354 läst ·
11 svar
354 läst
11 svar
Spara betong i villaplatta.
Hallå jag har byggt 2 hus själv och byggt flera på jobbet. Det jag funderat över är varför kantbalkarna vid villaplattor alltid är grova runtom hela huset och inte bara där takstolarna belastar. De andra väggarna får betidligt mindre last och bör därför kunna ha mindre betong/ armering. Är det någon som har erfarenhet och kunskap om detta?
Detta skulle spara på betong, armering och tid och isolera huset bättre.
Detta skulle spara på betong, armering och tid och isolera huset bättre.
Att det finns fler typer av grunder än platta på mark tror jag alla vet som skriver på ett forum som heter "byggahus" vet. Min frågeställning handlar om det går att bygga ett hus med samma hållfasthet som samtidigt har mer isolering mindre klimatavtryck till en lägre kostnad om det va oklart.RoTe skrev:
Du har uppenbarligen inte sett kunskapsnivån hos folk här. Vissa är "proffs" men många har ingen aning om nånting. Du kan inte begära att jag ska veta din bakgrund och kunskap utan jag svarade utifrån din frågeställning och om det kränkte dig så var det inte min mening, men jag tänker inte be om ursäkt för att jag kommit med en analys av din fråga. Du får helt enkelt vara vuxen nog att inte bry dig om de svar som inte passar dig.K Klövsjöspurten skrev:
Ang klimatavtryck så borde väl en platta på mark vara ganska dålig? Alltså resurskrävande.
Min kill-gissning är att det förmodligen skulle gå alldeles utmärkt att generellt minska mängden betong och armering med 25% utan att man märker av skillnaden alls i en villaplatta.
Men att enbart snåla in på kanterna där gavelväggarna står är nog inte ett vinnande koncept, styrkan i kanten på plattan gör mer än bär upp de lodräta krafterna av lasten ovanpå.
Men att enbart snåla in på kanterna där gavelväggarna står är nog inte ett vinnande koncept, styrkan i kanten på plattan gör mer än bär upp de lodräta krafterna av lasten ovanpå.
Jag beskrev min kunskapsnivå i mitt första inlägg det jag skrev att jag byggt flera hus.RoTe skrev:
Du har uppenbarligen inte sett kunskapsnivån hos folk här. Vissa är "proffs" men många har ingen aning om nånting. Du kan inte begära att jag ska veta din bakgrund och kunskap utan jag svarade utifrån din frågeställning och om det kränkte dig så var det inte min mening, men jag tänker inte be om ursäkt för att jag kommit med en analys av din fråga. Du får helt enkelt vara vuxen nog att inte bry dig om de svar som inte passar dig.
Ang klimatavtryck så borde väl en platta på mark vara ganska dålig? Alltså resurskrävande.
Jag har aldrig bett dig be om ursäkt det gjorde du själv.
Utan att vara någon expert på miljöpåverkan så tror jag att platta på mark är ett dåligt alternativ till grund initialt men att den grunden kan hålla längre än andra grunder. Men det va igentligen inte syftet utan mer än bonus.
Att man bygger ett hus är för mig att man skriver på papper hos husförsäljaren. Det är så folk gör idag. Åker ut och tittar på bygget nån gång ibland. Är med på slutbesiktningen kanske.K Klövsjöspurten skrev:Jag beskrev min kunskapsnivå i mitt första inlägg det jag skrev att jag byggt flera hus.
Jag har aldrig bett dig be om ursäkt det gjorde du själv.
Utan att vara någon expert på miljöpåverkan så tror jag att platta på mark är ett dåligt alternativ till grund initialt men att den grunden kan hålla längre än andra grunder. Men det va igentligen inte syftet utan mer än bonus.
Ok min tanke vore att gå in ca 1 m på gavlarna med mer betong för att avlasta långsidan. Då blir ju "vinningen" mindre men jag tycker grunderna ser konstigt konstruerade ut nu när det är lika mycket betong där lasterna skiljer sig åt otroligt mycket.K Kasken skrev:Min kill-gissning är att det förmodligen skulle gå alldeles utmärkt att generellt minska mängden betong och armering med 25% utan att man märker av skillnaden alls i en villaplatta.
Haha ja det har du helt rätt i. Jag har byggt husen helt själv och arbetar som hantverkare kanske hade varit rimligare att skriva då.RoTe skrev:
Ett missförstånd helt enkelt, borde läst in din text en gång till kanske. Men det du efterfrågar är väl typ avancerade konstruktions och belastningsberäkningar vilket nog inte är så vanligt här. Sedan tänker jag att man i byggbranschen inte gärna överdriver saker och ting heller så det är väl av en anledning?K Klövsjöspurten skrev:
Klicka här för att svara