54 219 läst ·
203 svar
54k läst
203 svar
Informerade mäklaren om att plisségardiner inte ingår - men ...
Köpte ett hus för några år sen. Säljaren lämnade kvar lådor med gardiner, lampor, trädgårdsutrustning och snöröjningsredskap. Allt utan något som helst krav på ekonomisk kompensation eller avtal. Tack för ett det finns sådana personer.
Vi fick en box med tapeter som matchar rummen. Det blir man glad över!G G.L. skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 646 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 646 inlägg
Vid vissa grejer finns det tydlig praxis, vid andra grejer så saknas det och regelverket saknar ett facit..
Enklast för alla är att man tar bort grejer helt från visning som man har för avsikt att ta med sig framförallt om det är saker som saknar tydlig praxis eller lämnar nån som helst åverkan eller kan misstolkas för att ingå..
Annars är det väldigt viktigt att det är tydligt märkt i prospekt och senare handlingar och kontrakt vad som är avsikten. och det skadar inte med nån tydlig lapp redan på visning som anger att nåt som riskerar att kunna misstolkas för att det finns där på visning skulle betyda att det ingår..
Vi sålde lägenhet med dubbla kylfrys altså såna som har kyl överst och frys under. vi kom över en billigt och hade för lite plats i kyl och frys, så det ser lite kul ut men vi hade så och berättade tydligt att dessa ingår men tvättmaskin med gul post it lapp TRASIG ingår ej.. Blev ändå lite funderingar vid kontrakt om tvättmaskin kunde ingå nej den är trasig och på tippen därav satt lapp på visning den gick sönder samma morgon så hann inte få ut den.. Dessutom felaktigt körd med stickpropp i duschutrymme så flera orsaker att inte lämna så till nån annan..
Att utan tydlig info eller som för ts när hela infon försvunnit och köparen sitter på skrivning att då det uppdagas att nåt kostar extra blir såklart inte riktigt enkelt att få igenom.. riskerar att fälla hela affären för tjafs om nåt som knappast kan värderas till mer än några tusenlappar på beg marknad på nätet..
Jag förstår om köparen tycker det är helknasigt, så reagerar nog dom flesta.. Man köper nåt ofta rätt dyrt och nån tycker att det är solklart att det ska betalas extra för nåt och det uppdagas först när man ska skriva kontrakt.. Det blir liksom inte bra...
Att sälja bostad och komma och vilja ha extra betalt för att lämna nåt som ser ut att ingå blir liksom skit från början till slut.. Att ta bort nåt bara för att sen få slänga det på tippen eller kanske få 2000 beg på nätet med solen i ryggen och hemlängtan kommer inte att ge nån större lycka i livet. särskillt inte om principen mest handlar om att få sista ordet än vad som egentligen är vettigt ur en affärsmässig verklighet..
Enklast för alla är att man tar bort grejer helt från visning som man har för avsikt att ta med sig framförallt om det är saker som saknar tydlig praxis eller lämnar nån som helst åverkan eller kan misstolkas för att ingå..
Annars är det väldigt viktigt att det är tydligt märkt i prospekt och senare handlingar och kontrakt vad som är avsikten. och det skadar inte med nån tydlig lapp redan på visning som anger att nåt som riskerar att kunna misstolkas för att det finns där på visning skulle betyda att det ingår..
Vi sålde lägenhet med dubbla kylfrys altså såna som har kyl överst och frys under. vi kom över en billigt och hade för lite plats i kyl och frys, så det ser lite kul ut men vi hade så och berättade tydligt att dessa ingår men tvättmaskin med gul post it lapp TRASIG ingår ej.. Blev ändå lite funderingar vid kontrakt om tvättmaskin kunde ingå nej den är trasig och på tippen därav satt lapp på visning den gick sönder samma morgon så hann inte få ut den.. Dessutom felaktigt körd med stickpropp i duschutrymme så flera orsaker att inte lämna så till nån annan..
Att utan tydlig info eller som för ts när hela infon försvunnit och köparen sitter på skrivning att då det uppdagas att nåt kostar extra blir såklart inte riktigt enkelt att få igenom.. riskerar att fälla hela affären för tjafs om nåt som knappast kan värderas till mer än några tusenlappar på beg marknad på nätet..
Jag förstår om köparen tycker det är helknasigt, så reagerar nog dom flesta.. Man köper nåt ofta rätt dyrt och nån tycker att det är solklart att det ska betalas extra för nåt och det uppdagas först när man ska skriva kontrakt.. Det blir liksom inte bra...
