D
Alfredo Alfredo skrev:
Det där får du nog förklara. Vanliga gardiner ingår absolut inte i en fastighetsförsäljning. Om du anser att det är en skillnad mellan vanliga gardiner och plissègardiner måste det betyda att plissègardiner ska ingå, men så tycker du väl inte?
Jag får uppfattningen att TS är medveten om att de är fastighetstillbehör, men att mäklaren har missat att TS tänkte ta dem med sig eller underlåtit att informera köparen om att de inte ska ingå.

Mäklaren slår ifrån sig och menar att det inte har sagts, ord mot ord.

Som jag ser det måste TS driva detta mot mäklaren som ska kompensera, köparen har inget med saken att göra.

• Gilla
redarn och 5 till
  • Laddar…
Det finns prylar som är gränsfall när det gäller om de ska lämnas eller ej. I så fall är det klokt som säljare att ange hur man tänker göra. Då blir det tydligt både för säljare och köpare och man undviker konflikter. I detta fall gjorde säljaren/TS så men mäklaren missade att förmedla. I så fall har säljaren varit korrekt och mäklare bör lösa problemet

D Danne824 skrev:
Jag får uppfattningen att TS är medveten om att de är fastighetstillbehör, men att mäklaren har missat att TS tänkte ta dem med sig eller underlåtit att informera köparen om att de inte ska ingå.

Som jag ser det måste TS driva detta mot mäklaren som ska kompensera, köparen har inget med saken att göra.
TS har agerat okunnigt och ogenomtänkt förutom att 19.000 minus avdrag för användning förmodligen är försumbart i förhållande till köpeskillingen för fastigheten.

Om nämnda artikel ("plisségardinerna") inte ska betraktas som tillbehör, borde de ha tagits bort före visning och kanske fotografering. Då hade det inte rått något tvivel om vad som ingår i fastigheten.

Problemet hade då kanske blivit att TS hade ägt tämligen värdelösa plisségardiner som sedan kanske hade hamnat på soptippen, men han hade varit en glad säljare?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har inte sett någon bild som visar hur det såg ut vid visning respektive mäklarens bilder. Var dom borttagna eller uppfattade säljaren dom som obefintliga trots att dom var där.

D Danne824 skrev:

Detta lär tyvärr vara omöjligt ifall TS inte har bevis som ljudinspelning på att mäklaren fått instruktioner att meddela köparen att föremålen inte ingick. Mäklare är rätt hala typer och om mäklaren förnekar att TS sagt något så lär mäklaren inte ändra sig utan tvingande skäl.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte fastskruvningen som är avgörande. Det finns fastskruvade saker som ej ingår och lösa saker som ingår.
Men rent generellt är det väl så

De där gardinerna kostade en peng absolut men.
När jag sålt fastigheter så har jag lämnat en del lösöre och ”skräp” som trädgårdsredskap yxa och lite allt möjligt för att vara helt ”naken” när man kanske kommer till sitt första hus är tufft nog ändå.
Man behöver inte vara närig o sälj pinalerna på blocket för skitpengar när man för det mesta gjort sig en hacka

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Tänk spis och tvättmaskin. De sitter ofta inte fast med mer än en elsladd. Tavelkrokar förväntas man inte lämna för att de sitter fast i väggen. Väggfästen för TV. Ljuskrona som sitter fast i taket.

