Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fast Vadå inte syns, dom syns ju om man kollar efter dom. Mycket som "inte syns" i så fall...
Ja med det resonemanget ingår inte elkablarna i väggarna heller 😄

Vispen74 Vispen74 skrev:
Just därför gardinstång eller minst fästena ingår i köp då det är fast monterad utrustning. Fast monterad utrustning samt hustillbehör ingår i köp om inget annat avtalas. Finns gott om rättspraxis att luta sig mot tillgängligt på webben för att se vad rätten klassar under dessa kategorier.

I detta fall så är det "solklart" såvida solskyddet inte är bortförhandlat I köpeskontraktet.

Jag tog med mig robotklipparen från förra huset, då denna, något förvånande, inte hamnar inom nämnda kategorier (vilket däremot begränsningskabeln gör), med facit i hand kan jag tycka det var ändå dumsnålt. Som någon annan sa, att man känner att det var dyrt att införskaffa, men vad är chansen att det faktiskt passar bra på nästa boende?
Håller med, anpassa priset så att de ingår från start. Om de vill pruta, då kan du säga att du tar med dig dem ...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Det är väl inte givet att en hatthylla ingår i ett köp? Kanske mer i en hyresrätt. Jag skulle i alla fall inte vilja ha en kvarlämnad hatthylla ...
Hatthylla är fastskruvad = ingår

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Exakt, det råder nog mycket okunskap om vad som ska ingå och inte vid bostadsköp generellt, vilket skapar onödiga bespyter.

Mitt råd är att läsa på innan man ger sig in i en affär så man känner till sina rättigheter och skyldigheter, blir mindre missförstånd så.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
TRJBerg
ALLT ska vara skriftligt, helst i kontrakt eller tillhörande dokument (t ex objektsbeskrivning).
Alternativt meddelat separat till köpare innan kontraktsskrivning - men dokumenterat, ev via inspelning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
M Moke1 skrev:
Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Det är ju stor skillnad på persienner och liknande som är inne mellan glasen och en persienn/ plisségarden framför fönsterglaset. Jag skulle aldrig tro att de som satt framför fönstren ingår i köpet däremot de som sitter emellan fönstren med genomföring för persiennsnöret. Stå på dig. Inen kräver ju att rullgardiner ska ingå

M MrDizzy skrev:
problemet är att plissegardiner är likställda med persienner inte gardiner.

Citat
"Att skilja på är exempelvis om persiennerna är i innerglaset eller om de lätt är monterade utanpå fönstret. Vanligtvis brukar dock persienner räknas som byggnadstillbehör, och tillhör därmed fastigheten."
[länk]
Det var extremt luddigt
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag förstår att gardinerna va väldigt dyra. Men blir ändå nyfiken på hur det kommer sig att de inte ska ingå? Har ni köpt nytt boende där de passar i lämpliga fönster?
Om inte så blir jag nyfiken på varför ni inte tog lite höjd på priset så ni kunde lämna kvar gardinerna och köpa nya till ert nya boende?

Folk verkar hitta de sjukaste saker att tjafsa om vid försäljning av fastigheter. Är gardinerna så viktiga så får du säga till mäklaren att ni nämnt detta vid första kontakten och att det nu är dennes problem att lösa. Alternativt så drar du tillbaka försäljningen och tar med dig dina plissegardiner och flyttar till bahamas. Där får ni vara ifred.
Karmbredd brukar hålla sig till vissa mått. Är det samma mått i det nya boendet så skulle jag lätt ta med mig gardiner värda 19kSEK, eller sälja dem via ett lösöresavtal. Jag skulle aldrig låta värdet ingå i köpeskillingen och därmed betala reavinstskatt på ”gardiner”. Det vore helgalet.

Kostade gardinerna 19 000 kr i inköpspris eller har det varit hantverkare på plats och monterat?

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
M Moke1 skrev:
Dem fanns från början men ingen märkte dessa på visningen, och jag ville inte plocka dem pga att jag hade sagt till mäklaren från början. Visst jag kan ta dem med mig eller slänga om jag vill, men ville vara schysst säljare och fråga dem först om dem är intresserade av att köpa.
Men när jag skickade bild till köparen då ville dem att det ska ingå. Mäklaren nekar att vi hade nämnt något om det.
Det uppfattas bara gnidet om du försöker extrasälja en sak som vanligen ingår i en affär.
Inte som att jesus kommer och delar ut vin till de fattiga massorna.

Så det kan du ha i åtanke oavsett hur du väljer att gå vidare i denna konflikt.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
M Moke1 skrev:
Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Läste du inte prospektet innan det lades ut till försäljning och skrev under att allt stämde det brukar jag få göra.
sedan kollar jag att allt stämmer när det kommer ut till försäljning och de får rätta ev felaktigheter.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Det är ju stor skillnad på persienner och liknande som är inne mellan glasen och en persienn/ plisségarden framför fönsterglaset. Jag skulle aldrig tro att de som satt framför fönstren ingår i köpet däremot de som sitter emellan fönstren med genomföring för persiennsnöret. Stå på dig. Inen kräver ju att rullgardiner ska ingå
Fast fästena till rullgardinerna är ju fastskruvade i väggen och bör då ingå. Ska man ta med sig rullgardinerna då utan fästen menar du? Det har man ju liksom ingen nytta av till ett nytt boende, alltså rimligt att rullgardiner ingår tycker jag.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det är inte fastskruvningen som är avgörande. Det finns fastskruvade saker som ej ingår och lösa saker som ingår.

E Emma Gunnarsson skrev:
Ska man ta med sig rullgardinerna då utan fästen menar du? Det har man ju liksom ingen nytta av till ett nytt boende, alltså rimligt att rullgardiner ingår tycker jag.
Fästen till rullgardiner brukar vara ganska standard. Finns nog ofta passande på en välsorterad järnhandel eller någonstans på nätet.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Suvi5700
Vad kommer du att tjäna på din försäljning. Är ju dumt att bråka om några gardiner. Känns som en struntsumma i det hela.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Consensus Consensus skrev:
Det hela är en bisarr fråga och antyder att köparna är rättshaverister. Låt mäklaren lösa problemet.
Du har nog inte mycket rätt här. För det första så är det mäklaren som gjort fel och inte köparna. Mäklaren verkar ju anse att köparna ska få föremålen, bara det borde fått dig att inse att köparna knappast är rättshaverister. Sen har jag viss förståelse för att du inte har en aning om vad det handlar om. Jag hade heller aldrig hört talas om dessa föremål. Men det är en persienn och inte en gardin, namnet är lite missvisande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.