54 216 läst ·
203 svar
54k läst
203 svar
Informerade mäklaren om att plisségardiner inte ingår - men ...
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
HejM Moke1 skrev:Hej och tack för alla kommentarer,
Nu ska jag förtydliga lite så att alla förstår vad det handlar om. Jag har upplyst mäklaren 2 gånger innan försäljningen att plissègardiner ingår inte i köpet!
Det är skillnad mellan gardiner och plissègardiner enligt jordabalkslagen.
Några har nämnt priset, ni kan gå förbi någon butik där säljs samma typ av plissegardiner och fråga vad det kostar. Det gäller inte 3 fönster heller, det är 13 fönster totalt. Jag bifogade bilden bara för att ni skulle förstå vad jag pratar om. Någon försökte skämta med två killar och massa bilar för att montera bla bla... du ska veta att dem är inte köpta på Ikea, jysk eller rusta!
Till er som är seriösa i gruppen
Dem fanns från början men ingen märkte dessa på visningen, och jag ville inte plocka dem pga att jag hade sagt till mäklaren från början. Visst jag kan ta dem med mig eller slänga om jag vill, men ville vara schysst säljare och fråga dem först om dem är intresserade av att köpa.
Men när jag skickade bild till köparen då ville dem att det ska ingå. Mäklaren nekar att vi hade nämnt något om det.
Nu är det princip sak för min del.
Hopas att det blev tydligare nu, min tanke var att fråga I detta forumet om någon hade råkat ut för samma grej, eller har något juridiskt svar.
Släpp på dina principer, de är lite eljest milt uttryckt.
Du har heller inte svarat på vad du ska ha plissegardinerna till, har du köpt ett exakt likadant hus?
Troligtvis kan du ta denna investering och dra av på vinsten på huset, och med tanke på att de är begagnade vilket troligt mer än halverar värdet på begagnatmarknaden så har du inte förlorat 19k, högst ett par tusen.
Däremot kan du försöka skinna mäklaren på dessa "ett par tusen" på något sätt så du tjänar på det, tex att han betalar städningen eller något.
Det finns ytterligare en aspekt, om nu plissegardinerna passar i det nya huset, vilken känsla får du av det, att du vann en seger? Ingen kommer tycka det........
Mitt tips är att släpp detta så du inte retar upp säljaren utifall säljaren hittar något fel på huset, då kan du ge dig faen på att dessa plisseer ger bränsle åt klagomål och krav på ersättningar.
Kära TS, tänk om tänk rätt och njut av ditt nya framtida boende och koncentrera dig på det.
/Workingclasshero
Går det att få en länk eller adress till paragrafen i jordabalken, så att jag kan läsa om plisségardiner vid överlåtelser? Nyfiken!M Moke1 skrev:Hej och tack för alla kommentarer,
Nu ska jag förtydliga lite så att alla förstår vad det handlar om. Jag har upplyst mäklaren 2 gånger innan försäljningen att plissègardiner ingår inte i köpet!
Det är skillnad mellan gardiner och plissègardiner enligt jordabalkslagen.
Några har nämnt priset, ni kan gå förbi någon butik där säljs samma typ av plissegardiner och fråga vad det kostar. Det gäller inte 3 fönster heller, det är 13 fönster totalt. Jag bifogade bilden bara för att ni skulle förstå vad jag pratar om. Någon försökte skämta med två killar och massa bilar för att montera bla bla... du ska veta att dem är inte köpta på Ikea, jysk eller rusta!
Till er som är seriösa i gruppen
Dem fanns från början men ingen märkte dessa på visningen, och jag ville inte plocka dem pga att jag hade sagt till mäklaren från början. Visst jag kan ta dem med mig eller slänga om jag vill, men ville vara schysst säljare och fråga dem först om dem är intresserade av att köpa.
Men när jag skickade bild till köparen då ville dem att det ska ingå. Mäklaren nekar att vi hade nämnt något om det.
Nu är det princip sak för min del.
Hopas att det blev tydligare nu, min tanke var att fråga I detta forumet om någon hade råkat ut för samma grej, eller har något juridiskt svar.
Medlem
· Stockholm
· 68 inlägg
Visst, men det normala är att man gör det. Så de som flyttar in har säkert med sig egna rullgardiner ifall de hade det i sitt förra boende.E Emma Gunnarsson skrev:
Sen är det ju massor av grejer man tar med sig som är billiga och som nya ägaren skulle ha glädje av.
https://lawline.se/answers/ar-persienner-och-rullgardiner-byggnadstillbehor
Här är väl ett ganska bra svar, utifrån det svaret så kan du väl ta med dig gardinerna om köparen inte vill köpa dem?
Här är väl ett ganska bra svar, utifrån det svaret så kan du väl ta med dig gardinerna om köparen inte vill köpa dem?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Ja, plisségardiner är ju "ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna". Plisségardiner är en slags persienner, de är måttbeställda och monterade i fönster där de passar, "för stadigvarande bruk" kan man säga. Det är förmodligen därför köparna hävdar att de ska ha kvar dem.T torkelb skrev:
I kommentaren till paragrafen står på lagen.nu om byggnadstillbehör:
"Föremålet måste finnas i eller på byggnaden (ett fysiskt samband) och det måste vara till nytta för byggnaden oavsett vem som äger denna (ägnat till stadigvarande bruk)." Check på båda punkterna, enligt min ödmjuka åsikt.
Hade de hetat plissépersienner istället för plisségardiner hade vi nog sluppit minst hälften av inläggen i denna tråd. Det kanske inte ens hade blivit en tråd då det antagligen varit tydligare att de borde lämnas i huset vid flytt.
Är det värt att bråka om. Vi köpte just en lägenhet för 3 600 000 kr och när vi flyttade in hade säljaren tagit med sig micron, den stod lös i skafferiet, lite sniket och surt men ser man på helheten är det inget att gå omkring och gräma sig över.M Moke1 skrev:Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Vår micro står också lös i skafferiet. Jag skulle inte ha en tanke på att den skulle lämnas kvar. Jag hade absolut tagit med den.3 307an skrev:
Fast att ta med sig micron är ju i nivå att ta med sig brödrosten, kaffekokaren eller bakmaskinen.3 307an skrev: