F
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Haha herregud nej orkar iiinte göra om det. Tog ju evigheter att bygga ramen. Tveksamt om den kan användas igen. Måste först iaf se hur ovansidan blir. Är det inga spår eller massa sprickor och det kan slipas snyggt så behåller jag denna. Skiter i hur undersidan ser ut.

Och exakt varför skulle du inte kunna använda formen igen? En sån form borde du ledigt kunna använda mer än 10 gånger. Och jag tror som föregående talare, på tredje försöket har du antagligen nåt som går att använda. Kör på expanderbruk vid försök 2.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Tänker mest på att den ju tappar stabilitet om jag ska hålla på och skruva ut och in skruvar. Det tog mig två dagar att få sargerna att ligga precis rätt. Men i teorin går det ja. Men rätt besvärligt.

Hur många dagar ska jag hålla på att vattna? Är det någon mening att fortsätta efter en vecka?

Tänker mest på att den ju tappar stabilitet om jag ska hålla på och skruva ut och in skruvar. Det tog mig två dagar att få sargerna att ligga precis rätt. Men i teorin går det ja. Men rätt besvärligt.

Hur många dagar ska jag hålla på att vattna? Är det någon mening att fortsätta efter en vecka?
Fyra dygn rekommenderar Finja, nu vill vi se resultatet!

Skulle ju vänta minst en vecka och helst en månad?

R
När betongen börjar vitna så kan du tänka på att riva formen , vattna i en vecka till , så länge du vattnar kommer den inte att vitna ,
Därefter kan du ta bort plasten och låta den torka ur , betong brinner i 100 år efter det blir det baklänges på styrkan

P
R rävlyan skrev:
När betongen börjar vitna så kan du tänka på att riva formen , vattna i en vecka till , så länge du vattnar kommer den inte att vitna ,
Därefter kan du ta bort plasten och låta den torka ur , betong brinner i 100 år efter det blir det baklänges på styrkan
Vad är det du menar? Att jag kan slutna vattna nu?

engs
Den här snubben postade nyligen en video på bänkskiva liknande din. Dvs med stort hål. Har för mig det var någon betongmix speciellt för bänkskivor de har i Amerika men kanske kan vara lite hjälp ändå?

Såg ut att blanda det väldigt torrt i mina ögon, blandar sen en slurry för att fylla upp håligheter.

R
Vad är det du menar? Att jag kan slutna vattna nu?
Ju längre du väntar desto bättre , vattna en vecka till , och låt den sedan torka ur så den vitnar , den fortsätter att brinna lång tid framöver
Sprickor blir det när vattnet går ur för fort , tex en husplatta är nästan omöjligt att inte få sprickor , då ska den vakumsugas

R rävlyan skrev:
Ju längre du väntar desto bättre , vattna en vecka till , och låt den sedan torka ur så den vitnar , den fortsätter att brinna lång tid framöver
Sprickor blir det när vattnet går ur för fort , tex en husplatta är nästan omöjligt att inte få sprickor , då ska den vakumsugas

Hahaha vore ju kul att vakuumsuga en bänkskiva i betong. Jag var faktiskt på ett jobb för några veckor sedan där vi vakuumsög golven. Sånt ser man inte så ofta nuförtiden säger de som var med på 80talet.

Nu har bänkskivan härdat tillräckligt och jag har tagit bort ramen. Dock inte vänt på den än. Nu har jag lite frågor:

1. Brukar man slipa till även undersidan något?
2. Behöver undersidan behandlas?
3. Hur vänder jag på den på bästa sätt utifrån vad ni ser på bilden?

Nyframställd bänkskiva i betong som härdat med formen borttagen, placerad på ställning, ännu ej vänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Nu har bänkskivan härdat tillräckligt och jag har tagit bort ramen. Dock inte vänt på den än. Nu har jag lite frågor:

1. Brukar man slipa till även undersidan något?
2. Behöver undersidan behandlas?
3. Hur vänder jag på den på bästa sätt utifrån vad ni ser på bilden?

[bild]
3: lägg två reglar över och skruva igenom "ho-hålet", och tvingar på ytterkanterna, det är mitt förslag ... Borde du klara att vända utan att den går av....

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
3: lägg två reglar över och skruva igenom "ho-hålet", och tvingar på ytterkanterna, det är mitt förslag ... Borde du klara att vända utan att den går av....
Och sedan ska den då bara ligga på de två reglarna?

Och sedan ska den då bara ligga på de två reglarna?
Eller varför inte bygga något som liknar en stege? Du behöver ju stöd under när du flyttar den sen ..

Slipa under ska väl bara vara för att den ska ha en jämn yta att ligga på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.