54 217 läst ·
203 svar
54k läst
203 svar
Informerade mäklaren om att plisségardiner inte ingår - men ...
Dom där gardinerna ska ju givetvis ingå i köpet. Inte tar man väl bort dessa vid en försäljning, det är väl inte brukligt? Dom är ju dessutom måttanpassade.M Moke1 skrev:Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Jo mig tänk och rent generellt alltså. .Men jag har för mig att det finns ganska detaljerat hur det ska vara vid köp o sälj.L lbgu skrev:
jag har aldrig haft problem varken vid köp eller sälj och gjort det ett antal ggr.
Klart dessa ingår i köpet..M Moke1 skrev:Hej,
Jag tänkte fråga om det är någon som har haft liknande situation som jag under försäljningsprocessen. Fast och lösegendom.
Under försäljnings processen har vi informerad mäklaren två gånger att våra pliségardiner inte ingår i köpet, dock kan köpas med överenskommelse med köparna. Mäklaren har inte noterad detta någonstans och jag trodde att det räckte med muntlig information. Vid kontraktsskrivningen har jag nämnt pliségardiner och köparna har inte sätt dem på visningen men vill ha bild och återkomma med svaret. Nu hävdar dem att dessa ska ingå i köpet och mäklaren hänvisar till Mäklarsamfundet? Dem är monterade i fönstersmyg/karm och kan demonteras utan ingrepp i byggnaden. Vi har använt dem istället för vanliga gardiner. Finn det någon juridisk svar på det? Har redan kontaktat Mäklarsamfundet men det var ingen stor hjälp.
Tacksam för alla svar!
Vad står det i specifikationen?
Ni 2 får lösa detta. Köparen skall ha dom
Det kan man förvisso vända på, lika dumt att haverera ett köp pga plissegarinder för 19kkr.Düsseldorff skrev:
Jag vet inte hur det brukar fungera, men när jag enda gången i mitt liv bodde i hyresrätt så påpekades det VÄLDIGT
tydligt innan inflytt att persiennerna INTE ingick utan var förra hyresgästernas egendom, och det var upp till henne om hon ville ta med dom, det ville hon dock ej. Samma sak med nån ful låda för gardiner ovanför ett fönster (minns inte vad det hette), den var hyresgästens egendom osv.
Samma sak vid utflytt, hyresvärden påpekade MYCKET tydligt att vi fick ta med persinennerna (och den fula gardinlådan) och den nya hyresgästen inte kunde räkna med att vi lämnade dom kvar, vilket vi förstås gjorde ändå.
..Nån var inne på hatthyllor f.ö, det var dom också tydliga med att hatthyllan MÅSTE finnas, den tillhörde lägenheten, den satt inte uppe vid inflytt, men låg som tur var på vinden så dom blev nöjda, sen att jag hade råkat välja att fiberföretaget monterade fiberboxen exakt där hatthyllan borde ha suttit var det ingen som sa nåt om, det fanns en hatthylla, okej!
Gardinlåda - kornisch? Himla praktiskt, jag gjorde en sådan till mitt förra hem. Och lämnade kvar gratis. Den var ju anpassad till just vardagsrummet där. Inget värd någon annanstans.GlennB skrev:
Det kan man förvisso vända på, lika dumt att haverera ett köp pga plissegarinder för 19kkr.
Jag vet inte hur det brukar fungera, men när jag enda gången i mitt liv bodde i hyresrätt så påpekades det VÄLDIGT
tydligt innan inflytt att persiennerna INTE ingick utan var förra hyresgästernas egendom, och det var upp till henne om hon ville ta med dom, det ville hon dock ej. Samma sak med nån ful låda för gardiner ovanför ett fönster (minns inte vad det hette), den var hyresgästens egendom osv.
Samma sak vid utflytt, hyresvärden påpekade MYCKET tydligt att vi fick ta med persinennerna (och den fula gardinlådan) och den nya hyresgästen inte kunde räkna med att vi lämnade dom kvar, vilket vi förstås gjorde ändå.
..Nån var inne på hatthyllor f.ö, det var dom också tydliga med att hatthyllan MÅSTE finnas, den tillhörde lägenheten, den satt inte uppe vid inflytt, men låg som tur var på vinden så dom blev nöjda, sen att jag hade råkat välja att fiberföretaget monterade fiberboxen exakt där hatthyllan borde ha suttit var det ingen som sa nåt om, det fanns en hatthylla, okej!
Om hyresvärden står för persienner måste hen se till att de är ok. Därför är hyresvärdar inte förtjusta i persienner. Om hyresgästen köpt in sådana ligger det på denne att laga dem. Det var därför din värd var noga med att betona vems persienner det var/var ansvaret låg.
Redigerat:
Exakt, så hette detNyKarin skrev:
Denna var nog också byggd för fönstret i fråga, så den lär väl, fortfarand esitta där gissar jag.,
Kanske det ska räknas som "lärpengar"? De är onekligen måttanpassade och dyra, och tämligen värdelösa för er när ni flyttar. Varför skulle ni öht överväga att plocka ner dem? Det ni har lärt er är att lägga på lite på priset om ni ska låta dyra saker ingå i husköpet + få en överenskommelse med mäklaren skriftligt om sakerna inte ingår, eller plocka ner grejerna innan fotografering och visning. Nu blir det jättemärkligt om ni plockar ner dem "bara för att" ...M Moke1 skrev:Hej,
Tacksam för alla svar!
Man kan bli trött på snåla säljare. Köpte ett hus i Malmö och när vi skulle skriva kontrakt ville säljaren ha betalt för lite allt möjligt bland annat garderober som knappast kunde tas bort utan att demolera dom. Jag blev rejält irriterad och sa att jag backar ur affären. Då ändrade sig köparen tillslut och lätt dessa vara kvar. Marknadsvärdet på garderoberna kanske var 1500kr och huset kostade då 4,2 milj. Mäklaren sa att det är stor skillnad var i landet man köper och hur säljarna resonerar. I Malmö sa mon mäklare att många försöker rensa husen/lägenheterna på allt även det som ingår i huset dvs räknas som fast installation. Plisse gardiner som kostat 19 000 kan inte ha stort marknadsvärde som begagnade. Kostade huset några miljoner har jag svårt att förstå varför man ska bry sig om något med ett marknadsvärde på någon tusenlapp.L Leevi P skrev:
Enligt lag är persienner en fast egendom i bostaden och skall medfölja vid hus/ lägenhet om de fanns monterade i fönstren vid visning / försäljning av bostaden. Då anses de vara en del av bostaden. Det har inte med saken att göra om säljaren har informerat fastighetsmäklaren. Persienner finns det många olika namn på ex plise gardin men är fortfarande en persien.L lordi skrev:Precis. I det här fallet är det lite oklart i TS inlägg, men jag tolkar det som att de hela tiden varit monterade, men att köparen inte lade märke till dem vid visning, och blev uppmärksammad på det senare av säljaren.
Lite fult av köparen också kan man tycka, men var de monterade på visningen så var de.
Om säljaren plockat bort dessa innan visning och de inte är med i prospektet, så är det ju konstigt om säljaren tar upp det ens.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Antingen var dessa måttanpassade plissépersienner monterade vid visning och i prospektbeskrivningen, eller inte. Var de monterade ska de ingå. Var de nedmonterade så var skruvhål och/eller försök att dölja dessa en parameter som ingick i vad folk lämnade för bud på fastigheten.
Nu när TS har återkommit och skrivt att dessa satt uppe både vid fotografering och visning håller jag med om att de ska ingå om det inte står i prospektet att de inte ingår men går att köpa löst.
Prospektet skriver mäklaren ihop och iaf den gången jag va med och sålde krävde Mäklaren påskrift av prospektet och det ingick i avtalet. Så då Säljaren skriver på prospektet utan denna info spelar det ingen roll hur många gånger man påpekat att en viss sak inte ingår om det inte står i prospektet.
Teoretiskt går det att skriva att inga vitvaror ingår bara det står tydligt.
Men lättast är ju självklart att ta bort allt som inte ingår innan mäklaren är på plats.
Sedan är det ju så att en rullgardin eller plisegardiner som är den enda typ av gardin som man har uppsatt lätt kan klassas som lös egendom på samma sett som en helt vanlig gardin som man kan dra för som mörkläggande. I det senare fallet hade nog ingen trott att de ingår.
Prospektet skriver mäklaren ihop och iaf den gången jag va med och sålde krävde Mäklaren påskrift av prospektet och det ingick i avtalet. Så då Säljaren skriver på prospektet utan denna info spelar det ingen roll hur många gånger man påpekat att en viss sak inte ingår om det inte står i prospektet.
Teoretiskt går det att skriva att inga vitvaror ingår bara det står tydligt.
Men lättast är ju självklart att ta bort allt som inte ingår innan mäklaren är på plats.
Sedan är det ju så att en rullgardin eller plisegardiner som är den enda typ av gardin som man har uppsatt lätt kan klassas som lös egendom på samma sett som en helt vanlig gardin som man kan dra för som mörkläggande. I det senare fallet hade nog ingen trott att de ingår.