• Gilla
TuVu och 2 till
  • Laddar…
M Moke1 skrev:
Hej och tack för alla kommentarer,
Nu ska jag förtydliga lite så att alla förstår vad det handlar om. Jag har upplyst mäklaren 2 gånger innan försäljningen att plissègardiner ingår inte i köpet!
Det är skillnad mellan gardiner och plissègardiner enligt jordabalkslagen.
Några har nämnt priset, ni kan gå förbi någon butik där säljs samma typ av plissegardiner och fråga vad det kostar. Det gäller inte 3 fönster heller, det är 13 fönster totalt. Jag bifogade bilden bara för att ni skulle förstå vad jag pratar om. Någon försökte skämta med två killar och massa bilar för att montera bla bla... du ska veta att dem är inte köpta på Ikea, jysk eller rusta!
Till er som är seriösa i gruppen
Dem fanns från början men ingen märkte dessa på visningen, och jag ville inte plocka dem pga att jag hade sagt till mäklaren från början. Visst jag kan ta dem med mig eller slänga om jag vill, men ville vara schysst säljare och fråga dem först om dem är intresserade av att köpa.
Men när jag skickade bild till köparen då ville dem att det ska ingå. Mäklaren nekar att vi hade nämnt något om det.
Nu är det princip sak för min del.
Hopas att det blev tydligare nu, min tanke var att fråga I detta forumet om någon hade råkat ut för samma grej, eller har något juridiskt svar.
Dumsnålt, lägg energin på viktigare saker!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Att det ofta kan vara så tycker jag inte gör det till en användbar regel. Kyl, frys, spis och tvättmaskin är exempel på normalt helt lösa prylar som ska ingå. En lös mikrovågsugn ingår däremot inte. Inte heller en fastskruvad TV. Men däremot en lös stege för sotning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har inte läst alla trådar men ang. lös och fast egendom så gäller att allt som är upphängt på spik el krok är lös egendom samt allt skruvat är fast egendom,köpte själv en brf där tanten skruvat bort hatthyllan och jag påpekade detta men hon var helt oförstående och menade att dom själv monterat den då det inte fanns vid deras köp ,det blev en trist polemik men jag hänvisade till jordabalken och då kom hyllan upp igen.Ja snikna personer finns trots man köper för mångmiljonbelopp

• Wow
  • Gilla
Krille60 och 1 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
så gäller att allt som är upphängt på spik el krok är lös egendom samt allt skruvat är fast egendom
Nej det är inte korrekt.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Hade de hetat plissépersienner istället för plisségardiner hade vi nog sluppit minst hälften av inläggen i denna tråd. Det kanske inte ens hade blivit en tråd då det antagligen varit tydligare att de borde lämnas i huset vid flytt.
Men de är gardiner och inte persienner.
Plissé betyder veckad. Veckad gardin är som en veckad kjol. Veckad.
I TS fall, har den samma funktion som en rullgardin.

Kvinna i veckad kjol och svart jacka står på trappa med blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att TS står på sig och inte låter sig luras av mäklaren hur som helst, ser jag som en styrka som säkert en köpare förstår. Att ständigt böja sig efter vinden ger med tiden en öm rygg.
Få människor föraktar rakryggade principfasta människor medans mesiga ynkryggar som ger med sig vid minsta motstånd ogillas och utnyttjas av alla.

• Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag har aldrig hört talas om föremålet förut, men det som TS visar på bild i första inlägget skulle jag definitivt kalla en persienn.

Intet Intet skrev:
Att TS står på sig och inte låter sig luras av mäklaren hur som helst, ser jag som en styrka som säkert en köpare förstår. Att ständigt böja sig efter vinden ger med tiden en öm rygg.
Få människor föraktar rakryggade principfasta människor medans mesiga ynkryggar som ger med sig vid minsta motstånd ogillas och utnyttjas av alla.
Håller med. Det TS har möjlighet att göra är försöka förstöra mäklarens rykte. Så mitt tips till TS är att han går ut med mäklarens namn/företag och beskriver vad han råkat ut för på ett sätt som kan nå många människor som möjligt. Berätta att det är planen för mäklaren och ge mäklaren en chans att reda ut situationen innan det går så långt. Visst kan det ses som utpressning, men om mäklaren är en simpel lögnare så förtjänar han det..
Är läget att det bara är ord mot ord så har tyvärr inte TS en chans om han försöker dra det till domstol, så det skulle jag inte råda TS att göra. Saknas bevis så kommer aldrig mäklaren att förlora i domstol.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

[bild]

Vissa saker är värda att ta strid för. Plissegardiner som säkert inte kommer passa i nya boendet.. Nja.

Är någonting väldigt viktigt för en, typ att man ska få behålla sina plissegardiner. Skruva ner dem innan fotografering och visning. Har du missat det, läs mäklarens beskrivning innan den går i tryck, påpeka att det inte står med.

Det är dyrt att flytta, jag gjorde det själv i våras. Men välj dina strider, det finns så mycket annat att lägga energi på.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.