39 082 läst ·
115 svar
39k läst
115 svar
Hur undvika att spår från armering syns vid gjutning?
peterwesterlund skrev:
Och exakt varför skulle du inte kunna använda formen igen? En sån form borde du ledigt kunna använda mer än 10 gånger. Och jag tror som föregående talare, på tredje försöket har du antagligen nåt som går att använda. Kör på expanderbruk vid försök 2.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Tänker mest på att den ju tappar stabilitet om jag ska hålla på och skruva ut och in skruvar. Det tog mig två dagar att få sargerna att ligga precis rätt. Men i teorin går det ja. Men rätt besvärligt.
Hur många dagar ska jag hålla på att vattna? Är det någon mening att fortsätta efter en vecka?
Hur många dagar ska jag hålla på att vattna? Är det någon mening att fortsätta efter en vecka?
Fyra dygn rekommenderar Finja, nu vill vi se resultatet!peterwesterlund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Skulle ju vänta minst en vecka och helst en månad?
När betongen börjar vitna så kan du tänka på att riva formen , vattna i en vecka till , så länge du vattnar kommer den inte att vitna ,
Därefter kan du ta bort plasten och låta den torka ur , betong brinner i 100 år efter det blir det baklänges på styrkan
Därefter kan du ta bort plasten och låta den torka ur , betong brinner i 100 år efter det blir det baklänges på styrkan
Intressant läsning om betong. https://www.cementa.se/en/system/fi...rsta_viktiga_timmarna_2015_web.pdf?download=1
”I samtliga fall kan risken för plastiska
krympsprickor minimeras genom att täcka
betongen direkt efter gjutning!”
Tillstyvningskurvor:
https://www.cementa.se/en/system/fi...nggjutning_i_kall_vaderlek_web.pdf?download=1
”I samtliga fall kan risken för plastiska
krympsprickor minimeras genom att täcka
betongen direkt efter gjutning!”
Tillstyvningskurvor:
https://www.cementa.se/en/system/fi...nggjutning_i_kall_vaderlek_web.pdf?download=1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Vad är det du menar? Att jag kan slutna vattna nu?R rävlyan skrev:
Den här snubben postade nyligen en video på bänkskiva liknande din. Dvs med stort hål. Har för mig det var någon betongmix speciellt för bänkskivor de har i Amerika men kanske kan vara lite hjälp ändå?
Såg ut att blanda det väldigt torrt i mina ögon, blandar sen en slurry för att fylla upp håligheter.
Såg ut att blanda det väldigt torrt i mina ögon, blandar sen en slurry för att fylla upp håligheter.
Ju längre du väntar desto bättre , vattna en vecka till , och låt den sedan torka ur så den vitnar , den fortsätter att brinna lång tid framöverpeterwesterlund skrev:
Sprickor blir det när vattnet går ur för fort , tex en husplatta är nästan omöjligt att inte få sprickor , då ska den vakumsugas
R rävlyan skrev:
Hahaha vore ju kul att vakuumsuga en bänkskiva i betong. Jag var faktiskt på ett jobb för några veckor sedan där vi vakuumsög golven. Sånt ser man inte så ofta nuförtiden säger de som var med på 80talet.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Nu har bänkskivan härdat tillräckligt och jag har tagit bort ramen. Dock inte vänt på den än. Nu har jag lite frågor:
1. Brukar man slipa till även undersidan något?
2. Behöver undersidan behandlas?
3. Hur vänder jag på den på bästa sätt utifrån vad ni ser på bilden?
1. Brukar man slipa till även undersidan något?
2. Behöver undersidan behandlas?
3. Hur vänder jag på den på bästa sätt utifrån vad ni ser på bilden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
3: lägg två reglar över och skruva igenom "ho-hålet", och tvingar på ytterkanterna, det är mitt förslag ... Borde du klara att vända utan att den går av....peterwesterlund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Slipa under ska väl bara vara för att den ska ha en jämn yta att ligga på