. En del vill grusa upp vägen tidigare än andra. En del vill dika ibland. En del vill aldrig dika.

Min fråga är om du varit på något årsmöte innan? Hur länge har du bott där?

Ett besök på årsmötet kan få förklarat varför de gör på ett sätt. Styrelsen kanske inte orkar förklara hela tiden för massa människor varför de gör på ett visst sätt. På årsmötet kanske de beslutat om att underhålla vägen mer noggrant än ditt. Alla har vi våra åsikter om vilken nivå det ska vara. Likt som vi har egna åsikter om hur noggrant huset ska fixas.

Ibland kanske man också får finna sig i att vägen blir underhållen både bättre än man själv vill men kanske också sämre än vad man själv vill. Det låter i alla fall som du skulle behöva gå med i styrelsen eftersom du har åsikter. Men börja med att gå på årsmötet, det räcker kanske. Under tiden så lägg ingen onödig energi på detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Linjs1
  • Laddar…
Hemmakatten
K klimt skrev:
Föreningen bör givetvis skötas effektivt och med den transparens som styrelsen anser lämplig under året. I det exempel som du anger med svarta pengar, dyra middagar med mera kan man ju undra över revisorns arbete, detta borde uppdagas av en kompetent revisor. En liten detalj är att åtminstone för bostadsrättsföreningar så beslutas budget inte av stämman utan det är styrelsens instrument för bedömning och uppföljning. Troligen är det liknande för andra föreningar. Se till exempel denna länk för bostadsrättsföreningar.

[länk]
Revisorerna var naturligtvis valda från styrelsens vänkrets. (Inga auktoriserade revisorer behövs för en sån liten vägförening/samfällighetsförening.)

Nåväl, fick en del åtgärdat innan vi flyttade, men ordförande sitter kvar.
 
E elmont skrev:
Som sagt är en majoritet av medlemmarna missnöjda så rösta bort styrelse på årsmötet och välj in en ny styrelse. Det enda ni behöver göra är att hitta kandidater. Är ni en minoritet som är missnöjda är det väl bara att acceptera det nuvarande läget. Det är så en demokrati fungerar. Skulle man låta enskilda medlemmar härja fritt slutar allt i ett stort kaos.
Det handlar ju inte om att enskilda medlemmar vill härja fritt utan att medlemmarna vill ha bra insyn i styrelsens verksamhet. Det borde vara i styrelsen eget intresse att vara öppet för att motverka minsta misstanke om oegentligheter.
Vägrar styrelsen att lämna ut så fundamentala uppgifter luktar det skumt.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det handlar ju inte om att enskilda medlemmar vill härja fritt utan att medlemmarna vill ha bra insyn i styrelsens verksamhet.
Det var väl en enskild medlem det handlar om? Eller hade detta beslutats på årsmötet?
 
Hela tråden luktar att styrelserna inte vill dela med sig relevant information. Man kan ju undra varför.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan ju undra varför.
Därför att det är så en förening normalt sett förvaltas. Sedan kan jag hålla med om att i så små föreningar som dettta verkar vara frågan om, så kan man agera på ett annat sätt.
 
  • Gilla
Linjs1 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hela tråden luktar att styrelserna inte vill dela med sig relevant information. Man kan ju undra varför.
Så kan det vara, men vi vet ju inte TS förhållande till övriga i föreningen eller styrelsen.
Vi får ju bara en sidas beskrivning, kan ju vara så att övriga håller med styrelsen;)
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150

Här står bland annat:
19 § Föreningen skall vid förvaltningen tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa. Varje medlems enskilda intressen skall även beaktas i skälig omfattning.
En samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning skall avsätta medel till en fond för att säkerställa underhåll och förnyelse av gemensamhetsanläggningen, när gemensamhetsanläggningen
1. är av kommunalteknisk natur eller annars av större värde samt inrättad för småhusfastigheter eller för sådana fastigheter tillsammans med hyresfastigheter eller bostadsrättsfastigheter, eller
2. tillförsäkrar en tredimensionell fastighet eller ett tredimensionellt fastighetsutrymme sådana rättigheter som avses i 3 kap. 1 a § första stycket 2 fastighetsbildningslagen (1970:988).

I de fall som avses i andra stycket skall föreningens styrelse också upprätta en underhålls- och förnyelseplan. Den skall innehålla de upplysningar som är av betydelse för att fondavsättningarnas storlek skall kunna bedömas. Lag (2003:629).



Det som skall underhållas hos oss är vägarna.
Innebär ovanstående att Styrelsen skall upprätta en underhålls- och förnyelseplan för underhållet av vägarna ?
Eller fattar jag fel med avseende på I de fall som avses i andra stycket skall föreningens styrelse

Hur som hur har vi aldrig haft någon underhållsplan. Jag har ofta efterlyst en sådan, förgäves.
Då är det kanske dags att vi tar itu med den uppgiften.

/axelman
 
  • Gilla
Mdextler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.