D
NyKarin NyKarin skrev:
Vissa saker är värda att ta strid för. Plissegardiner som säkert inte kommer passa i nya boendet.. Nja.

Är någonting väldigt viktigt för en, typ att man ska få behålla sina plissegardiner. Skruva ner dem innan fotografering och visning. Har du missat det, läs mäklarens beskrivning innan den går i tryck, påpeka att det inte står med.

Det är dyrt att flytta, jag gjorde det själv i våras. Men välj dina strider, det finns så mycket annat att lägga energi på.
Det är inte det den här tråden handlar om utan TS har informerat mäklaren att inte persiennerna ingår utan TS hade tänkt att ta med dem.
Mäklaren missar det av någon anledning, så tvisten står mellan TS och mäklaren.

TS är helt införstådd med att persiennerna är fastighetstillbehör.

Jag vet inte hur att råda TS, mäklaren sitter på handpenningen så att dra av värdet för persiennerna på mäklararvodet blir svårt.
Ta det till en tvist ord mot ord, och hoppas på att få rätt pga styrkeförhållande näringsidkaren konsument?

Detta visar bara hur viktigt det är att kommunicera skriftligt.

• Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Det är inte det den här tråden handlar om utan TS har informerat mäklaren att inte persiennerna ingår utan TS hade tänkt att ta med dem.
Mäklaren missar det av någon anledning, så tvisten står mellan TS och mäklaren.

TS är helt införstådd med att persiennerna är fastighetstillbehör.

Jag vet inte hur att råda TS, mäklaren sitter på handpenningen så att dra av värdet för persiennerna på mäklararvodet blir svårt.
Ta det till en tvist ord mot ord, och hoppas på att få rätt pga styrkeförhållande näringsidkaren konsument?

Detta visar bara hur viktigt det är att kommunicera skriftligt.
Precis. TS borde ha kontrollerat annonsen. Stod det med att plissegardinerna inte ingick?

Tyvärr måste man räkna med att andra inte förstår hur man själv tänker. De missuppfattar, medvetet eller omedvetet. När något är viktigt för en själv måste man kontrollera och dubbelkontrollera. Och se till att det finns skriftligt.

Även när man själv har betalat en hög summa för något (19000 är mycket för mig) så måste man inse att med åldersavdrag etc finns inte mycket värde kvar.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Att det ofta kan vara så tycker jag inte gör det till en användbar regel. Kyl, frys, spis och tvättmaskin är exempel på normalt helt lösa prylar som ska ingå. En lös mikrovågsugn ingår däremot inte. Inte heller en fastskruvad TV. Men däremot en lös stege för sotning.
😀 Äntligen kommer sotarstegen upp.

Väntade på den, ja om stegen endast används för att ta sig upp för att sota, men om du använder samma stege för att rensa hängrännor eller klippa häcken så ingår den inte.

Tyvärr har jag inte hittat någon rättslig tvist om den berömda 1200 kr stegen 😂.

Det närmaste är länken nedan.

https://lawline.se/answers/medfoljer-en-stege-i-ett-fastighetskop

Vi får famla i mörkret tills någon här på bh kommer att driva frågan till TR.

M Moke1 skrev:
Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Är de av modellen som bara sitter tryckta i karmarna? dvs inga skruvhål..

Om de är skruvade är det kinkigt.. skulle tro att de flesta anser att de ingår (som vanliga persienner typ). Men om de bara är "tryckta" mot sidorna utan några ingrepp i övrigt.. så skulle jag anse att det är lös egendom typ.. som vilken gardin som helst! .. och man lämnar inte gardinerna..

Synd bara att kommunikationen brustit (med köparna och mäklaren). Men om ni vet med er att ni sagt det till mäklaren.. så bör det vara något denne får fixa med köparna...

M Moke1 skrev:
Hej och tack för alla kommentarer,
Nu ska jag förtydliga lite så att alla förstår vad det handlar om. Jag har upplyst mäklaren 2 gånger innan försäljningen att plissègardiner ingår inte i köpet!
Det är skillnad mellan gardiner och plissègardiner enligt jordabalkslagen.
Några har nämnt priset, ni kan gå förbi någon butik där säljs samma typ av plissegardiner och fråga vad det kostar. Det gäller inte 3 fönster heller, det är 13 fönster totalt. Jag bifogade bilden bara för att ni skulle förstå vad jag pratar om. Någon försökte skämta med två killar och massa bilar för att montera bla bla... du ska veta att dem är inte köpta på Ikea, jysk eller rusta!
Till er som är seriösa i gruppen
Dem fanns från början men ingen märkte dessa på visningen, och jag ville inte plocka dem pga att jag hade sagt till mäklaren från början. Visst jag kan ta dem med mig eller slänga om jag vill, men ville vara schysst säljare och fråga dem först om dem är intresserade av att köpa.
Men när jag skickade bild till köparen då ville dem att det ska ingå. Mäklaren nekar att vi hade nämnt något om det.
Nu är det princip sak för min del.
Hopas att det blev tydligare nu, min tanke var att fråga I detta forumet om någon hade råkat ut för samma grej, eller har något juridiskt svar.
Det kan vara en principsak, men nu nämnar du
Att det var inte bara 3 men rätt många? Vad i hela friden kommer du kunna göra med dem sen? Det blev dumt att det inte kom med i objektbeskrivningen att plissegardiner inte ingår. För det var tydligen inte alls så självklar som du påstår. Mäklaren klsntig. Men du borde har förankrad det tydligare med honom och inte nöjd dig med muntliga ök.

Så nu kommer de ur princip monteras ned och sedan landa på din nya vind eller till slut på soptippen för de är helt oanvändbara i ditt nya hem och knappast säljbar heller. Därför är det klokast att låta de hänga kvar.

Ge dig och ta strid med mäklaren men tar inte den dumma striden att ta bort dem bara för sakens skull. . För köparen är det solklart att anta de skulle ingå. Du kan berätta för köparen också hur det ligger till. Det hjälper inte finansiellt men då vet han att mäklaren suger för din del och klantat till.

Redigerat:
  • Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
M Moke1 skrev:
Hej, nej dem syns inte på bilder eller på visningen, dem är satta med två skruvar. Dem har kostat 19 000 så väldigt dyra.
Betalade ni 19000 för det där!!??? Jösses

varför kom denna i mitt youtube-flöde tro 🤔

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Äsch... Det förstår Ni väl, att TS behöver få in pengar för en tidigare affär.

Ja.... Hur säljer man egentligen ett hus med inventarier.

Duger det inte med bilder?

Jag tänker på ordentliga egenhändigt byggda grunden till min 2 ton täljstenskamin och 1 ton skorsten... Egen installation av FTX.
Många dolda kabelrör för diverse antenninstallationer, typ tre paraboler varav en med motorstyrning mm till de flesta rum, då det var poppis med TV i alla rummen, larm med dold kabeldragning, avfuktare i grunden mm mm.

NyKarin NyKarin skrev:
Vissa saker är värda att ta strid för. Plissegardiner som säkert inte kommer passa i nya boendet.. Nja.
Det vet vi inget om. Fönster har ofta standardstorlekar så det är inte det minsta "säkert" att de inte kommer att pasa
NyKarin NyKarin skrev:
Är någonting väldigt viktigt för en, typ att man ska få behålla sina plissegardiner. Skruva ner dem innan fotografering och visning. Har du missat det, läs mäklarens beskrivning innan den går i tryck, påpeka att det inte står med.
Här har även TS. missat att korrekturläsa den vimsiga mäklarens underlag.
NyKarin NyKarin skrev:
Det är dyrt att flytta, jag gjorde det själv i våras. Men välj dina strider, det finns så mycket annat att lägga energi på.
Så sant men vi vet inte varför de är så viktiga för denne.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Vill man ha de lite finare kostar de utan problem från 1000 kr och uppåt.

Stendumt att inte se till att TS inte sett till att gardinerna ingått i försäljningen och därför uppstått diskussion om detta. Det kanske köparen räknat med gardiner och lagt sitt bud därefter. Då är det väl till att TS ger köparen 19000 för att gardinerna inte följer med.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Moke1 skrev:
Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Men om dom är måttanpassade till detta huset, varför ens komma på tanken att dom inte ska ingå? Du har ju ingen användning för dom i det nya huset. Personligen så hade jag tagit för givet att persienner som sitter i fönstren ingår med huset.

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Syns inte på bilder och är inte där på visningen?

"Vilka gardiner?"
De var ju till salu om köparen var intresserad.

P
Tråkigt när mäklare syltar till det och inte vill göra rätt för sig , samtidigt så undrar man om den där typen av måttanpassade gardiner verkligen har ett värde som begagnad.. att dom kostar pengar nya absolut men beg på nätet så känns det som det är några få tusen på sin höjd. om dom ens går att sälja till nån. störst chans att ingen vill köpa och det slutar med att dom hamnar på soptippen..Att råka hitta ett annat hus dom passar i är ju nära noll chans så värdet lär ju baseras på att man får kasta 70-90% av dom

Problemet med muntlig kommunikation med mäklaren där ingen kan bevisa vad som sagts.. hade infon kommit i ett sms också så hade det plötsligt varit bevisbart att mäklaren syltat till det...

Nu står ord mot ord..

Samtidigt förstår man att mäklaren inte vill pruta på arvodet om nåt som denne såklart inte minns och troligen var och varannan kund hittar nåt att klaga på och mäklaren ska vara ekonomiskt ansvarig för felet och det dras från arvodet..

Men det känns lite svårt att komma vidare och jag kan förstå både köpare och mäklare också i det här..
Skulle mäklarna vara ekonomiskt ansvarig för alla såna här saker och alltid ska tillfullo avräkna pengar så kommer det bli svårt att ha mäklaruppdrag för många hittar nåt att gnälla på som ska kompenseras helst till nån fantsasifull övervärdering

Kuggfrågan är väl lite till ts exakt vad värderar du dessa numera beg Plissegardiner.. Att dom kostar 19 nya betyder ju inte att dom går att sälja på blocket för 19t det kommer bli en trög försäljning och den värderingen vill ju ingen betala i praktiken..nytt är nytt och beg är beg och måttanpassat beg är svårsålt

Och att många drar kortet att det är snålt att ingen vill betala extra för nåt , ja lika snålt är det väl åt andra hållet att begära några tusenlappar på sidan för nåt som inte har nån annan köpare.. Bästa för att undvika liknande problem är ju att allt tveksamt som inte ingår tas bort innan visning och hålls i låda på vinden tills man flyttat.. varje gång man kör med nåt som bryter normen och inte ingå eller kan köpas till separat så får man ofta en massa strul där köpare vill ha det på ena eller andra viset och att det ska ingå

Ofta blir det ju lite löjligt att tjfsa om nåt som kostar 5-10 000 på beg marknaden och alla ska vinna men man köper och säljer bostad för en jäkla massa pengar.. men bråket handlar om nåt i sammanhanget löjligt

• Gilla
mpostma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.