Att sälja bostad och komma och vilja ha extra betalt för att lämna nåt som ser ut att ingå blir liksom skit från början till slut.. Att ta bort nåt bara för att sen få slänga det på tippen eller kanske få 2000 beg på nätet med solen i ryggen och hemlängtan kommer inte att ge nån större lycka i livet. särskillt inte om principen mest handlar om att få sista ordet än vad som egentligen är vettigt ur en affärsmässig verklighet..
Vad ska ni ha dom till ? Lägga dom på vinden låt dom ingå köp nya till nästa bostad så är av med problemetM Moke1 skrev:Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Lite svårt att veta vad folk ser eller inte ser, alla går inte omkring och säger ”jag ser en list i hörnet där och ovanför där finns en målad bit som jag ser men inte grannen om de varit här eftersom de är kortare än jag..”M Moke1 skrev:Hej och tack för alla kommentarer,
Nu ska jag förtydliga lite så att alla förstår vad det handlar om. Jag har upplyst mäklaren 2 gånger innan försäljningen att plissègardiner ingår inte i köpet!
Det är skillnad mellan gardiner och plissègardiner enligt jordabalkslagen.
Några har nämnt priset, ni kan gå förbi någon butik där säljs samma typ av plissegardiner och fråga vad det kostar. Det gäller inte 3 fönster heller, det är 13 fönster totalt. Jag bifogade bilden bara för att ni skulle förstå vad jag pratar om. Någon försökte skämta med två killar och massa bilar för att montera bla bla... du ska veta att dem är inte köpta på Ikea, jysk eller rusta!
Till er som är seriösa i gruppen
Dem fanns från början men ingen märkte dessa på visningen, och jag ville inte plocka dem pga att jag hade sagt till mäklaren från början. Visst jag kan ta dem med mig eller slänga om jag vill, men ville vara schysst säljare och fråga dem först om dem är intresserade av att köpa.
Men när jag skickade bild till köparen då ville dem att det ska ingå. Mäklaren nekar att vi hade nämnt något om det.
Nu är det princip sak för min del.
Hopas att det blev tydligare nu, min tanke var att fråga I detta forumet om någon hade råkat ut för samma grej, eller har något juridiskt svar.
Det är nog mer vanligt att man inte säger allt man ser än tvärtom, oavsett om det är en gardin av någon sort eller annat som man se.
Vilken prisklass ligger huset i? Vad ska ni göra med plissegardinerna om ni inte lämnar dem?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Är det korrekt att tolka att Mäklarsamfundet skrev "det finns ingen rättspraxis för just plisségardiner och lär inte komma någon heller då det helt enkelt inte är värt att driva det rättsligt."M Moke1 skrev:
och att delen "Vilken innebär att dem ingår inte!!! och räknas som gardiner helt enkelt." var din egen tolkning?
Dvs det är helt din egen tolkning att de inte ingår. Om du tar med dig dem och köparen driver det till rätten så får vi svar, inte innan tänker jag. Det kommer såklart köparen aldrig göra så du kan göra som du vill. Att det inte testats i rätten betyder ju inte automatiskt att din tolkning är korrekt (den kan vara).
Jag hoppas att min tolkning är korrekt och att Mäklarsamfundet inte skriver text med 3 utropstecken och att den som skriver för Mäklarsamfundet inte använder "dem" så felaktigt.
I så fall skulle det stått med i objektsbeskrivningen att de inte ingår.M Moke1 skrev:Hej och tack för alla kommentarer,
Nu ska jag förtydliga lite så att alla förstår vad det handlar om. Jag har upplyst mäklaren 2 gånger innan försäljningen att plissègardiner ingår inte i köpet!
Några har nämnt priset, ni kan gå förbi någon butik där säljs samma typ av plissegardiner och fråga vad det kostar. Det gäller inte 3 fönster heller, det är 13 fönster totalt. Jag bifogade bilden bara för att ni skulle förstå vad jag pratar om. Någon försökte skämta med två killar och massa bilar för att montera bla bla... du ska veta att dem är inte köpta på Ikea, jysk eller rusta!
Dem fanns från början men ingen märkte dessa på visningen, och jag ville inte plocka dem pga att jag hade sagt till mäklaren från början. Visst jag kan ta dem med mig eller slänga om jag vill, men ville vara schysst säljare och fråga dem först om dem är intresserade av att köpa.
Men när jag skickade bild till köparen då ville dem att det ska ingå. Mäklaren nekar att vi hade nämnt något om det.
Hopas att det blev tydligare nu, min tanke var att fråga I detta forumet om någon hade råkat ut för samma grej, eller har något juridiskt svar.
Hur vet du att ingen märkte dom på visningen? Frågade du alla?M Moke1 skrev:Hej och tack för alla kommentarer,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden