Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!

• Fönster och en altandörr med ljusgrå pliségardiner installerade, synlig grönska utomhus genom glasen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
När i processen informerade ni mäklaren om detta?

• Gilla
Knutslunda
  • Laddar…
plisségardinerna satt alltså inte uppe vid visningen.
Fanns plisségardinerna med på mäklarens bilder?

Vad menar du utan ingrepp, gardinerna sitter rimligtvis skruvade eller liknande?

Kan ni återanvända dem i er nya bostad?
Vad handlar det om för värde på dem?

• Gilla
johannord och 3 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
När i processen informerade ni mäklaren om detta?
Jag informerade mäklaren på våran första mötet och innan huset lagdes som kommande

• Gilla
Kimahlkvist
  • Laddar…
M Moke1 skrev:
Jag informerade mäklaren på våran första mötet och innan huset lagdes som kommande
Som säljare har ni gjort rätt. Det finns fall som är gränsfall/bedömning som kan ge dispyter. Då bör man som säljare informera, vilket ni gjort, men tydligen har mäklaren slarvat. Ta ett samtal med mäklaren om att ni inte accepterar sådant slarv

• Gilla
cbrolin och 6 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
plisségardinerna satt alltså inte uppe vid visningen.
Fanns plisségardinerna med på mäklarens bilder?

Vad menar du utan ingrepp, gardinerna sitter rimligtvis skruvade eller liknande?

Kan ni återanvända dem i er nya bostad?
Vad handlar det om för värde på dem?
Hej, nej dem syns inte på bilder eller på visningen, dem är satta med två skruvar. Dem har kostat 19 000 så väldigt dyra.

• Gilla
Julia Eriksson och 3 till
  • Laddar…
M Moke1 skrev:
Hej, nej dem syns inte på bilder eller på visningen, dem är satta med två skruvar. Dem har kostat 19 000 så väldigt dyra.
Så köparen visste inte om dem förrän du nämnde dem?

M mattoys skrev:
Så köparen visste inte om dem förrän du nämnde dem?
exakt! tydligen inte säljaren heller för att hon nämnde inget vid kontraktsskrivningen?

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
K klimt skrev:
Som säljare har ni gjort rätt. Det finns fall som är gränsfall/bedömning som kan ge dispyter. Då bör man som säljare informera, vilket ni gjort, men tydligen har mäklaren slarvat. Ta ett samtal med mäklaren om att ni inte accepterar sådant slarv
Fast jag skulle uttryckt mig lite mer diplomatiskt. "Vi har ett problem här på grund av ert misstag. Hur tänker ni lösa det?".

• Gilla
Luc Reiner och 14 till
  • Laddar…
Om de var på plats under visningen (även om de inte "syntes") så har mäklaren problem. Ytterst dåligt hanterat. Ingen förväntar sig att solskydd monterat i ett fönster inte ingår i köpet.

• Gilla
MONTREAL och 15 till
  • Laddar…
M Moke1 skrev:
exakt! tydligen inte säljaren heller för att hon nämnde inget vid kontraktsskrivningen?
Sorry, jag menade mäklaren inte säljaren:)

M Moke1 skrev:
Vad menar du att de inte syntes på visningen? Var de monterade eller inte?

• Gilla
ullak40 och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Jag hade iskallt antagit att måttanpassade plissegardiner ingår på samma sätt som en hatthylla. Men gardinstänger och gardiner ingår inte, däremot bör man lämna fästena vilket de inte gjorde hos oss så många fula hål.

• Gilla
jeffkan och 30 till
  • Laddar…
Det är svårt att hänga med. Om köparna inte sett dem eller att inget om dem står i prospektet så kan de ju inte veta om dem och därmed inget problem. Men för att det ska vara möjligt måste du ju ha demonterat dem innan bilder/visning och då är de idag alltså lösa och varit det under hela försäljningsprocessen?

• Gilla
UffePlåtis och 10 till
  • Laddar…
Det är väl alltid enklast att låta såna här saker ingå och lägga kostnaden i försäljningspriset från början. Det är väl inte säkert att de passar i ert nya boende.

Lite beroende på försäljningspriset så skulle jag låta det vara. Har ni sålt för 10 miljoner så är det ju småpengar, men har ni sålt för 100.000 så är det ju kanske mer att diskutera.

Dåligt av mäklaren ändå, tycker jag. Man behöver granska all dokumentation noga så inget missas i samband med försäljningen, samt att ha allting skriftligt.
Hade jag varit köpare så jag förutsatt att de ingår.

• Gilla
aedwall och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.